topNotif

فواید صابون زردچوبه برای صورت و بدن و همچنین نحوه تهیه آن در خانه

5731 بازدید
10 مرداد 99
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 7 بهمن 1402

فواید صابون زردچوبه برای صورت و بدن و همچنین نحوه تهیه آن در خانه

در سراسر جهان از سال ها پیش، از زردچوبه به عنوان یکی از با ارزش ترین چاشنی ها در غذا استفاده می شود؛ ممکن است قبلا درباره مزایای سلامتی مصرف زردچوبه به طور مرتب گفته شده باشد اما جالب است بدانید که زردچوبه حاوی کورکومین (Curcumin) می باشد که علاوه بر بسیاری از خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان یکی از مفیدترین مواد برای استفاده پوست است. از این ادویه می توان برای مقابله با مشکلات پوستی، معالجه و بهبودی ترک های پاشنه پا، جلوگیری از ریزش مو و حتی کمک به خلاص شدن از شر شوره سر استفاده کرد.

صابون زردچوبه یکی از مهمترین محصولات طبیعی است که برای مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا عمدتا از زردچوبه تشکیل شده است، همچنین حاوی روغن های زیادی، ویتامین ها و خاصیت آنتی اکسیدانی است که مشکلات مختلف پوست را درمان می کند و به آن زیبایی طبیعی می بخشد. در این مقاله در مورد فواید صابون زردچوبه برای صورت و بدن و همچنین نحوه تهیه آن در خانه صحبت خواهیم کرد.

 

فواید صابون زردچوبه برای صورت

فواید صابون زردچوبه برای صورت

 

فواید صابون زردچوبه برای صورت و بدن

صابون زردچوبه یکی از مهمترین عناصر مراقبت از پوست است. پوست را تمیز کرده و آن را از سلول های مرده خلاص می کند و نشاط و طراوت به پوست می بخشد. برای دستیابی و بهره مندی از خواص صابون زردچوبه، توصیه می شود روزانه صورت را با آن بشویید.

فواید صابون زردچوبه برای صورت و بدن

  • پوست را تغذیه می کند، آن را احیا می کند، به آن طراوت، نرمی، نشاط و درخشندگی می بخشد، زیرا حاوی ویتامین ای است. پوست را به طور طبیعی مرطوب می کند و از خشکی جلوگیری می کند.
  • جوش های سرسیاه را از بین می برد، با آکنه مبارزه می کند، جوش ها و اثرات ناشی از آن را درمان می کند.
  • از بروز علائم پیری زودرس، چین و چروک و خطوط ریز روی صورت پیشگیری می کند.
  • پوست را لایه برداری می کند و سلول های مرده پوست را از بین می برد.
  • از پوست در برابر عوامل مضر مانند دود یا آلاینده های مختلف محیطی محافظت می کند.
  • رنگ پوست را باز می کند، لکه های تیره را از بین می برد.
  • با مصرف صابون زردچوبه زخم ها پاک می شوند و سرعت بهبودی آنها تسریع می یابد.
  • گردش خون را در صورت، تحریک و بهبود می بخشد.
  • مانع از رشد موهای صورت می شود.
  • بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را کاهش می دهد.
  • صابون زردچوبه استخوان ها را تقویت می کند، تراکم آنها را تقویت می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.
  • باعث کاهش آرتروز و التهاب روماتوئید می شود، زیرا حاوی خواص ضد التهابی است.
  • از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می کند. زیرا حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها است.

خواص ماسک زردچوبه

درمان آکنه و زخم های آن

زردچوبه حاوی ترکیبات شیمیایی ضد التهابی است، بنابراین استفاده از زردچوبه به صورت موضعی روی پوست ممکن است با باز کردن منافذ بسته و استریل کردن پوست، باعث تسکین پوست شود و در نتیجه تسکین و درمان آکنه انجام می شود. استفاده منظم از زردچوبه بر روی پوست نیز ممکن است به بهبود جای زخم های آکنه کمک کند.

