فواید زیره سیاه و خواص درمانی آن

2326 بازدید
22 بهمن 97
بهاره
,

با فواید زیره سیاه و خواص درمانی آن آشنا شوید

زیره سیاه مانند سایر زیره ها (سبز، زرد، قهوه ای) به عنوان ادویه و یک نوع طعم دهنده قوی مورد استفاده قرار می گیرد. زیره سیاه نسبتا شبیه زیره سبز است اما، به لحاظ ظاهری، کمی کوچکتر و دارای انحنا است. بافتی نرم دارد و طعم آن تلخ تر از زیره سبز است. پودر زیره سیاه به رنگ قهوه ای سیاه دیده می شود و دارای بویی بسیار معطر و طعمی تند، مطبوع و كمی سوزاننده است. همچنین، طبع آن گرم و خشکی دارد و علاوه بر مصرف غذایی، خواص دارویی نیز دارند. زیره سیاه به تقویت قلب، کاهش کلسترول خون، کاهش قند خون، کاهش وزن و پیشگیری از سرطان کمک می کند. حال با فواید زیره سیاه و خواص درمانی آن آشنا شوید.

 

فواید زیره سیاه و خواص درمانی آن

فواید زیره سیاه و خواص درمانی آن

 

مشخصات ظاهری گیاه زیره سیاه

زیره سیاه، گیاهی است از خانواده چتریان (Apiaceae=Umbelliferae)، علفی، دو تا چند ساله، بدون كرك با ریشه ای غده ای و دوكی شكل و دارای ساقه منفرد یا متعدد و افراشته به ارتفاع ٣٠ تا ١٠٠ سانتی متر كه در طول رگدار است. برگ های پایینی، دمبرگ دارند و دمبرگ ها دارای غلافی پهن و كشیده هستند و پهنك ها ٢ تا ٣ بار شانه ای شده اند. برگ های فوقانی كوچكتر و دارای دمبرگی غلاف دار هستند. گل های آن كوچك، به رنگ سفید قهوه ای فام و مجتمع به طول ٣ تا ٦ میلی متر و به صورت چتر است. تعداد انشعابات چتر ٨ تا ١٦ عدد، نابرابر و به طول پنج و نیم سانتی متر است. چترك ها تقریبا دارای ١٥ گل است. میوه دو فندقه است و ظاهری باریك، دراز و استوانه ای دارد.

محل رویش و پراکنش گیاه زیره سیاه

زیره سیاه بومی آسیا و اروپا است و امروزه در کشورهای لهستان، هلند، آلمان و مصر کشت و بهره برداری می شود. از رویش این گیاه در نواحی جنوب شرقی، شمال و شمال غرب ایران گزارش شده است.

ترکیبات شیمیایی گیاه زیره سیاه

زیره دارای تركیبات اسانس (٣ تا ٧ درصد) است كه مهمترین تركیب آن كاروون و لیمونن می باشد. علاوه بر این، حاوی روغن و چربی (١٠ تا ١٨درصد)، پروتئین ها (حدود ٢٠ درصد)، هیدروكربورها (١٥ درصد) و فلاونوئیدها (به مقدار ناچیز) است.

فواید زیره سیاه و خواص درمانی آن

1- جلوگیری از سرطان

زیره سیاه برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. زیرا، زیره سیاه حاوی عنصری به نام تیموکینون (Thymoquinone) است که از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند. این دانه قادر به مبارزه با سرطان بدون عوارض جانبی است. شما می توانید از زیره سیاه را در سبزیجات و سالادها استفاده کنید.

2- درمان کم خونی

زیره سیاه شامل درصد بسیار بالایی از آهن است که بهترین درمان برای بیماری های خونی، از جمله کم خونی می باشد. زیره سطح هموگلوبین در خون را افزایش می دهد و روند انتقال اکسیژن به تمام سلول های بدن را سرعت می بخشد.

3- تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از فواید زیره سیاه، تقویت سیستم ایمنی بدن است. با توجه به وجود ترکیب طبیعی و خواص آنتی اکسیدانی وجود در آن، در برابر انواع مختلف بیماری ها مقاومت می کند و بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. با مصرف منظم زیره سیاه، بدن در برابر بسیاری از بیماری ها حتی تومورهای سرطانی، مقاوم می شود.

