فواید علف خرس (انگور خرس) برای پوست، مو و بدن

7018 بازدید
05 خرداد 98
بهاره
,,

با فواید علف خرس (انگور خرس) برای پوست، مو و بدن آشنا شوید

علف خرس (Arctostaphylos uva-ursi) که با نام های انگور خرس و انگور گرگ نیز شناخته می شود گیاهی است درختچه ای و كوچك که از خانواده خلنگیان یا همان اریكاسه (Ericaceae) می باشد. میوه این گیاه بسیار سخت بوده و مورد علاقه خرس و گرگ می باشد، به همین علت نام آن ها انگور خرس یا انگور گرگ نامگذاری شده است. برگ های علف خرس فواید درمانی بسیاری است و به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور)، قابض و ضد عفونی کننده در عفونت های ادراری استفاده درمانی می شود. حال در ادامه با فواید علف خرس (انگور خرس) برای پوست، مو و بدن آشنا شوید.

 

فواید علف خرس (انگور خرس) برای پوست، مو و بدن

فواید علف خرس (انگور خرس) برای پوست، مو و بدن

 

مشخصات ظاهری گیاه علف خرس

گیاه انگور خرس دارای ساقه های خوابیده است. برگ های آن متناوب، دارای دمبرگ كوتاه، بیضوی، نامنظم، ضخیم و چرمی و گل های آن به رنگ سفید تا مایل به صورتی یا قرمز است و مجتمع به صورت ٣ تا ١٢ تایی به حالت آویخته است. هر گل آن دارای كاسه بسیار كوچك و نوك تیز، منتهی به ٥ تقسیم و جام منقسم به ٥ لوپ است. پرچم های آن ١٠ عدد، میوه اش شفت و كروی، قرمز رنگ و محتوی دانه های سخت است.

محل رویش و پراکنش گیاه علف خرس

انگور خرس بومی نواحی شمال آسیا، شمال آمریكا و اروپا است و در اروپا در كشورهای اسپانیا و ایتالیا به صورت خودرو بهره برداری می شود.

اندام قابل مصرف گیاه علف خرس

اندام قابل مصرف انگور خرس که مصرف دارویی و درمانی دارد، برگ های آن می باشد. برگ علف خرس به شكل بیضوی، ضخیم، چرمی با دمبرگ كوتاه و دارای طول ١ تا ٢ سانتی متر و عرض ٥ تا ١٢ میلی متر است. سطح پهنك آن در برگ های كهنه عاری از كرك ولی در برگ ای جوان پوشیده از كرك های كوتاه است. رنگ برگ های سبز زیتونی شفاف یا مایل به قهوه ای و طعم آن ها كمی تلخ و قابض است و هیچ گونه بویی از آن استشمام نمی شود.

ترکیبات شیمیایی گیاه علف خرس

این گیاه شامل ترکیبات موثر شیمیایی نظیر فنل گلیكوزیدها می باشد که مهمترین تركیب آن آربوتین (تا ١٥ درصد) است. علاوه بر این، برگ های انگور خرس حاوی فنل كربنیك اسیدها، تانن ها (١٥ تا ٢٠ درصد)، فلاونوئیدها، هیدروکوئینون و تری ترپن ها نیز می باشد.

 

همچنین بخوانید:  گیاه دارویی آقطی سیاه یا انگور کولی

 

فواید علف خرس (انگور خرس) برای پوست، مو و بدن

مزایای استفاده از انگور خرس برای پوست

1- خاصیت ضد پیری

برگ های گیاه خرس انگور بدون ایجاد هیچ گونه عارضه ای برای پوست مناسب است. استفاده موضعی از برگ های این درختچه برای رفع لکه های پوستی (در اثر افزایش سن)، کک و مک، آکنه و جای جوش بسیار موثر واقع می شود. همچنین، استفاده از عصاره این درختچه سبب کاهش خطوط ریز و چین و چروک پوستی نیز می شود.

2- ضد آفتاب طبیعی

اگر در فصل تابستان نگران آفتاب سوختگی هستید، مطمئنا انگور خرس یکی از بهترین انتخاب ها برای کاهش آفتاب سوختگی است. این گیاه حاوی هیدروکوئینون است که به عنوان یک محافظ، پوست را از آسیب های نور خورشید، مصون نگاه می دارد. همچنین، هیدروکوئینون خاصیت لایه برداری پوست را دارد که می تواند تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی را درمان کند.

3- درمان موثر بیماری ملاسما

ملاسما نوعی اختلال پوستی است که در آن لکه‌هایی به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز یا آبی بر روی پوست ظاهر می شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده، عصاره برگ انگور خرس می تواند به درمان بیماری ملاسما کمک کرده و تا حدی از لکه های تیره بکاهد.