بدین منظور یک قاشق چایخوری زردچوبه را با 2 قاشق چایخوری پودر چوب صندل و مقداری شیر مخلوط کنید تا خمیری درست شود. آنرا بر روی صورت بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. برای دیدن نتایج بهتر، چند بار در هفته این کار را تکرار کنید.

مبارزه با برخی دیگر از مشکلات پوستی

فواید زردچوبه نه تنها در کنترل مشکلات پوستی محدود به آکنه است، بلکه چندین مطالعه متفاوت نشان داده اند که استفاده از پودر یا صابون زردچوبه به روش های مختلف، ممکن است به کاهش شدت برخی از مشکلات پوستی و علائم مرتبط در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند: درماتیت آتوپیک، پسوریازیس کمک کند. ویتیلیگو، آلوپسی کمک کند.

تسریع در بهبود زخم و افزایش تولید کلاژن

یک مطالعه نشان داد که استفاده از زردچوبه به صورت موضعی روی زخم ها ممکن است به جلوگیری از التهاب و همچنین تسریع در بهبود آن کمک کند. که این اغلب به دلیل خاصیت ضد التهابی زردچوبه و همچنین توانایی بالقوه زردچوبه در ترویج تولید کلاژن و بازسازی سلول های پوستی است که ممکن است به تسریع در بهبود زخم کمک کند.

 

همچنین بخوانید:  فواید چای زردچوبه و روش تهیه آن

 

روشن شدن رنگ پوست

یکی از کاربردهای رایج زردچوبه، استفاده از آن برای روشن کردن پوست است، برای درمان استفاده از صابون زردچوبه یا پودر زردچوبه، بطور منظم و روزانه حداقل به مدت 3 هفته روی پوست اعمال می شود. این اغلب به دلیل توانایی بالقوه زردچوبه در روشن کردن رنگ صورت است زیرا زردچوبه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قدرتمند است که برای مبارزه با رادیکال های آزاد و بهبود ظاهر کلی پوست کار می کند.

به منظور بهبود پوست و روشن تر شدن پوست، یک قاشق چایخوری عسل، 1 قاشق چایخوری شیر و 1/4 قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کنید تا خمیری تهیه شود. 25 دقیقه آن را بگذارید و بعد بشویید. هفته ای سه تا چهار بار تکرار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید

قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض نور آفتاب و بدون استفاده از محصولات محافظ می تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند، برخی از آنها اندک و برخی نیز خطرناک هستند، از جمله: چین و چروک، خطوط ریز، آفتاب سوختگی و سرطان پوست.

در اینجا، به طور خاص، زردچوبه ممکن است مفید باشد، زیرا یک مطالعه نشان داد که زردچوبه ممکن است به معکوس کردن تاثیر منفی از نور مضر خورشید بر روی پوست کمک کند، زیرا زردچوبه حاوی درصد خوبی از آنتی اکسیدان ها است که ممکن است نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر نور خورشید داشته باشند.

می توانید با مخلوط کردن یک قاشق مرباخوری زردچوبه، آب لیمو و شیر خام یک خمیر تهیه کنید. مخلوط را به درستی در تمام ناحیه آسیب دیده بمالید و صبر کنید تا خشک شود. سپس آن را با آب سرد بشویید.

آیا باید از صابون زردچوبه استفاده کنید؟

بیشتر مطالعاتی که در مورد فواید زردچوبه برای پوست انجام شده است بر روی زردچوبه خشک یا تازه انجام شده است و در مورد صابون زردچوبه، چند مطالعه و بررسی انجام شده است.

گفتن در مورد فواید واقعی صابون زردچوبه نیز دشوار است زیرا تولید کنندگان این نوع صابون بسیار و متنوع هستند و هر کدام از انواع و غلظت متفاوتی زردچوبه برای تهیه صابون استفاده می کنند که این امر می تواند مزایای احتمالی صابون زردچوبه را از تولید کننده تا تولید کننده دیگر بسیار متفاوت کند.

