كاهش میل جنسی در زنان (عوامل موثر و راه های درمان آن)

3187 بازدید
15 دی 97
بهاره
,,

عوامل موثر و راه های درمان كاهش میل جنسی در زنان

از نظر تعریف به کاهش یا فقدان تمایل، انگیزه یا علاقه به برقراری ارتباط جنسی برای یک مدت نسبتا پایدار یا طولانی که مرتبط با تغییرات طبیعی دوران زندگی نیست (یائسگی، حاملگی، افزایش سن و غیره)، کاهش یا بی میل جنسی گفته می شود که در طی سال های اخیر در حدود 30 درصد زنان 19 تا 59 ساله دیده شده است. این مقاله، به بررسی عوامل موثر و راه های درمان كاهش میل جنسی در زنان می پردازد.

 

کاهش میل جنسی زنان (عوامل موثر و راه های درمان كاهش ميل جنسي)

کاهش میل جنسی زنان (عوامل موثر و راه های درمان آن)

 

عوامل موثر در میل جنسی

میل جنسی متاثر از دو عامل بیولوژیک و سایکولوژیک است. عامل بیولوژیک همان نیرو یا گرایش درونی و خودبخودی (drive) است و رابطه مستقیمی با سطح تستوسترون بدن (هورمون مردانه) دارد. عامل سایكولوژیک بشترین تاثیر بر میزان میل جنسی در موقعیت ها و شرایط مختلف دارد. رابطه احساسی عاطفی با همسر مهمترین عامل سایكولوژیک در تعیین میزان تمایل جنسی است.

علل اصلی كاهش میل جنسی در زنان

علل اصلی كاهش میل جنسی در زنان عبارتند از:

  • مسایل و مشكلات ارتباطی با همسر
  • كاهش اعتماد به نفس جنسی (چاق شدن، مشکلات بعد از زایمان و غیره) و كاهش حرمت نفس
  • یكنواختی و عدم وجود هیجان در ارتباط جنسی
  • اضطراب و نگرانی بیش از حد و پایدار
  • افسردگی (خصوصا نوع مزمن و خفیف كه علایم چندان واضحی ندارد)
  • سابقه تجاوز جنسی یا رابطه نامناسب با پدر و مادر
  • مصرف دارو (ازجمله بسیاری از داروهای اعصاب و روان، داروهای قلبی عروقی و داروهای هورمونی) یا اعتیاد
  • بیماری های تناسلی و لگنی
  • اختلالات هورمونی (مرض قند، افزایش پرولاكتین، برداشتن تخمدان ها)
  • بیماری های مغز و اعصاب (سكته مغزی، صدمات نخاع، پاركینسون)

نكته: وجود تمایل برای خود ارضایی یا دیدن خواب های جنسی و یا تمایل به فرد دیگر و یا برانگیخته شدن جنسی با عوامل محرک دیگر، مطرح كننده وجود اختلال در زناشویی یا علل سایكولوژیک دیگر است.

درمان كاهش میل جنسی در زنان

اساس درمان كاهش میل جنسی، شناسایی عامل به وجود آورنده و درمان مستقیم آن است، اما از آنجایی كه غالبا عوامل متعدد و مختلفی نقش ایفا می كنند، معمولا یک برخورد و اقدام چند جانبه نیاز است که به شرح زیر است.

1- اصلاح ارتباط

به دلیل مسایل بسیار زیاد، یک مشاوره خانوادگی (حتی در حد چند جلسه) می تواند دریچه ای برای بر قراری ارتباط درست و حل مسایل زناشویی بر روی ما باز كند. وجود یک رابطه صمیمی همراه با درک دو طرفه و به فكر هم بودن و توجه به خواسته های یكدیگر و رعایت حرمت همدیگر در حد معجزه، كارساز خواهد بود.

2- تنوع و هیجان

از نیازها یا ویژگی های طبیعی انسان نو گرایی، تنوع طلبی و به دنبال هیجان بودن است. با كمی تفكر و صرف وقت می توان در چهارچوب و حریم خانواده هر روز با نیرو، هیجان و انگیزه ای قوی تر زندگی زناشویی را تقویت كرد.

