topNotif

فواید فیبرها برای سلامتی بدن

1638 بازدید
13 اسفند 96
آلاله

فواید فیبرها برای سلامتی بدن ، ماده غذایی بسیار مفیدی که طی قرن ها ارزش آن ناشناخنه بود :

این ماده که در مواد غذایی وجود دارد و بسیار از آن صحبت می شود و در تامین سلامتی انسان نقش بزرگی دارد چیست؟ چه طور و چقدر از آن باید خورد؟ در این جا سعی می شود به طور مختصر به این سوالات جواب داد.

فواید فیبرها برای سلامتی بدن

فواید فیبرها برای سلامتی بدن

فایبر که الیاف گیاهی معروف است قسمتی از گیاهان است که دارای سلول های دراز با پوشش  و جدار ضخیم می باشد و قسمت خشن و سفت و سخت را تشکیل می دهد. قسمت قابل ملاحظه ای از ساختمان فایبر از ترکیبات شیمیایی به نام پلی ساکارید نظیر سلولز تشکیل شده است و وقتی که همراه با مواد غذایی خورده شود هضم نشده از معده وارد روده ها و و بالاخره روده ی بزرگ می شود و حرکت دودی شکل روده ها را تحریک می کند و باعث می شود که مدفوع سریع تر خارج شود.

برنج بدون شلتوک، گندم بدون سبوس

طی قرن ها کارخانجات و موسسات تهیه فرآورده های غذایی جهان از جمله تهیه آرد گندم و برنج سفید از شلتوک، کوشش داشتند پوشش خارجی دانه را بردارند و آرد گندم را بدون سبوس گندم و در مورد برنج نیز قشر سطحی قهوه ای زرد رنگ برنج را که مهمترین منبع مواد معدنی و ویتامین های برنج را که مهمترین منبع مواد معدنی و ویتامین های برنج است، بتراشند و ظاهرا آرد بسیار سفید و برنج سفید شده برای فروش به بازار عرضه نمایند.

این نوع الگوی غذا با مواد غذایی تصفیه شده به صورت سمبل تمدن شهرنشینی در آمده بود و البته هنوز هم در بین برخی از مردم معمول است. غافل از این که این تصویری باطل و اشتباه است. خوشبختانه در روستاها با حفظ رسوم غذایی محلی خود کماکان از تمام این مواهب طبیعی به بهترین وجه استفاده می کنند، نان آن ها با آرد کامل سبوس دار تهیه می شود.

یعنی نانی که امروز در اکثر مناطق پیشرفته دنیا نیز در خانواده هایی که علاقه به داشتن رژیم غذایی خوب و سالم دارند از نان روستایی به عنوان بهترین نان نام می برند و در مورد برنج نیز نه فقط در ایران بلکه در اغلب مناطق عالم از برنج سفید شده استفاده می شود در حالی که برنج قهوه ای که پوشش زرد تیره ی سطح آن تراشیده نشده باشد بسیار مغذی است و از فایبر آن نیز در بدن برای رفع ناراحتی ها بیشتر استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  انواع فیبر گیاهی و فواید آن

 

عواقب حذف فیبر در رژیم غذایی :

طبق نظر پزشکان تغذیه، انواعی از ناراحتی ها و بیماری های نظیر دیابت و بیماری های قلبی و سرطان و ناراحتی یبوست در شهرها رو به تزاید است در حالی که در روستاها و در مناطقی از دنیا که از دانه های غلات کامل و نان سبوس دار و میوه ها و سبزیجات به مقدار زیاد استفاده می کنند، این ناراحتی ها و بیماری ها شیوع کمتری دارد. بررسی های زیادی نشان داده است که حذف فایبر از رژیم غذایی شهر نشین ها در دنیا علت اصلی این امر می باشد. در حال حاضر به تدریج خوردن نان بدون سبوس و برنج سفید شده از رواج افتاده و همه جا صحبت از استفاده از نان کامل غلات با سبوس و برنج قهوه ای سفید نشده و شکر قهوه ای می باشد.

آیا می دانستید ؟

متاسفانه اغلب مردم از نبودن الیاف گیاهی یا به اصطلاح فایبر در الگوی غذایی خود احساس کمبودی نمی کنند، چون فکر می کنند که مثلا سبوس گندم خالی از مواد غذایی است و ارزش غذایی ندارد و هضم نمی شود و عینا دفع می شود و پس از خوردن، سریع از مجاری هاضمه عبور کرده و همراه مدفوع خارج می شود، ضمن این که چون خشن است و لطیف نیست دوست ندارند.

این طرز تفکر ادامه داشت تا دانشمندان تغذیه به تدریج دریافتند که حذف فایبر از مواد غذایی شاید علت عمده انواعی از بیماری ها نظیر دیابت، بیماری های قلبی و سرطان و یبوست باشد. در شهرها و مناطقی که از فایبر استفاده نمی کنند و مواد غذایی غالبا تصفیه شده و عاری از فایبر است آمار این بیماری ها خیلی بالا می باشد، در حالی که در مناطق روستایی و کسانی که هنوز در رژیم غذایی خود از مواد غذایی خود از مواد غذایی دارای فایبر استفاده می کنند، این مسائل و این بیماری ها بسیار کم و نادر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ذرت پفیلا را با خواص پیشگیری از یبوست، بهبود متابولیسم، کاهش افسردگی، پیشگیری از پوکی استخوان، کنترل سطح قندخون، کاهش سطح کلسترول، کمک به کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0