topNotif

رایحه درمانی چیست + نسخه های خانگی

2232 بازدید
15 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 15 اسفند 1400

رایحه درمانی چیست + نسخه های خانگی

رایحه درمانی یک روش طب جایگزین است که در آن برخی از بیماری های جسمی و روحی با روغن های معطر با رایحه های مختلف درمان می شود. رایحه درمانی علم عطرها است که بیان می کند بسیاری از عطرها می توانند برای افرادی که از بیماری ها و مشکلات رنج می برند تسکین دهند.

رایحه درمانی (آرموتراپی) یعنی استفاده مطمئن از روغن های فرار یا عصاره های با منشا گیاهی، برای استفاده از خواص شفابخش آن ها در ارتقای سلامتی و تندرستی، برقراری آرامش و روح  تازه بخشیدن به ذهن، جسم و روان.

روغن فرار، جوهر گیاه است و عمدتا در اثر تقطیر گیاهان با بخار حاصل می شود و این عصاره را می توان از قسمت های مختلف بوته و درختچه تهیه کرد. همه روغن ها نوعی خواص درمانی دارند، که قابلیت مخلوط کردن با هم را دارند و در بسیاری موارد، مخلوط شده ی چند روغن تاثیر درمانی بیشتری دارد. روغن های فرار هم جسم را شفا می دهند و هم احساسات را برمی انگیزند. روغن های فرار گیاهی را می توان رقیق کرد یا با روغن های دیگر مخلوط کرد، زیرا این روغن ها بسیار غلیظ اند.

همه ما تاثیر عطر را در زندگی درک می کنیم. بوی مطبوع غذا، بوی گل، قلب و ذهن ما را پر می کند، در حالی که به دلیل بوی تعفن، ذهن ما پر از نفرت و آشفتگی می شود.

ما با بسیاری از رایحه های مورد استفاده در رایحه درمانی آشنا هستیم، اما اکثر مردم از اثرات ویژه ای که بر ذهن و بدن ما می گذارند بی اطلاع هستند. درمان با رایحه درمانی بسیار ساده است و می توانید خودتان از آن استفاده کنید.

با خواص اعجاب انگیز رایحه درمانی آشنا شوید

  • از عطر گل رز استفاده کنید. می توانید قطرات روغن را روی بالش بپاشید. با مخلوط کردن گلاب در آب حمام، حمام کنید. می توانید روغن گل رز را با مخلوط کردن آن با هر روغن معطری ماساژ دهید. 
  • اسانس ریحان برای هوشیاری و کم کردن علائم افسردگی مناسب است و خاصیت آرام بخش دارد.
  • اسانس بابونه برای درمان اگزما مفید است.
  • ترکیب اسانس زنجبیل و روغن آن برای درد مفاصل و آرتروز مفید است.
  • از دیگر خواص اسانس ها و روغن ها می توان به تاثیر اکالیپتوس و نعنا برای درمان سرماخوردگی و کاهش مجاری هوایی اشاره کرد.
  • روغن و اسانس گل شمعدانی را می توان برای مشکلات پوستی به کار برد همچنین استرس را کاهش می هد و به عنوان دافع پشه نیز استفاده می شود.
  • اسانس اسطوخودوس به عنوان ضد عفونی کننده برای بریدگی و سوختگی جزئی و برای تقویت آرامش و خواب استفاده می شود. گفته می شود که سردرد و علائم میگرنی را نیز تسکین می دهد.
  • روغن ضروری لیمو باعث بهبود خلق و خو و همچنین به تسکین علائم استرس و افسردگی کمک می کند.

 

فواید جالب رایحه درمانی

فواید جالب رایحه درمانی

روش استفاده از روغن های فرار :

  • جذب روغن از راه پوست هنگام مالیدن روغن به بدن و یا استحمام که موجب رفع درد های موضعی، تقویت ریشه مو، رویش مجدد مو، کاهش اضطراب، کاهش افسردگی، بهبود الکترومغناطیس بدن و… می شود.
  • جذب از راه بینی هنگام استنشاق روغن.
  • جذب از راه معده که این روش پیشنهاد نمی شود، زیرا غلظت شدید آن ها می تواند هنگام بلعیدن، به جداره معده آسیب جدی وارد می کند.

رایحه درمانی چگونه اثر می کند ؟

روغن های فرار از راه بینی یا نفوذ در پوست وارد جریان خون شده، جذب نقاط مختلف بدن می شود.

