فواید گیاه دارویی آنغوزه

6203 بازدید
22 دی 96
سمانه
,

با فواید گیاه دارویی آنغوزه آشنا شویم

آنغوزه صمغ رزینی است که از گیاهی گرفته می شود که آن گیاه را انگدان، انجدان، انغوزه هراتی، انگشت کنده، آزافتیدا، حلتیت، بوگنده، صمغ الانجدان می نامند و گونه های مختلفی دارد.

ریشه این گیاه ضخیم و گوشتی است. این گیاه در چند سال اولیه سن خود ساقه ی قابل رویتی ندارد و برگ های آن روی زمین گسترده است که در مراتع به نام کماه و انگوزاکماه می شناسند. میوه این گیاه دارای دو تخم به رنگ قهوه ای تیره و سیاه، بیضی، کمی پهن و بسیار بد بو می باشد.

از ریشه این گیاه یا قسمت پایین ساقه و یقه ی آن با تیغ زدن یا قطع در ناحیه یقه در اواخر فصل بهار شیره ی بسیار متعفنی در طول تابستان خارج می شود که در مجاورت هوا به تدریج سفت می شود که همان آنغوزه نام دارد.

این گیاه در اراضی بایر و خشک و آهکی مناطق گرم آسیا می روید. بومی استپ های ایران و افغانستان است، در ایران در مناطق مختلف خراسان، بلوچستان، و نواحی مختلف جنوب، مانند کرمان، دشت مرغاب، آباده، نایین، می روید. انغوزه طعم گس، تلخ و گزنده دارد و بوی آن شبیه به بوی سیر، متعفن و غیر قابل تحمل است. طبیعت آنغوزه خیلی خیلی گرم و نسبتا خشک می باشد.

فواید گیاه دارویی آنغوزه

فواید گیاه دارویی آنغوزه

فواید گیاه دارویی آنغوزه :

هر روز دو گرم از آن را در کپسول خالی ریخته، بخورید. معده را تقویت می کند، ضد سم و تشنج است، برای درمان بیماری فلج، رعشه، سستی اعضا و صرع کودکان بسیار موثر است. آن را بکوبید و هر یک نخود آن را در کپسول خالی بریزید و هر روز صبح، ظهر و شب هر بار یک کپسول بخورید. ورم کلیه، سیاه سرفه، تنگی نفس را درمان می کند، ضد هیستری و ضد انگل است.

چنان چه زنی پس از اتمام عادت ماهیانه به مدت یک هفته روزی نیم مثقال از آن را میل کند، از باردار شدن او به طور موقت و گاهی به طور دایم جلوگیری می شود. آن را با فلفل و سداب مخلوط کنید و بخورید. کزاز را درمان می کند.

آن را در آب حل کنید و جرعه جرعه بنوشید، برای خشونت حلق و صاف کردن صدا و رفع نفخ مفید است. آن را در سرکه حل کرده بنوشید. برای اعصاب مفید است. آن را با زرده تخم مرغ مخلوط کرده و بخورید. برای تسکین سرفه خشک و درد پهلو نافع است.

آن را با فلفل و مرمکی مخلوط کرده و بخورید. برای ازدیاد ترشح ادرار و باز کردن عادت ماهیانه نافع است. آن را با عسل مخلوط کرده و به چشم بمالید. برای تقویت بینایی چشم، قطع نزول آب سفید و دفع ناخنک چشم مفید است.

 

همچنین بخوانید:  راه درمان زیاد خوابیدن چیست؟

 

دیگر خواص درمانی آنغوزه :

آن را در روغن زیتون بجوشانید و چند قطره در گوش بریزید. برای تسکین درد گوش، کاهش کری کهنه و رفع طنین و صدا در گوش موثر می باشد. آن را روی دندان پوسیده و یا در حال پوسیدن قرار دهید. درد دندان را ساکت می کند. آن را با انجیر و زوفا مخلوط کنید و دم کنید، آب آن را در دهان نگه دارید مزه مزه کنید. برای تسکین درد دندان پوسیده موثر است.

اگر به هر دلیلی زالو در دهان و وارد گلو شد، قرقره ی آن با سرکه برای اخراج زالو در حلق مانده موثر است. اگر چشم شما تار شده است، خشک آن را مثل غبار نرم بسایید و در چشم بکشید، تاری آن را برطرف خواهد کرد.

اگر آن را روی ورم ها بگذارید، ورم های رسیده را می شکافد و برای اخراج چرک و خشک کردن عفونت آن نافع است. اگر آن را حل کرده و شب ها بر روی سر بمالید، از ریزش مو جلوگیری می کند. آن را با جنطیانای ساییده و شیر مخلوط و ضماد نمایید. ضد سم قوی برای گاز گرفتگی سگ ها است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

صمغ آنغوزه را با خواص تسکین درد گوش، تسکین سرفه، ضد نفخ، تقویت بینایی، ضد تشنج، مقوی معده، درمان سیاه سرفه، ضد انگل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0