فواید کلم بروکلی و عوارض مصرف آن / 11 فایده کلم بروکلی

2099 بازدید
01 اردیبهشت 00
مروارید

فواید کلم بروکلی و عوارض مصرف آن / 11 فایده کلم بروکلی

کلم بروکلی منبع مهمی از بسیاری از ویتامین ها، فیبر و آنتی اکسیدان ها است و فواید زیادی برای سلامتی دارد که مهمترین آن ها عبارتند از: پیشگیری از سرطان پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، حفظ سلامت استخوان (زیرا حاوی ویتامین کا است که به جذب کلسیم کمک می کند) و حفظ سلامت چشم زیرا حاوی لوتئین، زاکسینسون و ویتامین آ می باشد. این مقاله درمورد فواید کلم بروکلی و عوارض مصرف آن و 11 فایده کلم بروکلی برای سلامتی می باشد، پس با ما همراه باشید؛  

 

فواید کلم بروکلی و عوارض مصرف آن / 11 فایده کلم بروکلی

فواید کلم بروکلی و عوارض مصرف آن / 11 فایده کلم بروکلی

 

11 فایده کلم بروکلی برای سلامتی بدن

1. کلم بروکلی منبع غنی از ویتامین ث

کلم بروکلی حاوی مقدار کافی ویتامین ث است. خوردن 100 گرم کلم بروکلی پخته شده تقریبا 30 میلی گرم ویتامین ث را برای بدن تامین می کند و این مقدار بیش از نیاز روزانه بدن به این ویتامین می باشد.

همانطور که گفته شد کلم بروکلی سرشار از ویتامین ث می باشد که یک عنصر اساسی برای عملکرد سیستم ایمنی بدن است، زیرا به عنوان یک آنتی اکسیدان، عمل می کند  و همچنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی عروقی، آب مروارید و کم خونی کمک کند، همچنین به بدن کمک می کند تا کلاژن تولید کند، بنابراین می تواند به کاهش آسیب پوست و رفع چین و چروک کمک کند.

2. کلم بروکلی منبع غنی از ویتامین کا

کلم بروکلی همچنین حاوی ویتامین کا است که برای حفظ سلامت استخوان و التیام زخم ها ضروری است، یک فنجان کلم بروکلی حاوی 116٪ نیاز روزانه بدن به ویتامین کا است و همچنین منبع خوبی از فولات، ویتامین آ و ویتامین های گروه ب، می باشد.

3. کلم بروکلی منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

کلم بروکلی حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که می تواند از سلامت سلول ها و بافت های بدن پشتیبانی کند بنابراین می توانند به کاهش التهاب کمک کنند و از بدن  محافظت می کنند نمونه ای از این مولکول ها گلوکورافانین می باشد، ترکیبی است که در طی فرآیند هضم به سولفورافان تبدیل می شود. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، سولفورافان را با بسیاری از فواید سلامتی از جمله: کاهش سطح قند خون ، کلسترول و استرس اکسیداتیو و جلوگیری از ایجاد بیماری های مزمن مرتبط کرده است، همچنین کلم بروکلی حاوی Zeaxanthin می باشد. (آنتی اکسیدان هایی که می توانند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کنند و از آسیب به سلول های چشم جلوگیری کنند.)

4. کلم بروکلی منبع خوب مواد معدنی

یک فنجان کلم بروکلی خرد شده تقریبا 4.3٪ از نیاز روزانه بدن به کلسیم و 6.1٪ نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می کند.

 

همچنین بخوانید: با فواید کلم بروکلی و خواص درمانی بی نظیر آن آشنا شوید

 

5. کلم بروکلی منبع خوبی از فیبر

کلم بروکلی حاوی مقدار کافی فیبر غذایی است، که می تواند به تقویت حرکات منظم روده، کاهش خطر یبوست، حفظ سیستم گوارشی سالم و کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کند، فیبر موجود در کلم بروکلی کم کالری است و به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کرده و پرخوری را کاهش دهید.

6. فواید کلم بروکلی برای کاهش سطح کلسترول خون

مطالعه منتشر شده در ژاپن ژورنال بالینی پاتولوگ در سال 2003 نشان داد که مصرف نوشیدنی های میوه و سبزیجات حاوی کلم بروکلی به کاهش کلسترول کل و کلسترول مضر خون کمک می کند.

