فواید دارچین برای درمان افسردگی و اضطراب

5524 بازدید
10 آبان 98
بهاره
,

چگونه از دارچین برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده کنید؟

دارچین سالیان سال است که به عنوان یکی از گیاهان بسیار معروف در طب سنتی شناخته می شود. این گیاه به دلیل خواص فوق العاده معجزه آسا و عطر و طعم بی نظیرش، طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد و خواستگاه آن به کشورهای آسیایی همچون چین و هندوستان باز می گردد. این گیاه که تحت عنوان دارصین هم شناخته می شود، از درختی به طول 8 متر و گاها بلندتر به دست می آید. در سراسر جهان دو گونه دارچین از جمله سیلان (مرغوبترین و گرانترین) و کاسیا (معمولترین نوع دارچین) وجود دارد. امروزه خواص درمانی دارچین از لحاظ علمی به اثبات رسیده است، اما آیا می دانید دارچین و فرآورده های تهیه شده از آن یک داروی ضد افسردگی قوی محسوب می شوند. حال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با فواید دارچین برای درمان افسردگی و اضطراب آشنا شوید.

 

فواید دارچین برای درمان افسردگی و اضطراب

فواید دارچین برای درمان افسردگی و اضطراب

 

فواید دارچین برای درمان افسردگی و اضطراب

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که از بیماری های روانشناختی مانند افسردگی، استرس و اضطراب جلوگیری می کند. امروزه آزمایشات علمی بسیاری خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطرابی دارچین را اثبات کرده اند. طبع گرم این گیاه سبب شده که دارچین یک نوشیدنی عالی برای فصل زمستان محسوب شود، اما دمنوش دارچین تنها گرمی بدن را تامین نمی کند، بلکه از افسردگی روزهای زمستان نیز پیشگیری می کند. همان طور که می دانید نور خورشید نقش موثری در پیشگیری از افسردگی دارد، به همین علت ساعات کوتاه روز و ساعات طولانی شب، هوای ابری و سرد زمستان همگی منجر به اختلال برخی از هورمون ها می شود که بر وضعیت روانی تاثیر می گذارد. اما بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از دارچین به کاهش افسردگی فصلی، اضطراب و غم و اندوه زمستان کمک می کند.

اگر تمایلی به مصرف دارچین در غذاهای روزانه خود ندارید، می توانید یک جوشانده از آن تهیه کرده و در ابتدای صبح یا آخر شب بنوشید. بدین منظور، در یک لیوان، مقداری آب گرم بریزید، سپس پودر دارچین را با مقداری عسل به آن اضافه کرده و هم بزنید، در صورت خنک بودن نوشیدنی می توانید چند قطره لیمو ترش تازه هم در آن بچکانید تا طعم مطبوعتری پیدا کند.

عطر دارچین نیز خاصیت ضدافسردگی دارد، به همین علت استفاده از روغن آن در آروماتراپی (رایحه درمانی) بسیار پر کاربرد است. طبق تحقیقات انجام شده با قرار دادن دارچین در فضای منزل خود مخصوصا در روزهای سرد، می توانید به محیط منزلتان، گرما و طراوت ببخشید. حتی می توانید از دارچین در کنار تخت یا محیط آشپزخانه خود استفاده کنید، به عنوان مثال شمع دارچین تهیه کرده و در فضای خانه روشن کنید.

سایر خواص درمانی دارچین

دارچین که در کشورهای انگلیسی زبان تحت عنوان Cinnamon  شناخته می شود، یکی از ادویه های پرکاربرد است که علاوه بر خاصیت ضد افسردگی، خواص دارویی فراوان دیگری نیز دارد که عبارتند از:

1- مبارزه با ویروس HIV

HIV ویروسی شناخته شده در قرن 21 است که بسیاری از افراد سالم را به ایدز مبتلا کرده است و همچنان یکی از بیماری های کشنده قرن محسوب می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی دارچین، مشخص شد که این گیاه توانایی مقابله با ویروس HIV را دارد. همچنین، باعث تقویت سلول های سالم و افزایش مقاومت آن ها در مقابل این ویروس می گردد (لازم به ذکر است این یافته های علمی نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارد).

