topNotif

فواید روغن تخم هویج و خواص درمانی آن

5155 بازدید
10 بهمن 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

فواید روغن تخم هویج و خواص درمانی آن

هویج یک ماده غذایی بسیار مفید است. علاوه بر این، روغنی از بذر آن استخراج می شود که خواص درمانی بالایی دارد. روغن بذر هویج از طریق تقطیر بذر هویج به دست می آید. این روغن حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی فراوانی است که به جوان سازی پوست کمک می کند. همچنین، برای تقویت و محافظت از کبد بسیار مفید است. روغن تخم هویج را می توان با انواع روغن های دیگر ترکیب و استفاده کرد. در حال حاضر از این روغن در صابون ها و محصولات آرایشی استفاده می شود. اما، این روغن مزایای بسیاری دارد. در این مقاله با فواید روغن تخم هویج و خواص درمانی آن آشنا شوید.

 

فواید روغن تخم هویج و خواص درمانی آن

فواید روغن تخم هویج و خواص درمانی آن

 

ترکیبات شیمیایی روغن تخم هویج

روغن بذر هویج حاوی 13 درصد آلفا پینن (Alpha-Pinene) و 18 درصد کاروتول (Carotol) است. مواد دیگر شامل داکول، لیمونن، بتا-بسابولین، اگنول، وانیلین، تپنوئید های مختلف، پالمتیک اسید و بوتیریک اسید در آن نیز می باشد.

روغن تخم هویج و خواص درمانی آن

مفید برای پوست

از مهمترین فواید روغن تخم هویج این است که، برای بازسازی و تولید سلول ها و جوان سازی پوست استفاده می شود. همچنین، این روغن می تواند سلامتی پوست را حفظ کند و جهت درمان پوست های آسیب دیده، خشکی پوست، پسوریازیس، اگزما، خارش، زخم های پوست و حتی سرطان پوست استفاده می شود. روغن بذر هویج، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سبب جلوگیری از ایجاد چین و چروک، کاهش لکه های پوستی ناشی از افزایش سن و مبارزه با رادیکال های آزاد می شود. به علاوه، سبب افزایش تولید ملانین می شود. اگر روغن تخم هویج را با روغن بادام رقیق کنید، باعث افزایش درخشندگی پوست شده و به چین و چروک را از بین می برد.

محافظت از کبد و سم زدایی بدن

روغن بذر هویج پاک کننده بسیار عالی بدن است زیرا، مواد زاید در کبد را سم زدایی می کند. این روغن از کبد و کیسه صفرا محافظت می کند. همچنین برای زردی و سایر مشکلات کبدی مفید است و برای معالجه سنگ کلیه و بهبود هپاتیت بسیار موثر است.

 درمان و پیشگیری از سرطان

شواهدی وجود دارد که مصرف آب هویج زیادی در روز و یا خوردن هویج خام می تواند به راحتی سرطان درمان کند. هویج سرشار از بتاکاروتن است که باعث تولید ویتامین آ می شود. ویتامین آ در درمان و پیشگیری از سرطان بسیار موثر است. علاوه بر این، روغن تخم هویج حاوی ویتامین ب یک، ویتامین ب 2 و ویتامین ث است. این ویتامین ها نه تنها دارای خواص ضد سرطانی هستند، بلکه حاوی فیبر غذایی بالایی هستند.

 

همچنین بخوانید:  خواص روغن بادام شیرین برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

 

افزایش سیستم ایمنی بدن

روغن بذر هویج حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین هایی مانند ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین ای است که بدن را از بیماری ها مختلف محافظت می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود. همچنین، حاوی مواد ضد التهابی است که در درمان واسکولیت (التهاب رگ ها)، تورم و درد استفاده می شود.

بهبود کم خونی

روغن بذر هویج با افزایش تعداد گلبول های قرمز، می تواند عملکرد گردش خون را بهبود بخشد. به همین دلیل در درمان کم خونی بسیار موثر است. همچنین خاصیت تصفیه کنندگی خون را نیز دارد.

مفید برای تقویت و رشد مو

روغن تخم هویج حاوی مقادیر زیادی ویتامین آ، ویتامین ای و بتا کاروتن است که یکی از مهمترین مواد مغذی برای تغذیه مو است و باعث تقویت مو می شود. این روغن سبب سرعت بخشیدن به رشد مو و نرم شدن آن می شود. علاوه بر این، روغن بذر هویج از ریزش موجلوگیری کرده و ریشه های پوست سر را تقویت می کند. روغن تخم هویج باعث افزایش گردش خون در پوست سر شده و این باعث جلوگیری از ریزش مو و خشکی پوست می شود.

بهبود مشکلات تنفسی

روغن بذر هویج نقش مهمی در بهبود مشکلات تنفسی مانند آنفلوانزا و برونشیت دارد. همچنین، بافت مخاط بینی، گلو و ریه ها را تقویت می کند. این روغن در درمان سرفه و سرماخوردگی بسیار موثر است. علاوه بر این، کاروتول موجود در روغن تخم هویج خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد.

تنظیم هورمون های بدن

روغن تخم هویج عملکرد هورمون ها را بهبود می بخشد. بنابراین، اثرات بسیار خوبی در دستگاه تولید مثل دارد. این روغن سبب تنظیم قاعدگی نا منظم می شود و در درمان ناباروری نیز موثر است. علاوه بر این، سبب از بین رفتن استرس و خستگی می شود.

مفید برای سیستم گوارش

از دیگر فواید روغن تخم هویج این است که، روده را پاک می کند و مسمومیت های غذایی و اسهال را کنترل می کند. این روغن همچنین می تواند درد زخم معده را کاهش دهد. برای درمان نفخ و التهاب معده نیز بسیار موثر است.

نحوه استفاده از روغن تخم هویج

  • 5 تا 7 قطره از این روغن را در آب جوش بریزید و از بخار آن جهت درمان مشکلات تنفسی استفاده کنید.
  • به عنوان یک روغن ماساژ، از روغن بذر هویج با سایر روغن های ضروری دیگر جهت تقویت پوست و مو استفاده نمایید.
  • جهت مصرف خوراکی، 3 تا 5 قطره از آن را به تنهایی و یا همرا با روغن های دیگر مصرف کنید.

توجه: زنان باردار با احتیاط استفاده کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تخم هویج را با خواص تقویت کننده و نرم کننده مو، کاهش چین و چروک، تسریع گردش خون و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0