 

همچنین بخوانید:  تونیک های تقویت کننده نیروی جنسی

 

3- ورزش

هر روز حداقل نیم ساعت ورزش شادی بخش داشته باشید. در این میان حركات موزون و ریتمیک بدن از همه موثر تر است.

4- ارتباط جنسی منظم و تحریک جنسی مناسب

با تفاهم به طور منظم حداقل هفته ای یک تا دو بار ارتباط جنسی مناسب (معاشقه، مقاربت، نوازش) برقرار كنید. روش های تحریک جنسی زنان ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ما نمی توانیم یک روش را اعمال کنیم و آن را برای همه زنان تعمیم دهیم، زیرا برخی روش ها ممکن است در فردی مثبت بوده و در فرد دیگر موثر نباشد، بنابراین درک ماهیت زنان و ترکیب بیولوژیکی آن ها ضروری است، که این امر مستلزم متعادل کردن مردان بین نوازش احساسات و بدن اوست. در عین حال، این بدان معناست که روند هیجان جنسی زنان نیاز به احساس و عواطف مردان نسبت به آنان دارد و احساس عشق بیشتر به زنان باید قبل از شروع روند جنسی، مورد توجه بسیاری از آقایان قرار می گیرد.

به مردان توصیه می شود قبل از اینکه بدن همسر خود را لمس کنند با استفاده از کلمات محبت آمیز ابتدا قلب همسر خود را تسخیر کنند. به او بیان کنید که چگونه او را دوست دارید و او را تحسین می کنید. برای رسیدن به هیجان کامل جنسی، با کلمه های توصیفی خوب او را نوازش کرده و او را غرق در بوسه های محبت آمیز کنید.

5- درمان دارویی

در آن دسته از زنانی كه میزان هورمون تستوسترون كمتر از حد طبیعی است. مصرف هورمون های مردانه می تواند كمک كننده باشد (فقط با نظر پزشك).

6- مكمل

متاسفانه هنوز مطالعات كامل، وسیع و معتبری در مورد تاثیر داروهای مكمل بر روی كاهش میل جنسی انجام نشده است. تنها در یک مطالعه كنترل شده بر روی ٧٧ زن بالای ٢١ سال مصرف یک مكمل حاوی عصاره گیاهی و ال آرژینین برخی از ویتامین ها و املاح معدنی بعد از ٤هفته، بهبود نسبی در فعالیت جنسی (از جمله میل جنسی) در ٧٠٪؜ افراد دیده شد. اما برای نتیجه گیری هنوز زود است و بایستی منتظر مطالعات كامل تری بود.

این مسئله در مورد تاثیر برخی از مواد غذایی بر روی فعالیت جنسی نیز صادق است و اطلاعات كافی در مورد آن ها در دست نیست. در این زمینه می توانید تجربیات شخصی خود را به كار ببندید ولی مهمتر از آن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب و سالم است.

7- گیاهان دارویی

اگر چه تاثیر گیاهان دارویی از نظر علمی به اثبات نرسیده است، اما در طب سنتی استفاده از برخی گیاهان دارویی محرک میل جنسی در زنان می باشد. از گیاهان دارویی که به افزایش میل جنسی زنان کمک می کند می توان به زنجبیل، رازیانه، جنسینگ، قسط شیرین، خولنجان، صمغ انجدان (آنغوزه)، دارچین، مغز خشکبار مانند پسته، بادام، گردو، فندق، نارگیل، هل، روغن هسته آلبالو و ثعلب، اشاره کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گرده نخل را با خواص درمان ناباروری، بهبود عملکرد مغز و حافظه، ترمیم بافت های بدن، پایین آوردن فشار خون، کاهش کلسترول بد، تاثیر مثبت بر سلول های عصبی، تأخیر نشانه های پیری، تحریک سیستم گوارشی، درمان مسمومیت، جلوگیری از رشد تومورهای خوش خیم و بدخیم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0