فواید و مضررات نیش زنبور و راه های درمان آن چیست

3672 بازدید
11 شهریور 99
مروارید
,,,

با فواید و مضررات نیش زنبور و راه های درمان آن آشنا شوید

زنبور های خانواده Hymenoptera از گرده و شهد گل ها تغذیه می کنند و بدن آنها از سه قسمت سر، قفسه سینه و شکم تشکیل شده است و دارای پنج چشم و دو آنتن می باشند. زنبورها به جز قطب جنوب در تمام نقاط جهان یافت می شوند و فواید زیادی دارند از جمله: تولید عسل که دارای خواص درمانی و دارویی زیادی است، گرده افشانی گل ها و ساخت موم زنبور عسل. علاوه بر این موارد از زهر نیش زنبور نیز برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود.

ترکیبات نیش زنبور عسل

۴۰ درصد از ترکیب زهر زنبور عسل از ماده شیمیایی به نام ملتین است. این ماده خاصیت ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد میکروب و باکتریایی بسیار بالایی دارد. نیش زنبور برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و اثرگذار است. از ترکیبات دیگر آن می‌توان به اسید‌های آمینه، پروتئین و گلوکز، اشاره کرد.

آیا تاکنون از خواص نیش زنبور عسل چیزی شنیده اید؟

در گذشته‌ های بسیار دور در یونان، چین و مصر برای درمان بیماری‌ ها از نیش زنبور استفاده می‌کردند و زنبور درمانی می کردند. آن‌ها علاوه بر  موم و عسل از نیش زنبور عسل نیز برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. امروزه نیز در کشور‌های پیشرفته از جمله اروپا و آمریکا از نیش زنبور برای درمان بیماری ها استفاده می‌کنند. داروسازان زهر زنبور را از بدن او خارج کرده و برای ساخت دارو‌ها بکار می‌ برند. در ادامه به توضیح خواص نیش زنبور عسل و مضررات آن پرداخته می‌شود.

 

فواید و مضررات نیش زنبور و راه های درمان آن چیست

فواید و مضررات نیش زنبور و راه های درمان آن چیست

 

نیش زنبور عسل

زنبور یا گروهی از زنبورها هنگام تجاوز، چه توسط انسان ها و چه موجودات زنده دیگر، از خود دفاع می کنند و جالب است بدانید كه وقتی زنبور عسل نیش می زند، زندگی آن به پایان می رسد. زیرا بخشی از روده از بدن او جدا می شود.

درمان با نیش زنبور

درمان با نیش زنبور عسل یکی از انواع داروهای جایگزین است که در آن نقاط مشخصی از بدن، برای نیش زنبور، مشخص می شود و در مواردی ممکن است نیاز به تزریق سم به جای استفاده از زنبورهای زنده باشد و در هنگام تصمیم گیری برای مراجعه به درمان نیش زنبور باید محتاط بود، زیرا بعضی افراد حساسیت شدید به نیش زنبور عسل دارند و این روش درمانی ممکن است باعث شوک آنافیلاکسی (شوک آلرژی) تهدید کننده و یا باعث بی خوابی، درد، تپش قلب، اضطراب، تغییر در فشار خون و سرگیجه شود.

تسکین درد

مطالعه ای که در سال 2005 توسط دانشگاه آکسفورد انجام شد، ثابت کرد که زهر زنبور عسل می تواند درد را تسکین دهد، و مرکز پزشکی سوئد همچنین ثابت کرد که زهر زنبور عسل می تواند درد را تسکین داده و بر آن غلبه کند، زیرا خاصیت ضد درد دارد.

درمان آسم

سم موجود در نیش زنبور به پاکسازی خلط در لوله های برونش کمک می کند، بنابراین به درمان آسم و رهایی از کپسول های اکسیژن که در برخی از بیماران استفاده می شود، کمک می کند.

چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن را از بین می برد و چربی را در ناحیه نیش می سوزاند.

 

همچنین بخوانید: روغن های طبیعی برای رهایی از نیش زنبورها

 

 تسکین آرتریت

یک مطالعه علمی نشان داده است افرادی که از ورم مفاصل رنج می برند هنگام استفاده از زهر زنبور عسل تعداد مفاصل متورم آنها کاهش می یابد و هنگام صبح نرم تر می شوند. در مطالعات پزشکی و در آزمایشاتی که روی خرگوش ها انجام شد زهر زنبور عسل منجر به جلوگیری آرتریت در این حیوان شد. محققین بر این باورند که نیش زنبور عسل به کمک هورمون گلوکوکورتیکوئید، آرتریت را درمان می‌ کند. این هورمون سبب می‌شود که التهاب کاهش یابد.

ضد التهاب

سم زنبور عسل حاوی آپامین، ملیتین و آدولاپین است و این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی هستند. بنابراین به کاهش التهاب در بدن کمک می کند.

