topNotif

فواید ریشه قاصدک برای سلامتی و عوارض احتمالی آن را بشناسید

4983 بازدید
03 تیر 00
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 6 دی 1401

فواید ریشه قاصدک برای سلامتی و عوارض احتمالی آن را بشناسید

بیشتر مردم عقیده دارند قاصدک (Taraxacumofficinale) علف هرز مزاحمی است، اما مدت هاست که به عنوان داروی گیاهی برای کمک به هضم غذا و تحریک اشتها مورد استفاده قرار می گیرد. تمام اجزای گیاه از ریشه قاصدک تا شکوفه آن خوراکی است و دارای طعم کمی تلخ و شبیه به کاسنی می باشد. این مقاله درمورد فواید ریشه قاصدک برای سلامتی و عوارض احتمالی آن می باشد، با ما همراه باشید.

 

فواید ریشه قاصدک برای سلامتی و عوارض احتمالی آن را بشناسید

فواید ریشه قاصدک برای سلامتی و عوارض احتمالی آن را بشناسید

 

طریقه مصرف ریشه قاصدک

  • ریشه قاصدک را گاهی اوقات تفت می دهند تا قهوه قاصدکی بدون کافئین تولید شود.
  • هنگامی که به عنوان دارو استفاده می شود، ریشه خشک یا تازه را می توان به صورت چای، دمنوش و یا پماد درآورد.
  • ریشه قاصدک به صورت کپسول نیز در داروخانه در دسترس است.

استفاده از ریشه قاصدک در طب سنتی

از قدیم در طب سنتی چینی و بومیان آمریکا از ریشه قاصدک برای درمان بیماری های معده و کبد استفاده می شده است. امروزه متخصصان گیاهان دارویی معتقدند که این داروی گیاهی می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله آکنه، اگزما، کلسترول بالا، سوزش معده، اختلالات دستگاه گوارش، دیابت و حتی سرطان کمک کند. از نظر تحقیقات علمی برخی از این ادعاها کاملا اثبات می شوند.

نام های دیگر قاصدک

قاصدک در طب سنتی چینی به عنوان (pu gong ying) و در طب آیورودا به نام (simhadanti) معروف است. نام  انگلیسی آن (piss-a-bed) و نام مستعار فرانسوی (pissenlit) هر دو به اثر ادرار آور ریشه این گیاه اشاره دارد.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با خواص گل قاصدک

 

فواید ریشه قاصدک برای سلامتی

علی رغم استفاده طولانی مدت از آن در طب سنتی، شواهد علمی کمی در رابطه با استفاده دارویی از ریشه قاصدک وجود دارد. در حالی که مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی انجام شده بر روی این گیاه بسیار است، تعداد کمی از آن ها بر روی انسان آزمایشات شده است. در اینجا آنچه برخی از تحقیقات فعلی در مورد ریشه قاصدک می گویند را بررسی میکنیم:

ادرار آور

داروهای ادرار آور، که به آن ها “قرص آب” نیز گفته می شود، معمولا برای درمان فشار خون بالا، نارسایی قلبی، بیماری کبدی و برخی از انواع بیماری های کلیوی استفاده می شوند. هرچند این داروها مفید هستند، اما ممکن است عوارض جانبی از جمله گرفتگی عضلات، سردرد، سرگیجه و تغییر در قند خون نیز ایجاد کنند.

برخی از دانشمندان معتقدند که خواص ادرارآور قاصدک می تواند مصارف پزشکی داشته باشد، از جمله درمان پیش دیابت یا نفخ قبل از قاعدگی و بیماری احتباس چیلومیکرون که نوعی اختلال در جذب چربی است.

یک مطالعه در سال 2009 بر روی 28 داوطلب انجام شد که در هر 5 ساعت یک دوز عصاره قاصدک مصرف می کردند، این تحقیق نشان داد که یک دوز عصاره قاصدک، تعداد دفعات دفع ادرار را افزایش می دهد، اما حجم آن را زیاد نمی کند.

