topNotif

مذهب و سلامت روان

2244 بازدید
17 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

مذهب و سلامت روان !

پرورش مذهبی در حقیقت مجموعه دگرگونی هایی است که در اندیشه و عقیده فرد به منظور ایجاد نوعی خاص از عمل و رفتار که متکی بر ضوابط مذهب باشد انجام می شود. به عبارت دیگر در سایه دگرگونی هایی که فکر و عقیده فرد ایجاد می شود اخلاق و عادات، آداب و رفتار همراه با روابط فردی و اجتماعی وی صورت مذهبی و شرعی می گیرند و مذهب به عنوان  عامل مسئول بر زندگی فرد و جنبه های آن خودنمایی می کند. ضوابط مذهبی بر روابط انسانی و مهارت های زندگی ضروری تر از هرگونه ضوابط دیگر است. زیرا در جهان امروز که صنعت تمام جوانب زندگی بشر را تحت الشعاع قرار داده به زحمت می توان گفت که فرد دارای وظایفی نسبت به جامعه است مگر از دید مذهب.

فروید و مذهب

فروید گمان می کرد که جامعه نیازی به مذهب نخواهد داشت و تنها تمدن قادر خواهد بود که انسان را اداره کند. ولی بی توجهی به ارزش وجودی انسان قتل و غارت ها و ویرانگی ها باعث شد تا او از این نظرش عدول کند و اعلام کند که در خصوص مذهب اشتباه کرده است. در عصر ما که بیماری های روانی و اضطراب ها قربانیان متعددی از خیل آدمیان می گیرند ضوابط مذهبی بهترین داروی شفابخش و نجات دهنده بشر از نگرانی ها است.

مذهب و سلامت روان

بیماری های روانی

آدلر و مذهب

به عقیده آدلر که از تجارب 30 ساله روانکاوی خود سخن می گفت کلیه بیماران روانی که حس مذهبی خود را بازیافتند درمان شدند. روانشناسان معتقدند تنها روزنه ای که می تواند آلام و ناراحتی ها را از بدن آدمی خارج سازد و یا آن ها را خنثی نماید، داشتن ایمان به خدا و اعتقاد به یک مبدا حقیقی و یک قدرت مافوق انسانیت است زیرا نیرویی که می تواند بر مشکلات فائق شود نیروی الهی است. انسان با ایمان چون با مشکل روبه رو می شود از نیروی ایمان خود کمک خواسته و این امید در او شکل می گیرد که قدرت مافوق انسانی مشکل را حل خواهد کرد. لذا ناراحتی و نگرانی وی را تحت الشعاع قرار نمی دهد و این خود باعث تخفیف نگرانی خواهد شد.

 

همچنین بخوانید: مهارت های غذایی را بشناسید

 

ویلیام جیمز و مذهب

ویلیام جیمز می گوید ایمان یکی از قوائی است که بشر به وسیله آن زندگی می کند و فقدان آن در حکم سقوط بشر است. ایمان باعث آرامش دل، قوت روح و بهترین پناهگاه برای نگاهداری انسان است. عدم توکل به خداوند ریشه فشارهای روحی و روانی است و پریشانی روح موجب بیماری های تن است. آن که درون خود جهنمی دارد بهشت بیرون برایش چه سودی خواهد داشت.

یونگ و مذهب

یونگ در خلال فعالیت های روان درمانی خود دریافت که اعتقاد مذهبی می تواند موجب بالا بردن یکپارچگی و معنا دادن به زندگی فرد شود. او در بین تمام مراجعانی که در نیمه دوم زندگی (35 سال به بالا) بودند، متوجه شد افرادی که مبتلا به بیماری روانی شده اند فاقد آن معنا و استواری که اعتقاد مذهبی قادر است به افراد بدهد بودند.

فرانکل و مذهب

ویکتور فرانکل مبدع مکتب معنا درمانی مدعی است که به وسیله ترویج دین می توان کمک فوق العاده ای به سلامت روان کرد. او می نویسد اعتقاد و توکل به خداوند فرد را به بالاترین درجه سلامت روان می کشاند در همین راستا یکی از راه هایی که بشر می تواند به کمک آن از ابتلا به بیماری های روانی جلوگیری کند نیایش و اظهار نیاز به درگاه الهی است.

گاندی و مذهب

مهاتما گاندی در این مورد می گوید اگر دعا و نیایش نبود من مدت ها قبل دیوانه و مجنون شده بودم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شمع وارمر 10 عددی را با بهترین کیفیت ساخت، بدون رایحه، با شعله روشن و یکنواخت، بدون اشک و بدون دود در هنگام سوختن، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0