topNotif

فواید کدو حلوایی (کدو تنبل) و ارزش غذایی آن

1920 بازدید
26 اسفند 97
بهاره
,

فواید کدو حلوایی (کدو تنبل) و ارزش غذایی آن

کدو حلوایی یا کدو تنبل (pumpkin) از خانواده کدویان می باشد که برخی به عنوان میوه و برخی به عنوان سبزیجات از آن استفاده می کنند. کدو حلوایی عمدتا با اندازه و شکل های متفاوت و به رنگ نارنجی یا زرد یافت می شود و طعم شیرین و خوشمزه ای دارد. کدو تنبل بیشتر در تهیه انواع غذاها، سالادها، سوپ ها و کیک ها استفاده می شود. علاوه بر آن، دانه های آن نیز بسیار مفید هستند. خاستگاه اصلی این گیاه شمال امریکا بوده است اما امروزه در سراسر دنیا کشت می شود. این گیاه حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی است و همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی مانند بتا کاروتن و حاوی مقادیر بسیار کمی کالری می باشد. در این مقاله شما را با فواید کدو حلوایی (کدو تنبل) و ارزش غذایی آن آشنا خواهم کرد.

 

فواید کدو حلوایی (کدو تنبل) و ارزش غذایی آن

فواید کدو حلوایی (کدو تنبل) و ارزش غذایی آن

 

مشخصات ظاهری گیاه کدو تنبل

کدو تنبل گیاهی است از خانواده کدو (Cucurbitaceae)، یکساله با ساقه خوابیده بر سطح خاک و به قطر تقریبی تا ۱۰ میلی متر با کرک های زبر و برگ های تخم مرغی پهن به بزرگی ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر که سطح آن پوشیده از کرک است. گل های این گیاه زرد پررنگ و تک جنس است. گل های نر به صورت دسته ای و گل های ماده به صورت منفرد دیده می شود. دمگل های دو نوع گل در مقطع عرضی پنج گوش است. کاس و جام، پنج لب عمیق دارد و جام به قطر ۷ تا ۱۰ سانتی متر و به رنگ زرد تیره با لب های تخم مرغی و نوک تیز دیده می شود. کدو، میوه کروی یا استوانه ای، به رنگ سبز یا زرد، با پوست صاف یا زگیل دار‌به قطر ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر دارد و‌دانه های آن سفید رنگ است.

محل رویش و پراکنش کدو حلوایی

کدو را به واسطه مصرف میوه ها و دانه هایش در اکثر نقاط جهان کشت می دهند، ولی کشت آن در کشورهای شرق اروپا، اتریش، مجارستان و مکزیک بیشتر مورد توجه است. از کشت کدو در بیشتر نقاط ایران خصوصا در شمال گزارش شده است.

ارزش غذایی کدو حلوایی

کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی می باشد که به حفظ سلامت بدن کمک می کند. این سبزی نارنجی خوشمزه حاوی ویتامین هایی چون ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ای، ویتامین کا، ویتامین ب یک (تیامین)، ویتامین ب 2 (ریبوفلاوین)، ویتامین ب 3 (نیاسین) و ویتامین ب 6 (پیریدوکسین) می باشد. همچنین، سرشار از مواد معدنی چون فسفر، منیزیم، روی، منگنز، آهن، مس، کلسیم، سدیم و پتاسیم است. علاوه بر این، کدو حلوایی غنی از فیبرهای گیاهی و مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی) مانند بتا کاروتن، لیکوپن و زآگزانتین می باشد. مجموعه این مواد مغذی به حفظ سلامت بدن و مقاومت در برابر انواع بیماری ها کمک می کند.

فواید کدو حلوایی (کدو تنبل) و ارزش غذایی آن

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از فواید مهم کدو حلوایی تقویت سیستم ایمنی بدن است. کدو تنبل حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن است که بخشی از آن به ویتامین آ تبدیل می شود که به محافظت بدن از عفونت کمک می کند. همچنین، این ویتامین در تقویت عملکرد روده نقش دارد و باعث افزایش مقاومت در برابر عفونت می شود. به علاوه، وجود عناصری مانند ویتامین ث، ویتامین ای، فولات و آهن در کدو حلوایی، سبب ارتقا سیستم ایمنی بدن می شود.

