topNotif

فواید خاک رس برای پوست و نحوه استفاده از آن

4960 بازدید
26 مهر 98
بهاره
,

با فواید خاک رس برای پوست و نحوه استفاده از آن آشنا شوید

از زمان های بسیار قدیم خاک رس برای درمان بیماری های مختلف پوستی استفاده می شده است. خاک رس حاوی عناصری است که قدرت جذب بالای چربی و سموم پوست را دارد و به عنوان یک لایه محافظ بر روی پوست عمل می کند. مواد معدنی موجود در این خاک علاوه بر توانایی پاکسازی پوست، سبب رفع بیماری های پوستی نیز می شود. بنابراین، اگر به دنبال زیبایی و جوانی پوست خود هستید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کرده و با فواید خاک رس برای پوست و نحوه استفاده از آن آشنا شوید.

 

فواید خاک رس برای پوست و نحوه استفاده از آن

فواید خاک رس برای پوست و نحوه استفاده از آن

 

فواید خاک رس برای پوست

این خاک به پیشگیری و درمان آکنه (به دلیل افزایش ترشح چربی بر روی پوست) کمک می کند. ترشح بیش از حد چربی سبب بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه باعث التهاب و جوش می شود. خاک رس توانایی پاکسازی پوست و همچنین کنترل چربی را دارد. علاوه بر این، از ایجاد جوش های سرسیاه جلوگیری می کند.

خاک رس توانایی پاکسازی پوست از هر گونه آلودگی را داشته و به عنوان یک لایه بردار، سلول های مرده پوست را از بین می برد. همچنین، ترک های پوستی ناشی از بارداری یا افزایش وزن را بر طرف کرده و مشکل سلولیت را با تحریک گردش خون و تامین مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم کاهش می دهد. خاک رس از علائم پیری پوست از جمله چین و چروک، افتادگی و شل شدن پوست و لکه های پوستی جلوگیری می کند. به طور کلی، استفاده از خاک رس سبب درخشندگی، زیبایی، لطافت و شادابی پوست خواهد شد.

نحوه استفاده از خاک رس برای پوست

ماسک خاک رس و روغن درخت چای

خاک رس موجود در این ماسک بسیاری از مشکلات پوستی مانند آکنه و اثرات آن بر روی پوست را درمان می کند. از طرفی روغن درخت چای نیز به درمان پسوریازیس، اگزما، زگیل و قارچ کمک کرده و از عفونت ها جلوگیری می کند. گلاب نیز حاوی خاصیت ضد التهابی است. بنابراین استفاده از این ماسک مشکلات مختلف پوستی را درمان کرده و پوست را پاکسازی می کند.

مواد لازم:
  • خاک رس یک قاشق غذاخوری
  • روغن درچت چای 2 تا 3 قطره
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • عسل یک قاشق چای خوری

روش آماده سازی: تمامی مواد را با هم مخلوط کرده و بر روی صورت خود بمالید تا خشک شود. پس از گذشت 20 دقیقه صورت را با آب گرم بشویید. شما می توانید روزانه از این ماسک استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید:  درخشان شدن پوست با 6 ماسک خانگی و طبیعی

 

ماسک خاک رس و قهوه سبز

قهوه سبز حاوی مواد ضد التهابی است و این ماسک برای درمان مشکلات پوستی توصیه می شود. همچنین، خاک رس به عنوان یک اسکراب طبیعی (لایه بردار) پوست عمل کرده و سرکه سیب نیز پوست را تمیز و pH آن را متعادل می سازد.

مواد لازم:
  • خاک رس یک قاشق غذاخوری
  • پودر قهوه سبز یک قاشق چای خوری
  • سرکه سیب یک قاشق چای خوری
  • گلاب یک قاشق چای خوری
  • روغن درخت چای 2 تا 3 قطره

آماده سازی: ابتدا پودر قهوه سبز و خاک رس را با هم مخلوط کرده و سپس، سرکه سیب، گلاب و روغن چای را به آن اضافه کنید. تمامی مواد را خوب هم زده و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید تا کاملا خشک شود. سپس، صورت را با آب گرم شسته و از یک کرم مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. شما می توانید هفته ای یک بار از این ماسک استفاده نمایید.

