مزایای استفاده از گل همیشه بهار یا کالاندولا

3546 بازدید
01 تیر 97
سمانه

مزایای استفاده از گل همیشه بهار (کالاندولا) به همراه نسخه های درمانی

گل همیشه‌بهار به طور وحشی و خودرو می روید و همچنین، برای تزئین هم کاشته می شود. این گل در هر زمین و هر ارتفاعی که کاشته شود، رشد می کند. ساقه آن شاخه شاخه و پوشیده از کرک است. ارتفاع گل این گیاه بین سی تا پنجاه سانتیمتر می رسد، ولی ارتفاع گل همیشه بهار وحشی (یا کوهی) به بیش از سی سانتیمتر نمی رسد. این گیاه خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد، به طوری که از گل و برگ هميشه بهار در زخم هاي سطحي و مخاطي بدن استفاده مي شود و همچنین، در درمان زخم معده مصرف سنتي دارد. حال در ادامه این مطلب با مزایای استفاده از گل همیشه بهار یا کالاندولا آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه گل همیشه بهار

هميشه بهار (Calendula officinalis)، گياهي از خانواده كاسنيان (Asteraceae)، علفي، يكساله تا چند ساله، زيبا، با ساقه اي به طول ٢٠ تا ٥٠ سانتي متر است. این گیاه داراي برگ هايي ساده، بيضوي دراز، پوشيده از كرك، با كناره هاي موجدار و به رنگ سبز مايل به قهوه اي روشن می باشد. برگ های آن در پایین ساقه به شکل قاشقک و در بالا به شکل سرنیزه است. همچنین، دور برگ ها خیلی ریز، کنگره کنگره و سطح برگ ها به فاصله ای معین است. گل های همیشه بهار از ماه تیر شکوفا شده و تا مهر ماه دوام می آورد.

 

مزایای استفاده از گل همیشه بهار یا کالاندولا

مزایای استفاده از گل همیشه بهار یا کالاندولا

 

بر روی ساقه منشعب آن، كاپيتول هاي درشت و زيبا ظاهر مي گردد كه به تناسب گرما و رطوبت محيط زندگي جمع مي شود. كاپيتول هاي آن داراي دو نوع گل، يكي لوله اي و ديگري زبانه اي به رنگ زرد مايل به نارنجي و واقع در حاشيه نهنج است.

گل هاي ميوه دار با فندقه هاي خميده به سمت داخل با منقاري باريك كه در كنار گل ها قرار گرفته اند، مشخص مي شوند. گل های همیشه بهار، رنگ قشنگ زرد و طلایی و یا نارنجی دارند. شما می توانید ساقه های گلدار همیشه بهار را در خرداد ماه تا شهریور ماه بچینید، گل ها و برگ های آن جدا کنید و هر کدام را در یک پاکت کاغذ بگذارید و در سقف آشپزخانه آویزان کنید تا خشک شود و هر وقت به آن احتیاج داشتید مورد مصرف قرار دهید. همچنین، هميشه بهار به علت زيبايي و پايدار بودن گل هايش به عنوان گياه زينتي در باغچه ها كشت مي شود.

محل رویش و پراکنش گیاه همیشه بهار

هميشه بهار در بيشتر نقاط اروپا، آمريكا و آسيا ديده مي شود و در غالب نقاط دنيا مانند كشورهاي لهستان، روسيه، مصر، مجارستان و كشورهاي بالتيك كشت و پرورش داده مي شود. اين گياه بيشتر به صورت زينتي در ايران كاشته مي شود.

ترکیبات شیمیایی گل همیشه بهار

این گیاه حاوی مواد موثر شیمیایی نظیر تركيبات اسانس (عمدتا شامل سزكويي ترپن ها) مي باشد. علاوه بر اين، حاوي تري ترپن ساپونين ها (٢ تا ١٠ درصد)، تري ترپن الكل ها، كاروتينوئيدها، اسيدهاي فنل كربنيك و تركيات تلخ است. پودر هميشه بهار به رنگ زرد مايل به نارنجي با بويي نامشخص و طعم اسانسي و تلخ است.

موارد مصرف گل همیشه بهار در قرون گذشته

گل همیشه بهار را مردم در قدیم نمی شناختند. در قرون وسطا خواص آن شناخته شد و جزو گیاهان دارویی قرار گرفت. شخصی به نام سنت هیلد گراد دمنوش گل همیشه بهار را برای درمان اختلالات معده تجویز می کرد و عقیده داشت این دم کرده، معده را استراحت می دهد بدون اینکه سبب تحریک آن شود.

سن آلبر لوگران، گل همیشه بهار را برای درمان گزیدگی حیوانات سم دار تجویز می کرد و توصیه می کرد در مواردی که کار طحال و کبد مختل می شود از آن مصرف کنند.

 

همچنین بخوانید: دستور کرم خانگی مرطوب کننده گل همیشه بهار

 

خواص گل همیشه بهار

به دلیل وجود ترکیبات اسانس فرار، یک ماده روغنی ثابت، موسیلاژ، سقز و رگه هایی از اسیدسالیسیلیک و ساپونین در این گیاه، دارای خواص درمانی و دارویی فراوانی است و در درمان عفونت های گوناگون می توان آن را استفاده کرد. همچنین، استفاده منظم از این گل و برگ های همیشه بهار برای درمان یبوست، درد معده، ناراحتی های کبدی و قاعدگی های نامنظم بسیار موثر می باشد. علاوه بر این، استعمال خارجی گل و برگ همیشه بهار جهت درمان سوختگی، میخچه پا، ورم سرمازدگی، بیماری های پوستی، جوش پوست سر، شوره سر، غده و زگیل نیز کاربرد دارد.