درمان ام اس

یکی از بهترین خواص نیش زنبور عسل درمان و پیشگیری از بیماری ام‌ اس است. در حال حاضر در ایالت متحده، زنبور درمانی یک شیوه درمانی در طب سنتی و مکمل طب مدرن است که در چند سال گذشته به درمان و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری کمک شایانی ارائه کرده است. زهر زنبور با اثرگذاری بر روی سیستم‌های عصبی و اعصاب به درمان و پیشگیری از این بیماری کمک می‌ کند. از جمله موارد اثربخش نیش زنبور افزایش استقامت، کاهش خستگی و کاهش تشنج و انقباض عضلات است.

تسکین درد قاعدگی

محققان به صورت تجربی به این مهم دست یافتند که تزریق زیر پوستی زهر زنبور موجب تسکین درد‌های دوران قاعدگی می‌ شود. این سم می‌ تواند نازایی‌ هایی را که به دلیل عدم تخمک گذاری یا اختلال در تخمک گذاری زنان است، درمان کند. همچنین پژوهش‌ها این موضوع را اثبات می‌ کند که از بروز یائسگی زودرس نیز جلوگیری می‌ کند.

تضعیف عامل بیماری اچ آی وی

ترکیبات موجود در زهر زنبور عسل می‌تواند به از بین بردن ویروس اچ آی وی کمک کند و به سلول‌های اطراف آن آسیب وارد کند.

بازسازی سیستم عصبی

تحریک و بازسازی سیستم عصبی یکی دیگر از خواص نیش زنبور است. سم زنبور عسل به صورت تزریق یا طبیعی به ترمیم و بازسازی غلاف‌های میانی اعصاب که به دلایل مختلف دچار اختلال شده، کمک می‌کند. این سم با تحریک سیستم عصبی و دفاعی بدن به روند درمان بیماری سرعت می‌بخشد. نیش زنبور باعث می شود سلول های عصبی در سر انسان (مغز) فعال شوند و این به نوبه خود باعث افزایش تشکیل گلبول های قرمز می شود، که به بدن نشاط و فعالیت می دهد.

 

همچنین بخوانید: حساسیت به نیش زنبور و روش های درمانش

 

 داروسازی

شرکت‌های داروسازی در سراسر جهان برای ساخت پادزهرها و بعضی دارو‌ ها از نیش زنبور عسل استفاده می‌ کنند.

متوقف کردن رشد سلول‌ های سرطانی

محققان در پژوهش‌های خود دریافتند که زهر نیش زنبور با تحریک روند مرگ سلول‌ ها و حذف به موقع آن‌ ها، می ‌تواند از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری کند. وقتی زهر زنبور وارد بدن می‌ شود، می‌ توان از حذف و دفع به موقع سلول‌ ها مطمئن شد و شانس ابتلا به سرطان به صفر می ‌رسد.

درمان کرونا 

هر چند تاثیر نیش زنبور عسل در درمان کرونا هنوز به اثبات نرسیده است اما تجربه بعضی افراد حاکی از آن است که زهر زنبور می تواند تا حدودی عوارض مربوط به این بیماری را کاهش دهد.

عوارض طبیعی نیش زنبور عسل

بعد از اینکه زهر وارد بدنتان شد ممکن است دچار علایمی، چون اختلال در خواب، خارش و گر گرفتگی شوید. خمیر سدر و ماست از جمله راه‌ های خانگی برای تسکین محل گزش است که به میزان زیاد به خارش و التهاب آن کمک می‌ کند. اثر ظاهری نیش، معمولا در بیشتر بیماران بعد از ۲ روز از بین می‌ رود.

روش های دیگر درمان نیش زنبور

  • محل نیش را استریل کنید.
  • نیش زنبور باقی مانده را بردارید.
  • مصرف آدرنالین.
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها.
  • استفاده از دارو های حاوی کورتیزون.
  • آنتی هیستامین ها را مصرف کنید.

موارد احتیاط که نباید از نیش زنبور به عنوان روش درمان استفاده کرد:

  • اگر آلرژی شدید داشته باشید.
  • اگر دیابت دشته باشید.
  • سل یا سیفلیس داشته باشید.
  • بعد از مصرف دارو‌ها و فرآورده‌های حاوی الکل مانند شربت دیفن هیدرامین و یا الکل‌هایی که برای ضدعفونی کردن استفاده شده است. زیرا نیش زنبور با الکل به هیچ عنوان سازگاری ندارد.
  • در دوران بارداری از زنبور درمانی به هیچ وجه استفاده نکنید. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نعنا را با خواص درمان کلیه اختلالات گوارشی از جمله تهوع، درمان سو هاضمه، ترش کردن، دل درد و نفخ معده، درمان سردرد و میگرن، درمان سینوزیت، درمان غش و سرگیجه، کاهش وزن، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و تمرکز حواس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

7
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0