درمان آسیب های پوستی

در طب عامیانه، ریشه خشک قاصدک را اغلب به صورت خمیر درآورده و با آب مخلوط می کنند تا از آن پمادی تسکین دهنده برای اختلالات پوستی مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس، ضایعه پوستی و جوش، تهیه کنند. هرچند شواهد کافی وجود ندارد اما به نظر می رسد که قاصدک دارای خواص ملایم ضد التهاب و ضد خارش است. همچنین تحقیقات نشان می دهد که می تواند از پوست در برابر اشعه آفتاب محافظت کند و در عین حال خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

نکته: ممکن است قاصدک در برخی از افراد، به ویژه کودکان باعث ایجاد درماتیت تماسی شود. پس برای جلوگیری از واکنش آلرژیک، هنگام استفاده  داروی قاصدک روی پوست ‍‍‍‍احتیاط کنید.

ضد دیابت

ریشه قاصدک به دلیل داشتن فیبر محلول معروف به اینولین، دارای خواص ضد دیابت است. اینولین حاوی کربوهیدرات های پیچیده ای به نام فروکتولیگوساکارید (FOS)  است که از رشد باکتری های سالم در دستگاه گوارش پشتیبانی می کند و موارد ناسالم را از بین می برد و با کاهش سرعت جذب قند از روده ها، باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود و از افزایش میزان قند خون و انسولین جلوگیری می کند.

یک بررسی درسال 2016 در دانشگاه آرهوس دانمارک نشان داد که عصاره قاصدک سلول های پانکراس را تحریک کرده و انسولین تولید می کند، قند خون را کنترل کرده و از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

 

همچنین بخوانید: درمان سنگ کلیه با گل قاصدک

 

بهبود آسیب کبدی

قاصدک غالبا با پاک سازی کبد به عنوان نیروبخش مصرف می شود.

مطالعه ای که در سال 2010 در ژورنال اتنوفارماکولوژی منتشر شد، گزارش می دهد موش هایی که از عصاره ریشه قاصدک تغذیه می کنند، در مقایسه با موش هایی که دارونما مصرف کرده اند، پیشرفت زخم کبد (فیبروز) آهسته تری را تجربه می کنند.

ضد سرطان

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ریشه قاصدک ضد سرطان می باشد. قاصدک این کار را با وادار کردن آپوپتوز، (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) به سلول های سرطانی انجام می دهد. آپوپتوز بر روی تمام سلول های بدن تاثیر می گذارد و اجازه می دهد سلول های قدیمی با سلول های جدید جایگزین شوند. در حالی که در بیماری سرطان، آپوپتوز متوقف می شود و به سلول های تومور اجازه می دهد بدون هیچ مانعی رشد کنند.

مطالعه ای در سال 2012 از دانشگاه ویندزور در کانادا گزارش می دهد که عصاره ریشه قاصدک قادر به ایجاد آپوپتوز در سلول های سرطانی لوزالمعده و پروستات در لوله های آزمایشگاهی است، به این صورت که یا رشد آن ها را کند می کند و یا از گسترششان جلوگیری می کند، همچنین تحقیقات بعدی نشان داده است که عصاره های مختلف ریشه قاصدک قادر به ایجاد آپوپتوز در سلول های سرطان خون و ملانوما (تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست) هستند.

مقدار مصرف ریشه قاصدک

هیچ راهنمایی برای استفاده مناسب از ریشه قاصدک وجود ندارد. با این حال، در اروپا، کمیسیون اروپا و داروسازی گیاهی انگلیس مقادیر زیر را برای بزرگسالان بی خطر توصیه می کنند:

  • ریشه قاصدک تازه: روزانه 2 تا 8 گرم
  • پودر ریشه قاصدک: 3 تا 4 گرم مخلوط با 150 میلی لیتر آب گرم
  • دمنوش چای قاصدک: 1 قاشق غذاخوری ریشه خرد شده مخلوط شده با 150 میلی لیتر آب گرم و به مدت 20 دقیقه جوشانده شود.
  • عصاره ریشه تازه: روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • عصاره قاصدک خشک: روزانه 0.75 تا 1.0 گرم

