topNotif

مراقبه (مدیتیشن) چیست و چگونه مراقبه کنیم؟

2327 بازدید
05 شهریور 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

مراقبه (مدیتیشن) چیست و چگونه مراقبه کنیم؟

باور عموم بر این است که مراقبه (Meditation) وسیله ای در خدمت رسیدن به آرامش است. با توجه به آیورودا (طب سنتی هند)، هدف مراقبه چیزی فراتر از دستیابی به این هدف هاست. به بیانی ساده یکی از مهمترین جنبه های مراقبه متمرکز ساختن ذهن پریشان در یک تجربه واحد است، تجربه ای که به آن هشیاری یا آگاهی در شرایط آرامش می گویند. طی سال ها و بر اساس بررسی های متعدد، مزایای مراقبه برای اشخاص مختلف زندگی به اثبات رسیده است و از بیماران سرطانی تا قهرمانان حرفه ای ورزش از آن استفاده می کنند. روش ساده و در ضمن قدرتمند ارائه شده در این مقاله می تواند در برقراری تعادل مجدد شما کمک کند تا با خویشتن متعالی خود در تماس شوید. حال در ادامه این مقاله خواهیم گفت که مراقبه (مدیتیشن) چیست و چگونه مراقبه کنیم؟

 

مراقبه (مدیتیشن) چیست و چگونه مراقبه کنیم؟

مراقبه (مدیتیشن) چیست و چگونه مراقبه کنیم؟

 

مراقبه (مدیتیشن) چیست؟

آرامش و آرام مفاهیم شناخته شده ای هستند، اما هوشیاری و‌آگاهی به چه معناست؟ برای توضیح مطلب باید به طرز کار ذهن در جریان زندگی روزانه توجه کنید. شاید مسلم ترین نکته درباره طرز کار ذهن، طرز کار همیشگی آن است. افکار انسان زنجیره وار از موضوعی به موضوع دیگر امتداد داده می شود. خاطرات، امیال، الهامات و اشتیاق ها برای کسب خشنودی و فاصله گرفتن از درد و تالم در کار دائم هستند. با آن که فعالیت بی وقفه فکر چیزی است که همه ما از آن آگاهیم، تجربه متفاوت دیگری وجود دارد که اغلب اشخاص در آن سهیم اند و ما با درک کردن آن می توانیم معنای آگاهی در آرامش را درک کنیم.

تصور کنید وقتی از خواب عمیقی بیدار می شوید چه احساسی دارید. وقتی از این خواب چشم باز می کنید، احتمالا لحظه ای طول می کشد تا بدانید در کجا قرار دارید. ممکن است برای یک یا چند لحظه حتی ندانید کجا هستید و چرا هستید. اما به تدریج بر شرایط خود مسلط می شوید و‌حواس شما عهده دار امور می شود: شخصیت شما، خاطرات شما، الزامات و کارهای شما در روزی که پیش رو دارید، احساس شما در قبال اشخاص مختلف زندگی، همه جایگاه خود را پیدا می کنند. با این حال، تردیدی نیست که برای لحظه ای شمایی در شما هست که با شما تفاوت دارد.

چگونه مراقبه کنیم؟

مراقبه تنفسی

بر خلاف آنچه ممکن است تصور کنید مراقبه یا مدیتیشن کار دشواری نیست و به تخصص ویژه ای هم نیاز ندارد. روشی که در اینجا توضیح می دهم صرفا بر تنفس تاکید دارد. به عبارت دیگر در برخورد با تنفس از حضور ذهن استفاده می کنید.

اگر به نظر بیش از اندازه ساده می رسد به این مسئله توجه کنید که وقتی نفس می کشید چه اتفاقی می افتد. هنگامی که هوا را به درون ریه های خود می کشید و یا به عبارت دیگر به هنگام دم، ده ها میلیارد اتم، اجزایی ذره ای به یادگار مانده از هزاران سال زندگی موجودات عالم، به درون ریه های شما سرازیر می گردند. این فرآیندی بیولوژیکی است که تماس انسان را با گذشته بر قرار می سازد.

