فواید دال عدس برای حفظ سلامت بدن

3592 بازدید
19 اسفند 97
بهاره
,

فواید دال عدس و ارزش غذایی آن برای حفظ سلامت بدن

دال عدس یا عدس قرمز یکی از حبوبات شناخته شده در سراسر دنیا است که در اکثر کشورهای مختلف جهان، به ویژه مصر، هند، پاکستان، بنگلادش و ایالات متحده آمریکا تولید می شود. این عدس علاوه بر ارزش غذایی بالا، حاوی بسیاری از ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی مختلف و آنزیم هایی است که به حفظ سلامت بدن کمک می کند. این عدس علاوه بر تامین نیازهای روزانه بدن، خواص دارویی و درمانی نیز دارد و بدن را در برابر بسیاری از بیمارها مانند بیماری های قلبی و عروق، کلسترول، فشار خون، دیابت، سرطان و غیره محافظت می کند. حال در این مقاله با فواید دال عدس و ارزش غذایی آن برای حفظ سلامت بدن آشنا شوید.

 

فواید دال عدس برای حفظ سلامت بدن

فواید دال عدس برای حفظ سلامت بدن

 

فواید دال عدس و ارزش غذایی آن برای حفظ سلامت بدن

دال عدس یکی از مغذی ترین حبوبات شناخته می شود که ارزش غذایی بالایی دارد. اگر چه این عدس در مقایسه با سایر عدس ها دارای ارزش غذایی مشابهی می باشند، اما پزشکان به دلیل میزان ناچیز چربی در این عدس به نسبت سایر عدس ها، عدس قرمز را توصیه می کنند.

تنظیم کلسترول خون

یکی از فواید دال عدس حفظ میزان طبیعی کلسترول در بدن است زیرا دال عدس منبع غنی از فیبر است که از جذب چربی غذاها جلوگیری می کند. همچنین، این عدس حاوی مقادیر ناچیز چربی است که سبب افزایش چربی خون نمی شود.

مفید برای سیستم گوارش

فیبر موجود در دال عدس برای سیستم گوارش نیز مفید است. فیبر موجود در عدس، به هضم غذا و پاک شدن روده کمک می کند و از بیماری های گوارشی نظیر یبوست، سوء هاضمه، التهاب و سندروم روده و معده جلوگیری می کند. علاوه بر این، فیبر سبب می شود.

تقویت استخوان ها و دندان ها

دال عدس منبع غنی از کلسیم است. در هر 100 گرم از آن، حدود 74 میلی گرم کلسیم وجود دارد که به رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها کمک می کند. همچنین، بدن را از بیماری های مرتبط با استخوان همانند پوکی استخوان مصون نگاه می دارد و از استخوان ها در برابر شکستگی محافظت می کند. این نوع عدس به تمام گروه سنی از کودکان تا افراد سالمند به داشتن استخوان و مفاصل قوی کمک می کند.

کاهش فشار خون

است که دال عدس یکی از غنی ترین منابع طبیعی پتاسیم است که 100 گرم از آن حاوی 840 میلی گرم پتاسیم است. پتاسیم نقش موثری در تقویت عضلات بدن و سیستم عصبی بدن دارد. از طرفی، باعث کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا می شود. از دیگر فواید دال عدس، پیشگیری از سکته مغزی و سرطان پروستات نیز می باشد.

 

همچنین بخوانید:  فواید و مضرات لوبیا سبز

 

کاهش قند خون

یکی دیگر از فواید دال عدس برای بدن، کاهش قند خون می باشد. فیبر موجود در این عدس سبب تنظیم میزان قند خون شده و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری می کند. بر اساس تحقیقات، مصرف انواع عدس سبب کاهش مصرف انسولین در بیماران دیابتی می شود.

تقویت قلب

دال عدس حاوی منیزیم و فیبر فراوانی می باشد که به تقویت و حفظ سلامت قلب کمک می کند. علاوه بر این، پتاسیم موجود در آن نقش موثری در حفظ قدرت عضله قلب دارد. به همین علت مصرف مواد غذایی های غنی از پروتئین مانند دال عدس از بیماری های قلبی و عروقی نیز جلوگیری می کند.

درمان کم خونی

در هر 100 گرم دال عدس حدود 7/7 میلی گرم آهن وجود دارد که نقش کلیدی در شکل گیری هموگلوبین و گلبول قرمز خون در بدن را دارد. به همین علت بدن در برابر بیماری های کم خونی محافظت می شود. این عدس علاوه بر کاهش ابتلا به کم خونی، به دلیل تامین میران زیادی از آهن روزانه بدن برای بیماران مبتلا به کم خونی نیز مناسب است.

 

فواید دال عدس برای حفظ سلامت بدن

فواید دال عدس برای حفظ سلامت بدن

 

افزایش انرژی

تنها دو فنجان دال عدس 70 کیلوکالری انرژی ایجاد می کند. از طرفی همین مقدار عدس، حاوی چربی بسیار ناچیزی می باشد. از فواید دال عدس، افزایش انرژی بدون افزایش وزن است. بنابراین، برای افراد در صدد کاهش وزن هستند و همین طور قبل از تمرینات ورزشی به منظور ذخیره انرژی، بسیار مناسب است.

سرشار از پروتئین

در هر 100 گرم دال عدس، حدود 9 گرم پروتئین وجود دارد که این میزان پروتئین در مقایسه با همین مقدار گوشت قرمز برابری می کند. دال عدس بهترین منبع پروتئین برای ساخت و تقویت عضلات بدن است. علاوه بر این وجود اسید آمینه متیونین که در ساختار پروتئین عدس یافت می شود، سبب کاهش میزان سموم در کبد می شود. اسید آمینه متیونین در بدن به اسید آمینه سیستئین که ماده سازنده اولیه گلوتاتیون می‌باشد، تبدیل می شود. گلوتاتیون اثر خنثی کننده اصلی سموم در کبد را دارد.

مفید برای پوست

دال عدس حاوی مقادیر بالایی از ویتامین آ و انواع ویتامینهای گروه ب است که سبب تقویت و حفظ پوست می شود. این ویتامین ها پوست بدن را از خشکی و سایر بیماری های پوستی نظیر بثورات و التهاب محافظت می کند.

تقویت قدرت بینایی

از دیگر فواید دال عدس،حفظ سلامت و تقویت قدرت بینایی است. زیرا، دال عدس سرشار از ویتامین آ و کاروتن می باشد که برای چشم بسیار مفید است. بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از ضعف بینایی، تنبلی چشم در کودکان، پیر چشمی و سایر بیماری های چشمی، مصرف انواع عدس به ویژه دال عدس را توصیه می کنند.

مفید برای زنان باردار

دال عدس یکی از مقوی ترین خوراکی های توصیه شده به زنان باردار است. همان طور که در بالا اشاره شد، دال عدس سرشار از آهن بوده که از کم خونی پیشگیری می کند. در دوران بارداری احتمال افزایش کم خونی بالا می رود به همین علت عدس بهترین منبع برای پیشگیری از کم خونی است. علاوه بر این فیبر موجود در عدس به پیشگیری از یبوست در دوران بارداری و پتاسیم آن به پیشگیری از فشار خون بالا نیز کمک می کند. وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی علاوه بر حفظ سلامت مادر، برای دشد و تقویت جنین بسیار مفید است. از طرفی عدس سبب افزایش شیر مادر در دوران شیر دهی نیز می شود. بنابراین، به زنان باردار و مادران شیرده مصرف منظم انواع عدس توصیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دال عدس را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت بینایی، درمان کم خونی، پیشگیری از پوکی استخوان و … بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0