آشنایی با فواید چای ماسالا و خواص درمانی آن

2906 بازدید
08 آبان 98
بهاره
,

با فواید چای ماسالا و خواص درمانی و فوق العاده آن آشنا شوید

چای ماسالا (Masala chai) اولین بار در کشور هندوستان تهیه و پس از آن در دیگر کشورها نیز مورد استفاده قرار گرفت. این چای به دلیل خواص فوق العاده ای که دارد تا به امروز به عنوان یک نوشیدنی محبوب و پر خاصیت بین همگان شناخته می شود. به دلیل وجود گیاهان دارویی همچون زنجبیل، دارچین، هل، میخک و فلفل سیاه که معمولا در تهیه آن استفاده می شوند، این چای بین طرفداران سبک زندگی سالم جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده است. این چای مزایای بسیاری برای سلامت بدن در پی دارد و با مصرف طولانی و منظم آن به دستگاه گوارش و سلامت عمومی بدنتان کمک می کنید. شما می توانید با مصرف روزانه یک تا سه لیوان از چای ماسالا از خواص معجزه آسای آن بهره مند شوید. حال در ادامه این مطلب به معرفی فواید چای ماسالا و خواص درمانی آن می پردازیم.

 

آشنایی با فواید چای ماسالا و خواص درمانی آن

آشنایی با فواید چای ماسالا و خواص درمانی آن

 

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا یکی از سالمترین چای های شناخته شده در جهان محسوب می شود. این چای که از هندوستان نشات گرفته به دلیل کافئین کمی که در آن وجود دارد (البته با حذف چای سیاه در این نوشیدنی می توانید کافئین موجود در نوشیدنی را کاملا حذف کنید) طرفداران بسیاری دارد.

ادویه های مختلفی همچون دارچین و فلفل سیاه در این چای مورد استفاده قرار می گیرند، همگی خواص بسیاری دارند. گیاهی همچون دارچین برای بسیاری از درمان های خانگی از سرماخوردگی تا دیابت موثر هستند. همچنین، فلفل سیاه که باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نهایت کاهش وزن می شود جز ادویه های مورد استفاده در این نوشیدنی می باشد.

شما می توانید برحسب ذائقه خود هنگام مصرف این نوشیدنی آن را به صورت خالص (بدون اضافه کردن مواد دیگر) یا در کنار مواد شیرین کننده همچون نبات و عسل مصرف کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری شیر گیاهی همچون شیر بادام یا نارگیل یا شیر لبنی به چایتان اضافه کرده و آن را میل کنید. البته توجه داشته باشید هرچه چای خالص تر استفاده شود، درصد چربی و شکر آن کمتر خواهد بود که این خود یک امتیاز برای افرادی که تمایل به مصرف نوشیدنی کاملا سالم دارند، محسوب می شود.

طرز تهیه چای ماسالا

مقداری دارچین، زنجبیل، چای سیاه (یا چای سبز در صورت تمایل کمی هم چای قرمز می توانید اضافه کنید)، میخک، هل، فلفل سیاه را متناسب با سلیقه و وضعیت بدنتان (به عنوان مثال اگر سرماخورده اید حتما فلفل سیاه در چای استفاده کنید) انتخاب کنید، و داخل قوری بریزید. سپس، بگذارید ده دقیقه دم بکشد. پس از آن نوشیدنی را داخل لیوان ریخته و متناسب با ذائقه تان مقداری عسل، نبات یا شیر به آن اضافه کنید و مصرف نمایید.

توجه: مصرف شکر یا شیرینی با چای ماسالا مشکلی ندارد، اما توجه داشته باشید اگر مبتلا به دیابت هستید و یا قندخونتان بالا می رود، چای را بدون هیچ افزودنی میل نمایید. همچنین، زنان باردار به دلیل ادویه های بسیار این چای از مصرف آن بدون مشورت با متخصص، خودداری کنند.

فواید چای ماسالا و خواص درمانی آن
درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

چای ماسالا خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد که باعث تقویت قوای جسمی بدن شده و در مقابل بیماری ها، بدن را مقاوم می کند. زنجبیل، میخک و دارچین موجود در این چای برای درمان و پیشگیری از بیماری های فصل سرما همچون سرماخوردگی و آنفولانزا مفید هستند. دارچین و زنجبیل طبع گرمی دارند که باعث گرمی اعضای داخلی بدن در فصول سرد سال می شود. بنابراین، در زمستان و پاییز یا هنگامی که سرماخورده اید از این چای بیشتر استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید:  چای ماچا و خواص درمانی آن

 

کمک به هضم غذا

در این نوشیدنی ادویه هایی همچون زنجبیل استفاده می شود که برای دستگاه گوارش و عمل هضم غذا مفید هستند. در کنار زنجبیل، میخک یک داروی گیاهی قوی برای هضم غذا محسوب می شود. همچنین، هل موجود در چای منجر به افزایش بزاق گردیده و در نهایت به بهبود عمل هاضمه کمک می کند. علاوه بر این، گیاه دارویی دارچین یک ضد نفخ است که برای دستگاه گوارش مفید می باشد. بنابراین، اگر مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه دارید حتما روزی یک لیوان از این چای بنوشید.

تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول خون

چای ماسالا به متعادل کردن فشار خون افراد کمک می کند. به دلیل وجود گیاهان دارویی در این چای، خون به درستی در رگ ها جریان می یابد که در نهایت از فشارخون بالا یا پایین جلوگیری می کند. همینطور هل و میخک علاوه بر حفظ تعادل فشار خون برای کاهش سطح کلسترول خون و کنترل ضربان قلب مفید هستند. با مصرف متداوم این چای از بیماری های مرتبط با فشار خون از جمله بیماری های قلبی و عروقی نیز جلوگیری می شود.

کمک به کاهش وزن

چای ماسالا به عنوان یک چای لاغرکننده شناخته می شود. دارچین و فلفل موجود در این چای باعث افزایش متابولیسم بدن شده و با افزایش سوخت و ساز بدن منجر به افزایش چربی سوزی بدن، عملکرد صحیح دستگاه گوارش و در نهایت کاهش وزن می شود. بنابراین، اگر تمایل به کاهش وزن و لاغری دارید هر روز سه مرتبه چای ماسالا بنوشید و ترجیحا به آن شیر یا شکر اضافه نکنید.

خاصیت ضد سرطانی

گیاهانی همچون زنجبیل، دارچین و هل به دلیل خاصیت ضدسرطانی خود در سال های اخیر پیش از قبل مطرح گشته اند. این گیاهان که در تهیه چای ماسالا استفاده می شوند، سرشار از آنتی اکسیدان های بسیاری است که به آن خاصیت ضد سرطانی بخشیده است. به توصیه پزشکان، برای ترمیم بافت های آسیب دیده سرطانی و همچنین، پیشگیری از انواع سرطان ها، چای ماسالا را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

 

آشنایی با فواید چای ماسالا و خواص درمانی آن

آشنایی با فواید چای ماسالا و خواص درمانی آن

 

ضد التهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

به دلیل وجود زنجبیل، دارچین و میخک در چای ماسالا، این نوشیدنی خاصیت ضد التهابی دارد که به کاهش التهاب و از بین بردن آن کمک می کند. علاوه بر این، دارچین و میخک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند. دارچین به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها می شود. همچنین، آنتی اکسیدان های چای به افزایش شادابی و جوانی پوست کمک می کنند.

نوشیدنی انرژی زا و مقوی بدن

چای ماسالا یک نوشیدنی انرژی زا طبیعی است. چای سیاه به دلیل کافئینی که دارد باعث افزایش انرژی شده و دارچین موجود در آن متابولیسم بدن را افزایش می دهد که خود نیز انرژی زا و بالا برنده سوخت و ساز بدن است.

کمک به اختلالات قاعدگی

چای ماسالا به دلیل داشتن دارچین، فلفل سیاه و زنجبیل برای کاهش دردها و گرفتگی های عضلانی قاعدگی و همین طور سندرم پیش از قاعدگی (PMS) بسیار مفید است. خانم ها با مصرف مرتب این چای در تمامی ایام سال می تواند به تعادل هورمون های خود کمک کنند. همچنین زنجبیل موجود در چای برای از بین بردن حالت تهوعی که برخی از بانوان در این دوران دارند، موثر است. توصیه می شود این نوشیدنی را در دوران قاعدگی با مقداری عسل یا نبات مصرف کنید.

پیشگیری از دیابت

دارچین یکی از گیاهان موثر در پیشگیری از دیابت است. علاوه بر این، ادویه های دیگر استفاده شده در چای ماسالا نیز به کاهش دیابت کمک می کنند. توصیه می شود برای کمک به تعادل هورمون انسولین از این نوشیدنی استفاده نمایید.

عوارض جانبی مصرف چای ماسالا

اگر چه فواید چای ماسالا برای بدن بسیار است، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد این چای به دلیل وجود چای سیاه، دارچین و فلفل سیاه ممکن است باعث بی قراری، بی حوصلگی، آشفتگی و حساسیت شود.

توجه: توصیه می شود برای دریافت فواید درمانی بیشتر این چای، هر روز یک لیوان چای ماسالا را بدون هیچ افزودنی مصرف کنید. لازم به ذکر است، مقدار مصرف این چای روزانه بین یک تا سه لیوان است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای ماسالا را با خواص درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، کمک به هضم غذا، کمک به کاهش وزن، پیشگیری از انواع سرطان ها، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از دیابت، کمک به اختلالات قاعدگی، تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول خون و…، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0