7. فواید کلم بروکلی برای کاهش خطر سرطان

مطالعه منتشر شده در ژورنال تغذیه در سال 2004 ارتباط بین خوردن سبزیجات چلیپایی به ویژه کلم بروکلی و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه را اثبات می کند و نشان می دهد مصرف کلم بروکلی و سبزیجات چلیپایی می تواند نقش مهمی در کاهش این خطر داشته باشد. اما هنوز برای تایید آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

مروری بر 12 مطالعه که در Nutrition and Cancer در سال 2002 منتشر شد، نشان داد که افزایش مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم می تواند خطر سرطان پروستات را کاهش دهد. مطالعات دیگری نیز نشان داد که خوردن سبزیجات چلیپا می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، مقعد، تومورها و سرطان مثانه را کاهش دهد.

8. فواید کلم بروکلی برای کاهش خطر ابتلا به فیبرومیالژیا فراگیر

فیبرومیالژیا، اختلالی است که باعث درد اسکلتی عضلانی می شود و در سراسر بدن پخش می شود، و با خستگی، مشکلات خواب، حافظه و خلق و خوی، همراه است. برخی از نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف آسکوربین و پودر کلم بروکلی می تواند به کاهش درد و سایر علائم در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بسیار کمک کند.

9. کلم بروکلی مفید برای دیابتی ها

مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه در سال 2012 نشان داد که مصرف 10 گرم جوانه کلم بروکلی به صورت روزانه به مدت چهار هفته منجر به کاهش قابل توجهی در سطح انسولین خون و شاخص مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، می شود.

10. کلم بروکلی مفید برای خانم های باردار

یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در Behavioral Brain Research در سال 2015 نشان داد که مکمل جوانه های کلم بروکلی در موش ها در دوران بارداری می تواند از ابتلای موش های تازه متولد شده به مشکلات عصبی و شناختی مرتبط با ایسکمی مزمن داخل رحمی جلوگیری کند. این بدان معناست که خوردن جوانه های کلم بروکلی در دوران بارداری می تواند به کاهش خطر فلج مغزی نوزادان و ناتوانی در رشد همراه با نارسایی جفت، کمک کند، اما اثبات این مزیت برای انسان به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

11. فواید کلم بروکلی برای کاهش وزن

کلم بروکلی علاوه بر غنی بودن از فیبر، کم کالری در نظر گرفته می شود که باعث افزایش احساس سیری برای مدت طولانی تری می شود، و به کاهش پرخوری کمک می کند.

عوارض مصرف کلم بروکلی

معمولا هنگامی که کلم بروکلی به مقدار کم در رژیم غذایی خورده می شود، بی خطر تلقی می شود، اما اطلاعات کافی در مورد میزان بی خطر بودن کلم بروکلی در صورت مصرف زیاد یا دارویی وجود ندارد.

برای زنان باردار و شیرده، خوردن کلم بروکلی در مقادیر طبیعی معمولا بی خطر است. در غذا استفاده می شود، اما باید از مصرف زیاد آن اجتناب شود.

 

فواید کلم بروکلی و عوارض مصرف آن / 11 فایده کلم بروکلی

فواید کلم بروکلی و عوارض مصرف آن / 11 فایده کلم بروکلی

 

موارد احتیاطی برای استفاده از کلم بروکلی

مشکلات تیروئید

کلم بروکلی در زیر موادی که باعث گواترژن می شوند گنجانده می شود (به انگلیسی: Goitrogen) و بنابراین مقادیر زیادی از آن ممکن است به غده تیروئید آسیب بزند. می توان کلم بروکلی را با حرارت زیاد طبخ کرد تا این اثر کاهش یابد.

تداخل با بعضی از داروها

کلم بروکلی حاوی درصد بالایی از ویتامین کا است، بنابراین خوردن مقدار زیاد آن، می تواند در اثربخشی و ایمنی داروی وارفارین تداخل ایجاد کرده و اثر رقیق کننده آن را برای خون کاهش دهد.

آلرژی غذایی

حساسیت به کلم بروکلی در مقایسه با انواع دیگر آلرژی نادر است و آلرژی به کلم بروکلی، بدان معناست که فرد به سالیسیلات، ماده شیمیایی طبیعی حساسیت دارد. ترکیبی که در بسیاری از گیاهان مانند کلم بروکلی وجود دارد. علائم آلرژی به کلم بروکلی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و موارد زیر ذکر شده است:

  • احساس سوزن سوزن شدن در دهان
  • احساس خارش
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن و آبریزش بینی
  • تورم لب ها یا صورت
  • خس خس سینه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس سرگیجه
  • کهیر یا بثورات آنافیلاکسی. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق زیره سیاه را با خواص ضد چاقی، رفع ضعف اعصاب، نیرودهنده و هضم کننده، درمان کم خونی، زیادکننده ترشحات شیر، معالجه تاخیر زمان وقوع قاعدگی زنان جوان، پایین آورنده چربی خون، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0