4- پیشگیری و درمان دیابت نوع 2

محققان دریافتند که استفاده منظم از دو گرم زیره سیاه می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. همچنین، مقاومت به انسولین را می کاهد. همان طور که می دانید، سلول‌های بتا، نوعی از سلول های لوزالمعده هستند که وظیفه اصلی آن ها ترشح انسولین است. زمانی که تولید انسولین توسط این سلول ها کاهش می یابد، فرد به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شود. با مصرف زیره سیاه، کار تولید انسولین توسط سلول های بتا در پانکراس (لوزالمعده) افزایش می یابد. بنابراین، زیره سیاه برای بیماران دیابتی و همچنین، افرادی که مستعد دیابت هستند، بسیار مفید است.

5- کاهش تشنج های ناشی از بیماری صرع

با توجه به مطالعات انجام شده، دانه های زیره سیاه و زرد در کاهش تشنج و حملات بیماری صرع، به ویژه در کودکان، از هر درمان دیگر موثرتر است. زیره سیاه دارای خواص ضد تشنجی است به همین دلیل، در کاهش نشانه های بیماری صرع بسیار مفید واقع می شود.

 

همچنین بخوانید:  شکمی تخت و صاف با زیره سیاه، تخم شنبلیله و عسل

 

6- کاهش وزن

زیره سیاه به سوزاندن چربی و کالری بالا کمک می کند. افرادی که درصدد کاهش وزن هستند می توانند از زیره سیاه استفاده کنند. علاوه بر کنترل وزن و تناسب اندام، باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود و این امر سبب کاهش بیماری های قلبی شده و به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

7- مفید برای دستگاه گوارش و کلیه

زیره سیاه، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. از فواید زیره سیاه، کمک به بیماری های گوارشی از جمله سوء هاضمه، یبوست، التهاب معده، کاهش حالت تهوع و استفراغ است. همچنین، سلامت کلیه را حفظ می کند و یکی از بهترین روش های درمان بیماری کولیک کلیه است.

8- مفید در بیماری های تنفسی

از فواید زیره سیاه می توان به درمان بیماری های مرتبط با سیستم تنفسی مانند آسم، تنگی نفس و برونشیت اشاره کرد. این ماده، رایج ترین و موثر ترین درمان برای علائم بیماری سرماخوردگی از جمله تب، سرفه و گلو درد می باشد.

9- مفید برای زنان باردار و مادران شیرده

زیره سیاه برای زنان باردار در دوران بارداری و پس از زایمان نیز بسیار مفید است. این ماده، تولید شیر مادر را بهبود می بخشد و در واقع، از مهمترین فواید زیره سیاه، خاصیت افزایش شیر مادران است. مادرانی که در طول بارداری و زمان شیردهی از زیره سیاه استفاده می کنند، نوزادان سالم تری دارند.

10- بهبود عملکرد مفز

زیره سیاه به تقویت عملکرد مغز، به ویژه توانایی یادآوری اطلاعات و قدرت حافظه کمک می کند. همچنین، در برابر بیماری های فراموشی، آلزایمر و زوال عقل مقاومت می کند. زیره سیاه، فرایندهای فهم و درک، تجزیه و تحلیل در مغز را افزایش می دهد.

11- کمک به درمان اختلالات قاعدگی

زیره سیاه برای زنان و دختران در دوران قاعدگی بسیار مفید است. این ماده اختلالات دوران قاعدگی از جمله اسپاسم، گرفتگی عضلات و درد در این دوران را کاهش می دهد.

12- درمان بی خوابی

یکی از فواید زیره سیاه، درمان اختلالات خواب به ویژه بی خوابی است. زیره سیاه، به بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب، استرس و تنش کمک می کند. به علاوه، بی خوابی را درمان و سبب خواب راحت شبانه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زیره سیاه را با خواص کمک به کاهش وزن، افزایش انرژی، درمان تب، افزایش میل جنسی، جلوگیری از ریزش مو، افزایش سلامت دستگاه گوارش، افزایش سلامت قلب، کنترل دیابت، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0