نسخه های درمانی با گل همیشه بهار

قاعدگی های نامنظم

دمنوش برگ یا گل همیشه بهار دوره های قاعدگی نامنظم را در بانوان تنظیم می کند. همچنین، دردها و ناراحتی های عادت ماهانه را برطرف می سازد. جهت تهیه دمنوش گل یا برگ همیشه بهار 15 تا 30 گرم برگ یا گل همیشه بهار خشک (معادل 10 تا 20 گرم گل همیشه بهار تازه) را در یک لیتر آب جوش ریخته و اجازه دهید بین 12 تا 15 دقیقه دم بکشد. سپس، آن را صاف کرده و با عسل میل نمایید. بانوانی که دچار قاعدگی های نامنظم هستند، می توانند دمنوش برگ یا گل های همیشه بهار را هشت روز قبل از اولین روز قاعدگی، هر روز سه فنجان بعد از غذا میل کنند.

یبوست

دمنوش برگ یا گل همیشه بهار مسهل سبکی و خوبی است که برای رفع یبوست موثر و مفید می باشد. جهت درمان یبوست، 15 تا 30 گرم برگ یا گل همیشه بهار خشک شده (معادل 10 تا 20 گرم برگ و گل همیشه بهار تازه) را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. سپس، آن را صاف کرده و با عسل میل نمایید. شما می توانید هر روز سه فنجان از این دمنوش را بعد از صرف غذا، بنوشید.

سوختگی

گل همیشه بهار به علت داشتن خاصیت ترمیم کنندگی پوست های آسیب دیده و تولید بافت های جدید سالم، برای درمان سوختگی بسیار مناسب است. بدین منظور، 12 تا 15 عدد گل همیشه بهار تازه را ریزریز کنید و در پارچه توری نازک (گاز) بریزید و به صورت ضماد (کمپرس) روی سوختگی بگذارید و هر روز دو بار (صبح و عصر) آن را تعوض کنید. توجه داشته باشید کمپرس گل همیشه بهار را باید چندین ساعت روی سوختگی بگذارید تا اثر بخشی لازم را داشته باشد.

میخچه

گل همیشه بهار یک درمان موثر برای میخچه می باشد. برای این کار، 4 یا 5 گل همیشه بهار تازه را ریز ریز کرده و در یک استکان سرکه بریزید و اجازه دهید به مدت 24 ساعت در آن باقی بماند. سپس، آن را صاف کرده و مستقیما روی میخچه ها بمالید. همچنین می توانید ضماد آن را به صورت کمپرس روی میخچه ها بگذارید، ولی باید 48 ساعت متوالی روی میخچه بماند.

 

مزایای استفاده از گل همیشه بهار یا کالاندولا

مزایای استفاده از گل همیشه بهار یا کالاندولا

 

ورم سرمازدگی

دمنوش برگ همیشه بهار را برای درمان ورم سرمازدگی ولو با زخم توام باشد (به صورت حمام) استفاده می شود. برای تهیه دمنوش برگ یا گل همیشه بهار باید 15 تا 30 گرم همیشه بهار را در یک لیتر آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 12 دقیقه دم بکشد. بعد از سرد شدن آن را صاف کرده و دست، پا یا هر نقطه از بدن که دچار ورم سرمازدگی شده است را در آن بگذارید و مالش دهید.

نوشیدن دمنوش همیشه بهار نیز برای درمان ورم سرمازدگی موثر و مفید است. طرز تهیه و مقدار مصرف آن به شرحی است که برای درمان یبوست توضیح داده شد.

دردهای معده

دمنوش برگ یا گل همیشه بهار، درمان مناسبی برای دردهای معده است. برای تهیه دمنوش گل همیشه بهار، 10 تا 20 گرم گل تازه (معادل 15 تا 30 گرم گل و برگ خشک) همیشه بهار را در یک لیتر آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. سپس، آن را صاف کرده و با عسل میل کنید. هنگامی که دچار درد معده و سو هضم شدید، دمنوش گل همیشه بهار را هر روز سه بار و هر بار یک فنجان میل نمایید.

ناراحتی های کبدی

دمنوش برگ یا گل همیشه بهار (خشک یا تازه آن) برای درمان تنبلی کبد یا یرقان و تصفیه کننده کبد بسیار مفید است. طرز تهیه و مقدار مصرف آن به ترتیبی است که برای درمان یبوست شرح داده شد.

زخم های سطحی

استفاده از ضماد گل همیشه بهار برای ترمیم و التیام سریع زخم های سطحی بسیار مفید است. برای تهیه این ضماد، 12 گل همیشه بهار تازه را بکوبید تا له شود. سپس، آن را در داخل پارچه ای نازک توری ریخته و آن را روی زخم ها بگذارید تا چندین ساعت بماند. لازم به ذکر است برای اثر بخشی بیشتر این ضماد را هر روز دو بار صبح و شب تجدید و تعویض کنید.

بیماری های پوستی و رفع شوره سر

دمنوش گل و برگ همیشه بهار برای درمان جوش های سر، شوره سر، جرب، اگزما، لکه های پیسی و کک و مک مفید است. برای درمان بیماری های پوستی و رفع مشکلات مو، دمنوش گل و برگ همیشه بهار را هر روز در دو نوبت بنوشید. همچنین، می توانید آن را به صورت محلول شست و شو استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل همیشه بهار را با خواص درمان سوختگی، یبوست، میخچه، تقویت معده و کبد، درمان بیماری های پوستی، درمان قاعدگی های نامرتب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0