topNotif

محصولات رژیمی خاص دیابتی ها

4387 بازدید
05 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با محصولات رژیمی خاص دیابتی ها آشنا شویم

در این مطلب رژیم خاص بیماران دیابتی و غذاها و میوه ها و شیرینی ها و نوشیدنی های مجاز و غیر مجاز مرتبط با بیماری آنها را معرفی می کنم امیدوارم با در نظر گرفتن موارد فوق در هنگام مصرف مواد تغذیه ای کمتر دچار مشکل شوید و با رعایت موارد فوق این بیماری را تحت کنترل خود بگیرید.

چربی زیاد محصولات، برای افراد دیابتی مناسب نیست

بسیاری از سوپرمارکت ها، داروخانه ها و فروشگاه های مواد طبیعی محصولاتی را برای استفاده افراد دیابتی عرضه می کنند، مشکلی که معمولا در مورد تولیدات خاص برای دیابتی ها وجود دارد این است که در این تولیدات با اینکه به جای قند معمولی از قندهای مناسب تر استفاده می کنند ولی چربی غذاها به جای خود باقی است، برچسب ویژه دیابت به مصرف کننده تلقین می کند که این محصول گران قیمت برای بیماران دیابتی مناسب است، حال آن که در بیشتر موارد به علت چربی زیاد این محصولات مصرف آن ها برای بیماران دیابتی مناسب نیست.

اگرچه روش های جدید رژیم دیابت، مصرف گاه به گاه یک قطعه شکلات یا یک قطعه شیرینی کم چربی را مجاز می داند ولی بیماران نباید این موضوع را به عنوان یک مجوز نامحدود تصور کنند، برنامه های منظم کنترل پزشکی و رژیم غذایی کامل به هیچ وجه نباید فراموش شود.

محصولات رژیمی خاص دیابتی ها

محصولات رژیمی خاص دیابتی ها

فریب ظاهر کلمات را نخورید !

اجازه ندهید غذاهای سبک و رژیمی فریبتان دهند، هر محصولی که روی برچسب آن کلمه سبک یا مخصوص رژیم نوشته شده باشد، مثلا رژیم غذایی برای دیابت، رژیم غذایی برای افراد چاق، رژیم غذایی برای افرادی که کلسترول آن ها بالاست، در هریک از این رژیم های غذایی برخی از انواع غذاها کاملا حذف شده و برخی دیگر با غذاهای مشابه جایگزین می شوند.

مثلا بسیاری از افراد که نمی توانند از مصرف تنقلات خودداری کنند گمان می کنند شکلات هایی با برچسب ویژه دیابت کالری کمتری دارند، در حالی که چنین نیست، مواد جایگزین قند که در این محصولات به کار می رود تقریبا به اندازه قند معمولی کالری تولید می کنند، پس شکلات ویژه دیابتی ها هم به اندازه شکلات های معمولی کالری دارد.

راهنمای مختصر تغذیه !

تفاوت برنامه غذایی مناسب دیابت با برنامه غذایی اشخاص سالم بسیار جزیی است، کافی است به سه قاعده اساسی توجه داشته باشید.

برنامه غذایی باید با مقدار انرژی مورد نیاز شخص متناسب باشد تا از ایجاد اضافه وزن جلوگیری نماید، ضمن اینکه باید شامل کلیه مواد غذایی اصلی مانند الیاف فیبری، ویتامین ها، مواد معدنی و سبزیجات باشد، یک وعده غذایی مقوی با ترکیب متناسب می تواند همه نیازمندی های بدن را تامین کند.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان مفید برای بیماران دیابتی

 

کربوهیدرات های مرکب از افزایش سریع قند خون و احساس سریع گرسنگی دوباره پیشگیری می کنند، غلات کامل با سبوس، سبزی ها، ماکارونی، برنج، سیب زمینی، میوه و میوه های پوسته دار (مانند فندق، بادام، گردو و..) سرشار از قندی های مرکب و الیاف فیبری هستند، برعکس آن ها شکر، آرد سبوس گرفته، نان سفید، همچنین شیرینی ها منابع انرژی نامناسبی هستند.

برای پیشگیری از نوسان مقدار قند خون باید روزانه پنج تا شش وعده غذای مختصر صرف شود، بیماران دیابتی که انسولین یا قرص های دیابت مصرف می کنند باید بیشتر به این توصیه توجه داشته باشند، کم کردن وعده های غذایی و اضافه کردن مقدار غذا احتمال پایین آوردن قند خون را بیشتر می کند.