نکته: شما می توانید بوره ارمنی یا خاک چینی را جایگزین خاک رس کنید.

ماسک خاک رس و چای سبز

علاوه بر فواید شگفت انگیز خاک رس بر روی پوست، ترکیب آن با چای سبز، یک ماسک عالی و موثر برای همه مشکلات پوستی ایجاد می کند. چای سبز دارای خواص ضد التهابی است و پوست را مرطوب نگه می دارد.

مواد لازم:
  • خاک رس نصف قاشق غذاخوری
  • پودر چای سبز یک قاشق غذاخوری
  • ژل آلوئه ورا نصف قاشق غذاخوری
  • عسل نصف قاشق چای خوری
  • روغن جوجوبا نصف قاشق چای خوری
  • آب لیمو دو قطره
  • روغن اسطوخودوس (یا روغن درخت چای) دو قطره

روش آماده سازی: تمامی مواد را با هم مخلوط کرده تا یک خمیر یکدست ایجاد شود. قبل از استفاده از این ماسک صورت خود را کامل بشویید. سپس، ماسک را بر روی صورت قرار داده و اجازه دهید کامل خشک شود. پس از شستشو صورت با آب از یک کرم مرطوبت کننده ملایم و یا یک روغن گیاهی استفاده کنید. توصیه می شود هفته ای یک بار از این ماسک استفاده نمایید.

 

فواید خاک رس برای پوست و نحوه استفاده از آن

فواید خاک رس برای پوست و نحوه استفاده از آن

 

ماسک خاک رس و آووکادو

آووکادو دارای خواص مرطوب کنندگی دارد و با افزودن خاک رس به آن پوست را پاکسازی کرده و آکنه ها را از بین می برد. در نتیجه سبب روشن و درخشان شدن پوست می شود.

مواد لازم:
  • آووکادو یک قاشق غذاخوری
  • خاک رس یک قاشق غذاخوری
  • روغن آووکادو 2 قاشق چای خوری
  • عسل 2 قاشق چای خوری

روش آماده سازی: تمامی مواد را با هم مخلوط کرده و بر روی صورت و گردن خود بمالید. پس از خشک شدن کامل ماسک، صورت را با آب سرد شسته و خشک کنید. برای اثر بخشی بیشتر این ماسک بهتر است هفته ای یک مرتبه از آن استفاده نمایید.

نکته:

  • شما می توانید از مخلوط خاک رس با آب یا گلاب نیز به تنهایی بهره ببرید، اما ترکیب آن با سایر مواد طبیعی و همچنین روغن های گیاهی، اثر بخشی آن را افزایش می دهد.
  • لازم به ذکر است ماسک های خاک رس باید حالت خمیری داشته و از غلظت مناسبی برخوردار باشند تا روی پوست بنشیند. در صورت رقیق بودن ماسک، میزان خاک رس را افزایش داده و در صورت غلظت و سفت شدن زیاد ماسک از روغن گیاهی موجود در ماسک و یا آب و گلاب استفاده نمایید.
  • افرادی که دارای پوست های خشک هستند، پس از استفاده از ماسک خاک رس، حتما از یک کرم ملایم و یا روغن های گیاهی استفاده نمایند و یا اینکه از ماسک هایی که حاوی روغن گیاهی هستند، بهره ببرند.
  • اگر چه خاک رس به تنهایی سبب آلرژی پوستی نمی شود، اما ممکن است در ترکیب با سایر مواد، حساسیت ایجاد کند. لذا توصیه می شود قبل از استفاده ماسک بر روی صورت مقدار کمی از آن را روی دست خود تست کرده و در صورت عدم ایجاد حساسیت پوستی، از آن استفاده نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خاک رس قرمز را با خواص تمیزی پوست، پاکسازی و کوچک کننده منافذ و سم زدایی از پوست، التیام بخش پوست های تحریک شده، کاهش چربی پوست، درمان جوش های پوستی، لایه برداری و حذف سلول های مرده،  شامپوی طبیعی مو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. 09154819203
    29 مرداد 1402

    سلام این خاک رس وقتی روی صورت زده میشه رنگش قهوه ای رنگ یا همون مایل به سرخ یامدل شرکتی که پودرش سفید رنگ هست؟

0