نکته: هرگز از دوز توصیه شده توسط سازنده فراتر نروید. در صورت بروز عوارض جانبی، درمان را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

جمع آوری ریشه قاصدک

ریشه قاصدک به طور سنتی در پاییز برداشت می شود که غلظت اینولین در بالاترین حد باشد. از آنجا که ریشه مواد شیمیایی موجود در خاک را جذب می کند، معمولا از برداشت ریشه در کنار جاده ها، مسیرهای عبور، استخرها، اجتناب می شود.

قاصدک به راحتی سموم دفع آفات، فلزات سنگین (مانند سرب، نیکل، مس و کادمیوم) و سایر مواد را از محیط جذب می کند، بنابراین اگر خلوص خاک، آب و هوا شناخته شده نیست، خوردن قاصدک وحشی ایده خوبی نمی باشد.

اگر قصد ندارید فورا از ریشه های برداشت شده استفاده کنید، می توانید آن ها را خشک کرده و تا یک سال در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید. اگر به درستی خشک شود، قسمت بیرونی ریشه باید رنگ تیره داشته باشد در حالی که قسمت داخلی باید سفید کرم باقی بماند.

عوارض جانبی احتمالی

  • ریشه قاصدک، در بزرگسالان اگر در حد متوسط مصرف شود بی خطر است اما برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی از جمله سوزش معده، اسهال، ناراحتی معده و تحریکات پوستی را تجربه کنند.
  • اگر به گیاهان کهنه واش (یک گونه از زیرخانواده کاسنی)، گل داودی، گل جعفری، بابونه، بابونه گاوی، گل بومادران یا گیاهان از خانواده کاسنیان(مانند گل آفتابگردان و گل مروارید) حساسیت دارید، باید از مصرف ریشه قاصدک خودداری کنید زیرا باعث ضایعات پوستی، آبریزش چشم و سایر علائم آلرژی می شود.
  • قاصدک حاوی ید و لاتکس است، بنابراین اگر به هر یک از این مواد حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید.

بارداری و شیردهی

به زنان باردار، زنان شیرده و کودکان توصیه می شود به دلیل نبود تحقیقات کافی در مورد ایمن بودن مصرف این دارو در طولانی مدت، از درمان با قاصدک خودداری کنند.

کاهش قدرت باروری

مصرف زیاد قاصدک به دلیل وجود ماده ای در گیاه به نام فیتواستروژن، ممکن است باعث کاهش قدرت باروری در زنان و میزان تستوسترون در مردان شود.

تداخلات دارویی

قاصدک می تواند با داروهای خاصی تداخل داشته باشد و بر چگونگی جذب دارو در جریان خون، متابولیزه شدن توسط کبد یا دفع آن ها از بدن بوسیله ادرار تاثیر می گذارد. اگر همراه با هر یک از داروهای زیر از داروی قاصدک استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید:

  • آنتی بیوتیک هایی مانند سیپرو (سیپروفلوکساسین) و پنترکس (انوکساسین)
  • داروهای ضد افسردگی مانند الاویل (آمیتریپتیلین)
  • داروهای ضد روان پریشی مانند لیتیوم و هالدول (هالوپریدول)
  • داروهای ادرار آور مانند لاسیکس (فوروزماید)
  • دارو های پیشگیری از بارداری مبتنی بر استروژن
  • داروهای استاتین مانند مواکور (لوواستاتین) و لیپیتور (آتورواستاتین)

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه قاصدک را با خواص کمک به کاهش وزن، بهبود سلامت کبد، تنظیم فشار خون بالا، ضد سرطان، کمک به کنترل دیابت، ضد التهاب، بهبود سلامت پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان، جلوگیری از پوکی استخوان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0