 

همچنین بخوانید:  تسکین درد و ورم مفاصل با دارچین

 

2- ضد نفخ

این گیاه به دلیل طبع گرمش دارای خاصیت ضدنفخ بوده و از بین برنده رطوبت بدن می باشد. شما می توانید دارچین را به همراه سیاه دانه یا رازیانه مصرف کنید تا به صورت نفاخ قویتری عمل کند. دارچین به دلیل طبع گرم، معمولا برای مصرف روزانه افراد سرد مزاج توصیه می شود. همچنین، این گیاه به عنوان مقوی اعضا بدن در مزاج های افراد سرد شناخته شده است. بدین منظور چند عدد چوب دارچین را داخل قوری چای خود بیندازید و آن را بنوشید و یا روزانه، مقداری از پودر آن را به غذای خود اضافه کنید.

3- کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

دارچین به کاهش و حذف کلسترول بد خون (LDL) کمک می کند و از کلسترول خوب (HDL) مراقبت می کند. همینطور این گیاه برای کاهش فشار خون بسیار مفید می باشد. در نتجه، مصرف آن احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با کلسترول و فشار خون بالا از جمله بیماری های قلبی و عروقی را تا حد بالایی کاهش می دهد.

4- کمک به درمان دیابت

دارچین به درمان دیابت کمک می کند، و باعث کاهش حساسیت بدن به هورمون انسولین می شود. این چوب بی نظیر برای مقاومت به انسولین که منجر به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 می گردد، موثر است و به طرز خارق العاده مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و به حفظ تعادل آن کمک می کند. دارچین کاهنده سطح قند خون است، به همین خاطر اطبا طب سنتی دارچین را برای کاهش قند خون و مبتلایان دیابت نوع یک و دو توصیه می کنند. برای این کار تنها کافی است، نصف قاشق چای خوری پودر دارچین را در غذاهای مصرفی روزانه خود استفاده کنید.

5- دارای خاصیت ضد عفونی و ضد قارچی

دارچین در مقابل عفونت های باکتریایی و قارچی، بدن را تقویت می کند و به بهبود بیمار در سریعترین زمان ممکن کمک می کند. همینطور مانع از رشد باکتری هایی همانند لیستریا و سالمونلا شده و خاصیت ضد میکروبی آن به جلوگیری از پوسیدگی دندان و از بین بردن بوی بد دهان کمک می کند.

6- پیشگیری و کنترل سرطان

این گیاه برای جلوگیری از بیماری های سرطانی، موثر شناخته شده است. دارچین حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند پلی فنول است که این آنتی اکسیدان ها از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد بدن جلوگیری می کنند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری های مختلف از جمله سرطان می شوند. علاوه بر این، دارچین به کاهش رشد سلول های سرطانی و تشکیل رگ های خونی در سلول های آسیب دیده منجر شده که در نهایت باعث از بین رفتن تومورها می گردد.

 

فواید دارچین برای درمان افسردگی و اضطراب

فواید دارچین برای درمان افسردگی و اضطراب

 

7- پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

دارچین خاصیت ضد التهابی دارد و به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها به بدن کمک می کند تا در مقابل بیماری های مزمن، عفونت ها و ویروس ها از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله کند. علاوه بر این، به ترمیم سریع آسیب های ایجاد شده بافت ها بر اثر بیماری، کمک می کند.

8- بهبود عملکرد مغز

طبق تحقیقات علمی انجام شده بر روی دارچین این گیاه بر روی سیستم عصبی مغز اثرات مفیدی دارد و به درمان بیماری های عصبی و مغزی همچون آلزایمر و پارکینسون کمک می کند. در تحقیقات انجام شده این گیاه از نورون های مغزی محافظت کرده و باعث بهبود عملکرد حرکتی و ذهنی بیمار می شود. همان طور که در بالا اشاره شد، دارچین برای درمان افسردگی و مشکلات ناشی از آن نیز بسیار مفید است.

در آخر، دارچین یکی از سالم ترین ادویه های معطر و خوشمزه در جهان شناخته شده است. شما با مصرف روزانه چند عدد چوب دارچین در چای یا نوشیدنی های گیاهی و یا یک قاشق مرباخوری از پودر آن، می توانید به تقویت قوای جسمی خود کمک کنید. البته فراموش نکنید، نیازی به افراط در مصرف این گیاه نیست، زیرا زیاده روی در مصرف دارچین می تواند حساسیت هایی را ایجاد کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دارچین سیگاری را با خواص  ضد میکروب، درمان ناراحتی های معده و افزایش سلامت دستگاه گوارش، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن، ضد التهاب و تسکین دهنده درد، ضد افسردگی، افزایش گردش خون، ضد تب، تقویت قوای جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0