برای اطلاع از اهمیت تنفس در سطح تجارب روزانه خود به رابطه نزدیک میان طرز تنفس و احساستان، هم به لحاظ جسمانی و هم عاطفی و احساسی توجه کنید. وقتی هراسیده یا خسته هستید سرعت تنفس شما بالا می رود، اما کیفیت هر نفس کاهش می یابد. اما وقتی در حالت آرامش هستید نفس های عمیق و منظم می کشید و در نتیجه آن به آرامش بیشتری دست می یابید. تنفس کردن ارتباط میان عناصر بیولوژیکی و معنوی طبیعت ماست و مراقبه با تمرکز روی تنفس ابزار قدرتمندی است که این عناصر را در یکی مجموعه واحد قرار می دهد.

 

همچنین بخوانید:  تکنیک های آرام سازی و تمدد اعصاب

 

بهترین زمان برای مراقبه تنفسی

مراقبه تنفسی را روزی دوبار انجام دهید. یک بار صبح و یک بار شب. هر جلسه تمرینی باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. وقتی در کار مراقبه تجربه بیشتری کسب کرده اید، ذهنتان آرام می شود و به آگاهی و هشیاری در آرامشی می رسید که مقدم بر هر اندیشه است. استرس های ناشی از رفتارهای اعتیادی، شغلی و تنش های روزمره طبیعتا کاهش می یابند، زیرا منبع جدیدی از آرامش، شادی و توانمندی درونی ایجاد می گردد.

چگونه مراقبه تنفسی کنیم؟

زمانی را در نظر بگیرید که کسی مزاحم شما نباشد و مسئولیتی بر عهده نداشته باشید.

1- در مکانی آرام و بی صدا، به دور از سر و صدای ترافیک یا سایر عوامل پرت کننده حواس، به آرامی روی زمین بنشینید، صندلی نیز اگر پشت صاف باشد، مناسب است. حال چشمانتان را ببندید.

2- به طور طبیعی تنفس کنید، اما به تدریج توجه خود را به آهنگ تنفس تان معطوف کنید. بدون اینکه اقدامی برای تاثیر گذاردن بر آن انجام دهید به جریان هوا دقیق شوید که به درون ریه های شما می رود و از آن خارج می شود.

3- اگر احساس کردید آهنگ تنفس شما کندتر یا تندتر می شود و یا حتی برای لحظه ای به کلی متوقف می گردد، باز هم بدون مقاومت یا اقدامی با آن برخورد کنید. بگذارید تا آهنگ طبیعی به خودی خود باز گردد.

4- اگر اندیشه هایتان متفرق می شوند و یا اگر احساس می کنید که نمی توانید ذهنتان را متمرکز سازید، باز هم مقاومتی صورت ندهید. بگذارید تا توجه شما به صورت طبیعی به حالت اولیه خود باز گردد.

5- این مراقبه را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ادامه دهید.

6- بعد در حالی که همچنان با چشمان بسته نشسته اید، چند دقیقه ای به همین حال باقی بمانید تا به تدریج به حالت هوشیاری معمولی باز گردید.

7- به آرامی چشمانتان را باز کنید و بگذارید تا حواستان متوجه صداها و مناظر اطراف شود.

استفاده از مانترا

کسانی که بخواهند از حد مراقبه تنفسی فراتر بروند، می توانند از مانترا استفاده کنند. مانترا صدای خاموشی است که به هنگام نفس کشیدن در ذهن شما تکرار می شود و‌ تمرکز بیشتری را سبب می گردد. علاقه مندان به این شیوه هر کدام کلمه یا مفهومی را به عنوان مانترا و به شکل خصوصی انتخاب می کنند. بسیاری نیز ترجیح می دهند که برای هر چه بهتر برگزار کردن این برنامه در دوره های آموزش مختلفی که وجود دارد، ثبت نام کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ زیرفون (تیول) را با خواص کاهش استرس، رفع بی خوابی، حفظ سلامت قلب، درمان سرماخوردگی، کاهش فشار خون، سم زدایی بدن، جلوگیری از سرطان، درمان برونشیت، درمان سردرد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0