با این حال یکی از مطالعات علمی، ثبات پودر زردچوبه را در صابون های طبیعی و نقش آن به عنوان یک آنتی اکسیدان ارزیابی کرده و نتایج نشان داد که به دلیل تجزیه کورکومین، اثر بسیار کمی دارد. بنابراین، می توانید از پودر زردچوبه طبیعی استفاده کنید، یا می توانید از برخی از محصولات خانگی یا آنهایی که توسط منابع معتبر تولید شده اند استفاده کنید تا از مزایای زردچوبه برای پوست استفاده کنید. در ادامه شما را با روش ساخت صابون زردچوبه آشنا خواهیم کرد؛

 

فواید صابون زردچوبه برای صورت

فواید صابون زردچوبه برای صورت

 

روش تهیه صابون زردچوبه در خانه

مرحله یک

کمی پایه صابون (یا گلیسیرین) از داروخانه تهیه کرده و آن ها را به شکل مربع ببرید و درون یک کاسه شیشه ای در مایکروویو قرار دهید. هر چند ثانیه آنها را هم بزنید و زیر و رو کنید.

مرحله دو

سپس حدود 1 قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه کنید. این به صابون شما یک رنگ روشن و طلایی و زرد می بخشد. حتی می توانید کمی بیشتر زردچوبه اضافه کنید.

مرحله سه

حالا به 2 قاشق غذاخوری روغن نیاز دارید. برای داشتن رایحه ای بی نظیر می توانید فقط از یک نوع روغن یا ترکیبی از 2 تا 3 روغن استفاده کنید. انتخاب های عالی شامل روغن لیمو و اسطوخودوس است. به خصوص روغن آویشن با زردچوبه جفت می شود.

سایر روغن های طبیعی که برای سلامتی پوست مناسب هستند و شما می توانید از آن ها استفاده کنید عبارتند از: روغن کرچک، روغن نارگیل، روغن آلوئه ورا، روغن کنجد، روغن چوب صندل، روغن چوب راش هندی، روغن سبوس برنج؛

مرحله چهار

در این مرحله در صورت تمایل، یک لایه بردار اضافه کنید. یک انتخاب عالی می تواند بلغور جو دوسر به دلیل سودمندی برای پوست، به خصوص پوست مستعد آکنه باشد. حدود 1 قاشق غذاخوری از لایه بردار مورد نظر، کافی است. همه مواد را با یک اسپاتول لاستیکی یا قاشق چوبی هم بزنید تا رنگ و بافت مخلوط شود.

مرحله پنج

اکنون صابون را درون قالب صابون پلاستیکی یا سیلیکونی بریزید. از اسپاتول لاستیکی برای تمیز کردن کاسه استفاده کنید تا هیچ یک از پایه صابون خود را هدر ندهید. به آرامی روی قالب ضربه بزنید. این امر هر حباب هوا را به سطح می آورد. بگذارید صابون به مدت 12 تا 24 ساعت خنک شود. آنها را در یخچال یا فریزر قرار ندهید. حتی اگر این ایده خوبی به نظر برسد، اما دمای داخلی یخچال یا فریزر شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و همچنین مواد غذایی شما نیز ممکن است طعم صابون بگیرند.

مرحله شش

صابون را با استفاده از چاقوی تیز برش دهید. باید حدود 6 تا 8 صابون را بدست آورید.

هشدار

اگرچه زردچوبه ماده ای نسبتا ایمن بر روی پوست محسوب می شود، اما کاربرد موضعی آن ممکن است خطرات و خسارات بالقوه ای داشته باشد، مانند:

  • ایجاد یک واکنش آلرژیک، مانند سوزش پوست، قرمزی پوست و التهاب و تورم
  • تغییر رنگ پوست به رنگ زرد که ممکن است برای از بین بردن آن، زمان و تلاش زیادی نیاز باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صابون نمک را با خواص آرامش بخش، جذب منیزیم از طریق پوست، درمان آکنه و اگزما، لایه برداری پوست، مفید برای پسوریازیس، مفید برای درمان هر نوع عارضه پوستی و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0