تقویت بینایی

یکی دیگر از فواید کدو حلوایی، تقویت و حفظ سلامت بینایی است. بتا کاروتن موجود در کدو تنبل به جذب نور و به حفظ قدرت بینایی کمک می کند. همچنین، حاوی مواد معدنی و ویتامین هایی است که می تواند به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا (شایعترین علت کوری در افراد مسن) مرتبط با افزایش سن کمک کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، مکمل های حاوی ویتامین ث، ویتامین ای، مس و بتا کاروتن به کاهش پیشرفت بیماری افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا کمک می کنند. بنابراین، خوردن کدو تنبل منجر به درمان این بیماری می شود.

 

همچنین بخوانید:  روش تهیه ماسک کدوحلوایی

 

تنظیم فشار خون

کدو حلوایی حاوی پتاسیم ، ویتامین ث، فیبر غذایی است که سطح کلسترول و فشار خون را کاهش می دهد، در نتیجه به ارتقا سلامت قلب کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف پتاسیم و کاهش سدیم در درمان فشار خون بالا لازم است. همچنین، مصرف پتاسیم خطر سکته قلبی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد و باعث از بین بردن توده عضلانی نیز می شود. علاوه بر این، در جلوگیری از تراکم مواد معدنی درون استخوان، نقش بسزایی دارد.

داشتن پوست سالم

از آنجا که کدو تنبل حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ث، ویتامین ای و بتا کاروتن است، به محافظت از پوست در برابر نور خورشید کمک می کند و ظاهر پوست را بهبود می بخشد. ویتامین آ موجود در آن به تولید سلول های جدید پوستی و بازسازی بافت ها کمک می کند.

کنترل دیابت

ترکیبات گیاهی در کدو تنبل به جذب قند گلوکز در روده و بافت کمک می کند، سطح گلوکز را در کبد تنظیم می کند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. بنابراین یکی دیگر از فواید کدو حلوایی کمک به بیماران دیابتی می باشد.

کاهش علائم سندرم متابولیک

سندرم متابولیک مجموعه ای از بیماری هایی مانند چاقی شکمی، فشار خون بالا، افزایش سطح تری گلیسیرید، افزایش چربی و افزایش انسولین در سطح خون است که این عوامل می تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد. کدو حلوایی به دلیل داشتن مواد مغذی مانند بتا کاروتن و انواع ویتامین ها، می تواند به کاهش خطر سندرم متابولیک کمک کند.

کاهش رشد سلول های سرطانی

مطالعه ای که بر روی برخی از افراد ژاپنی انجام شد نشان داد که بتا کاروتن باعث کاهش سرطان روده بزرگ می شود. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که سطح بالایی از لیکوپن در خون با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. لازم به ذکر است که لیکوپن مانند بتا کاروتن ها، یک عضو از کاروتنوئیدها از خانواده ی فیتوکمیکال ها می باشند.

لازم به ذکر است که وجود عوارض جانبی مصرف انواع کدو حلوایی ممکن است نادر باشد و از سوی دیگر اطلاعات کمی درباره ایمنی غذا وجود دارد. مصرف مقدار زیادی از کدو تنبل در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود و قابل توجه است که دانه کدو تنبل اثر مشابهی از دیورتیک ها (ادرار آور) را دارد.

فواید و ارزش غذایی تخم کدو

دانه های کدو مزه ای روغنی و شیرین دارد و بدون بو است. پودر آن به رنگ کرم مایل به سبز روشن است. این دانه ها دارای ترکیبات روغنی (۳۵ تا ۵۳ درصد)، استرول ها و گلیکوزیداسترول ها (حدود یک درصد)، پروتئین ها (۲۵ تا ۴۲ درصد)، کربوهیدرات ها (6 تا 10 درصد) می باشند، البته لازم به ذکر است که ترکیبات موثر در انواع پرورشی مغیر هستند. از تخم کدو در بهبود اختلالات دفع، تکرر ادرار و بزرگی خوش خیم پروستات استفاده می شود و به عنوان داروی ضد کرم مصرف سنتی دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تخم کدو را با خواص سلامت دستگاه تناسلی و مجاری ادراری، بهبود ختلالات دفع ادرار، درمان پروستات، مانع از رشد سلول های سرطانی پروستات، روده بزرگ و پستان، تقویت اعصاب، درمان خارش سر، درمان سرفه و خشونت سینه، پیشگیری از پوکی استخوان، افزایش میل جنسی آقایان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0