مزایای استفاده از انگور خرس برای مو

1- جلوگیری از ریزش مو

با استفاده از عصاره برگ های این درختچه می توانید ریزش مو را کاهش دهید. مواد مغذی موجود در عصاره این گیاه به راحتی توسط فولیکول های مو جذب می شوند و این به تقویت مو کمک می کند. همچنین، ریشه ها را تقویت کرده و تراکم مو را افزایش می دهد.

2- جلوگیری از سفید شدن مو

این عصاره حاوی آنتی اکسیدان ها است که باعث تخریب رادیکال های آزاد می شود و از این طریق مانع از تغییر رنگ مو می شود. بنابراین، اگر شما نگران سفید شدن مو هستید، تنها از عصاره این برگ ها بر روی پوست سر خود استفاده نمایید تا اثرات معجزه آسای آن را مشاهده کنید.

3- رفع خشکی پوست سر

دیگر لازم نیست که در مورد خشکی پوست سر خود نگرانی داشته باشید، زیرا استفاده از عصاره علف خرس به طور طبیعی پوست سر را مرطوب نگه می دارد، در نتیجه از شوره سر و خارش پوست سر کاسته می شود.

 

فواید علف خرس (انگور خرس) برای پوست، مو و بدن

فواید علف خرس (انگور خرس) برای پوست، مو و بدن

 

مزایای استفاده از انگور خرس برای حفظ سلامتی بدن

 

1- درمان طبیعی عفونت های ادراری

عفونت های دستگاه ادراری می تواند دردناک باشد و اگر آن ها را نادیده بگیرید، می توانند به بیماری جدی تبدیل شوند. برگ های علف خرس با داشتن خواص ضد عفونی کننده و ادرار آور به درمان عفونت مثانه و عفونت های مجاری ادرای کمک می کند. وجود ترکیبات شیمیایی مانند گلیکوزیدها سبب از بین رفتن عفونت و باکتری های موجود در مجاری ادراری می شوند.

2- کاهش سطح اسید اوریک خون

افرادی که دارای سطح بالایی از اسید اوریک در خون هستند، می توانند از این بوته معجزه آسایی بهره مند شوند. این گیاه می تواند سطح اسید اوریک را در بدن کاهش دهد و از تشکیل سنگ های کلیه نیز جلوگیری می کند.

3- کاهش علائم آرتریت (التهاب مفاصل)

انگور خرس نیز برای افرادی که مبتلا به آرتریت هستند، بسیار مفید است. عصاره برگ های این درختچه غنی از کلسیم و امگا است که سبب کاهش علائم انواع آرتریت و درد مفاصل شده و همچنین مفاصل و استخوان ها را تقویت می کند.

سایر فواید گیاه علف خرس

  • درمان اسهال
  • مبارزه با عفونت اشریشیا کلی ( coli)
  • حذف مایعات اضافی از بدن
  • شل کننده عضلات
  • تسکین دهنده ناراحتی معده
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش التهاب
  • سم زدایی بدن
  • التهاب مثانه و مجرای ادراری
  • یبوست
  • عفونت کلیه
  • برونشیت

عوارض جانبی گیاه علف خرس

اگر چه علف خرس (انگور خرس) برای بزرگسالان نسبتا امن است، اما استفاده طولانی مدت و مصرف دوزهای بالا ممکن است، بسیار خطرناک باشد. عوارض جانبی استفاده کوتاه مدت از برگ های گیاه علف خرس ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، تغییر رنگ ادرار (سبز مایل به قهوه ای)، بی خوابی و تحریک پذیری باشد. مصرف طولانی مدت و یا مصرف دوز بالای آن نیز ممکن است منجر به آسیب کبدی، آسیب کلیه، مشکلات تنفسی، مشکلات چشم و تشنج شود.

منع مصرف گیاه علف خرس

در برخی موارد مصرف این گیاه برای برخی از بیماری ها خطرناک بوده و با بعضی از داروها تداخل دارویی نیز دارد، این موارد عبارتند از:

  • افراد مبتلا به اختلالات کلیوی (بیماری را تشدید می کند)
  • افرادی که داروی لیتیم (تثبیت کننده خلق و خو) مصرف می کنند.
  • زنان باردار و مادران شیرده
  • افرادی که فشار خون بالا دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری زخم معده و یا مشکلات گوارشی
  • افراد مبتلا به بیماری کبدی
  • افراد مبتلا به ضعف شبکیه چشم
  • افرادی که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و کورتیکواستروئیدها مصرف می کند.
  • اگر از مکمل آهن استفاده می کنید باید حداقل 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف علف خرس باشد.

نکته: توصیه می شود، قبل از مصرف گیاه انگور خرس، با پزشک مشورت نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پولک را با خواص آنتی بیوتیک، ضد التهاب، ضد باکتری و ضد میکروب، درمان بیماری سینوزیت، درمان آسم، درمان روماتیسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود عفونت ادراری و سوزش ادرار، درمان عفونت داخلی زنان، ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0