حس بویایی :

استنشاق روغن های فرار سریع ترین روش نفوذ و تاثیر بو بر بدن است که بعد از چند دقیقه بر مغز و به تبع آن بلافاصله بر احساسات اثر می گذارد. هنگام استنشاق، روغن مستقیما با غشای مخاطی داخل بینی و شش ها تماس می یابد و این مفیدترین روش برای درمان عوارضی چون زکام، سینوزیت و امثال آن است. روش های استنشاق شامل، استنشاق به وسیله دستگاه پخش کننده برقی، یا استفاده در وان حمام، ریختن چند قطره روی دستمال یا بالشت یا گل های خشک، افشانه  های مخصوص رایحه درمانی می باشد.

از راه پوست :

پوست غشای نیمه نفوذ پذیری است که نفوذ برخی مواد به درون بدن و دفع آن از بدن را ممکن می سازد. مثلا نمک ها با عرق ریزی از راه منافذ پوست از بدن دفع می شوند. روغن های فرار که از ملکول ها یا ذرات بسیار ریز تشکیل شده اند به همان روش وارد بدن می شوند. ملکول ها پس از نفوذ از راه پوست جذب جریان خون و سیستم لنفاوی شده، به قسمت های مختلف بدن هدایت می شوند. این جریان با توجه به نوع پوست شخص از بیست دقیقه تا چندین ساعت طول می کشد.

پوست سالم و خشک روغن را به سرعت جذب می کند، ولی اگر شخص سیگاری قهاری باشد و یا به بیماری پوستی مبتلا باشد جریان جذب بسیار کند خواهد بود، چون بدن سموم را دفع می کند و این باعث کندی جذب روغن های فرار می شود. همین طور در مورد شخصی که زیاد عرق می ریزد و از بدنش نمک و مایعات ترشح می شود.

 

همچنین بخوانید:  رایحه درمانی چه تاثیراتی بر سلامتی دارد؟

 

نفوذ :

یکی از راه های اصلی تاثیر گذاری روغن فرار، از راه نفوذ به پوست و ورود به جریان خون و سیستم لنفاوی است، روشی رایج برای جذب روغن ها در رایحه درمانی، ماساژ است.

استفاده صحیح از روغن های فرار :

  • روغن های فراری را که نمی شناسید و یا از خصوصیات آن اطلاع کافی ندارید، استفاده نشود.
  • روغن های فرار به اطراف چشم مالیده نشود و از دسترس کودکان دور نگهدارید.
  • روغن های فرار به صورت خالص به پوست مالیده نشود، مگر روغن درخت چای و اسطوخودوس.
  • در بیماری های آسم، از راه استنشاق بخار، استفاده نشود.
  • در بیماری های صرع از مصرف رازیانه و مریم گلی و رزماری اجتناب شود.
  • زن های باردار از مصرف، ریحان، سرو کوهی، رازیانه، رزماری، آویشن، مریم گلی، میخک، جوزهندی، گل زوفا و وینتر گرین پرهیز کنید.
  • قبل از خوابیدن در آفتاب و یا استفاده از اشعه ی ماورا بنفش از استعمال روغن مرکبات مانند اترج، گریپ فورت، لیمو، نارنگی، و پرتقال اجتناب شود.

فراموش نکنیم :

چون بعضی روغن ها باعث تحریک پوست می شوند، توصیه می شود قبل از آنکه برای نخستین بار این روغن را استفاده کنید، یک قطره روغن را در یک قاشق چایخوری با روغن حلال، هسته انگور یا روغن بادام شیرین، حل کنید و مقداری از آن را بر روی مچ یا بازو بمالید و به مدت 24 ساعت در معرض هوا قرار دهید و نشویید، اگر نشانه ای از قرمزی یا خارش مشاهده نشد مصرف آن اشکالی ندارد.

نکته بسیار مهم این است افرادی که صرع و یا آسم و تشنج و آلرژی دارند باید برای انجام رایحه درمانی محتاط باشد زیرا ممکن است اثری معکوس داشته باشد. مثلا افرادی که فشار خون بالا دارند باید از محرک ها، مانند رزماری، اجتناب کنند.

برخی از ترکیبات مانند رازیانه و مریم گلی مشابه استروژن عمل می کنند، بنابراین فردی که دارای تومور پستان یا تخمدان باشد باید از اینها اجتناب کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بهار نارنج را با خواص کاهش استرس، تسکین آکنه، جوان سازی پوست، کاهش چین و چروک پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0