غذاهای مجاز !

فهرست زیر مشخص می کند که استفاده از کدام یک از غذاها بدون محدودیت مجاز است و کدام یک را باید طبق حساب و اندازه معین مصرف کنید، غذاهای ممنوع را باید فقط در شرایط خاص و به طور دقیق به اندازه تعیین شده مصرف نمود و قبل از مصرف نیز باید با پزشک مشورت کرد.

غذاهای مجاز بدون محدودیت !
نوشیدنی ها :

انواع قهوه با کافئین یا بدون کافئین انواع چای بدون شکر، آب معدنی، لیموناد با قند مصنوعی را می توان استفاده کرد، برای شیرین کردن از قند مصنوعی استفاده کنید.

سوپ ها :

سوپ گوشت، مرغ، قلم استخوان (برای پیشگیری از افزایش وزن، چربی های ظاهری آنها را بگیرید)

سبزی و سالاد :

گل کلم، کلم بروکلی، قارچ دگمه ای، کاسنی، آندیو، کاهوی وحشی، خیار، خیارشور، کلم، کاهو، کدوی تازه جعفری، شاهی، تره، پیاز مارچوبه، تربچه و انواع ترب، اسفناج، گوجه فرنگی، پیاز، ترشک، کلم سفید برای دیابت مفید هستند.

ادویه :

نمک، انواع ادویه (به جز خردل شیرین و کچاپ) انواع سبزی های معطر و سیر مجاز هستند.

محصولات رژیمی خاص دیابتی ها

محصولات رژیمی خاص دیابتی ها

غذاهای مجاز با محدودیت !
سبزی ها :

می توانید تا مقدار 200 گرم از این سبزی ها را بدون نگرانی میل کنید : لوبیا، کلم سبز، هویج، ترب سیاه، کدو مسمایی (به صورت ترشی یا شور)، تره فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم قرمز، تربچه قرمز، کلم بروکلی، کرفس، کدو حلوایی و قارچ لوله ای جز این دسته هستند.

می توانید از این سبزی های تا 125 گرم بدون نگرانی میل کنید، مقدار بیشتر از 150 گرم تا 200 گرم معادل یک واحد نان محاسبه می شود، آرتیشو، نخود، گشنیز، ذرت، تمیس (رزک)، چغندر سفید جز این دسته هستند.

این مواد را با احتیاط مصرف کنید :

هر 20 گرم لوبیای خشک، نخود، عدس، همچنین 45 گرم لوبیای سویا معادل یک واحد نان است.

آب سبزی ها :

200 گرم آب هویج، 125 گرم آب لبو، 300 گرم آب گوجه فرنگی هر کدام معادل یک واحد نان است.

غذاهای غیر مجاز !

شیرینی ها : قند، شکر و سایر شیرینی ها مانند آب نبات، شکلات، اسمارتیز، نان شیرینی، نان تر، شیرینی های خشک، عسل، ژله، مربا، شربت، آدامس های با روکش شیرین، بستنی، غذاهای شیرین، خامه کره ای و غذاهای حاوی خامه میل نشوند.

نوشیدنی ها : آب میوه های ترکیب شده با قند و انواع لیکورهای شیرین، لیمونادها (به جز لیمونادهای رژیمی)، آبجو، آبجو سیاه، نوشابه های گازدار و شیرهای عسلی جز این دسته هستند.

میوه ها : میوه های تنوری، انواع خشکبار و میوه های گرمسیری مثل کشمش، مویز، انجیر، موز، میوه های بیش از حد رسیده و انواع میوه های کنسرو شده جز این دسته هستند.

ادویه : خردل شیرین، سس گوجه فرنگی جز این دسته هستند و همگی غیر مجاز هستند.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

آرد هسته خرما را با خواص دفع سنگ کلیه و سنگ صفرا، رفع حساسیت و آبریزش چشم، کنترل قند خون و درمان دیابت، برطرف شدن زخم و جای آن، افزایش مقدار شیر مادران شیرده، درمان مشکلات گوارشی و اسهال مزمن، پیشگیری از پیری زودرس، تامین بخشی از آهن مورد نیاز بدن و جلوگیری از کم خونی، درمان ضعف قوای جنسی، کاهش کلسترول خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. پارسا
    10 تیر 1397

    من پیشنهاد میکنم از محصولات “بی لو” استفاده کنید حرف نداره

0