topNotif

مزایای دانه ی خار مریم چیست؟

25049 بازدید
25 اردیبهشت 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

مزایای دانه ی خار مریم چیست؟

دانه خار مریم به حدود ۲۰۰۰ سال پیش برمی گردد که به عنوان یک داروی گیاهی محبوب به دلیل اثرات مثبتش بر کبد و کیسه صفرا مورد استفاده بوده است. فیلسوف های قدیمی پلینی و گالن هر دو از این گیاه دارویی برای پاکسازی کبد تعریف و تمجید می‌کردند. اکنون خار مریم یکی از گیاهانی است که درباره آنها برای درمان بیماری های کبد تحقیقات زیادی به عمل آمده است.

مولفه فعال دانه خار مریم چیست؟

این دانه ها شامل غلظت بالایی از مولفه فعال سیلیمارین می باشند. سیلمارین یک آنتی اکسیدان است که تولید رادیکال آزاد و همچنین خطرات اکسید کنندگی را کاهش می دهد. همچنین از تجمع سموم در کبد جلوگیری به عمل می‌آورد. در حیوانات، سیلیمارین جراحت کبد ناشی شده از استامینوفن را کاهش می‌دهد و دارای اثرات مثبتی بر بیماری های کبد الکلی، هپاتیت و مشکلات مسمومیت کبدی می باشد. همچنین جالب است که خار مریم دارای سوابق امنیتی خوبی نیز هست؛ اثرات جانبی و مسمومیت شدید به هیچ وجه گزارش نشدند، و همچنین فعل و انفعالات دارویی نیز ندارد.

مزایای دانه ی خار مریم چیست؟

مزایای دانه ی خار مریم چیست؟

کاربردهای حمایت کبد

با تحقیقاتی که دری را به سوی مثال های بیشتری از داروهای سنتی و موفقیت شان در برابر مداخلات پزشکی مدرن باز می‌کنند، دانشگاه مونترال در کبک، پتانسیل حفاظتی عصاره خار مریم را در جراحت پیوندی کبد مورد ارزیابی قرار داد و نتیجه گرفت که سیلیبینین می تواند از کبد در برابر آسیب های معینی حفاظت کند.

خار مریم برای افرادی که در مدیترانه زندگی می‌کنند بومی است و ساقه‌های آن نیز غنی از آنتی اکسیدان می باشند و توسط کسانی که در آن ناحیه زندگی می‌کنند استفاده می‌شود تا باعث کاهش آسیب اکسید کنندگی در کبد و دستگاه صفراوی شود. آسیب های اکسید کنندگی یکی از مکانیسم های اصلی موجود در تمام اختلالات مزمن کبدی می باشند. به طور کلی به هنگام تحقیق درباره ی ارزش درمان های گیاهی برای اختلالات کبدی، خار مریم به دلیل ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایش بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دانه خار مریم نقش بالقوه ای در مقابله با هپاتیت c در پاکستان دارد که در آن جا تزریق یک مشکل بزرگ است.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا

 

دیگر خواص خارمریم

جالب است که دانه خار مریم از نظر تاریخی به افرادی داده شده است که آمانیتا مصرف می‌کردند –آمانیتا یک قارچ سمی است. به نظر می‌رسد که علم نیز با این درمان مردمی موافقت کرده است چرا که محققانی در موسسه دارویی مکمل بیمارستان دانشگاهی زوریخ در سوئیس، ۶۵ مقاله درباره ی آزمایش های خار مریم را مورد بازبینی قرار دادند و بر اساس شواهد موجود نتیجه گرفتند که استفاده از سیلیمارین برای مسمومیت آمانیتا مناسب است. یک بازبینی از تمام اطلاعات همچنین باعث شد که آنها تحقیق جدیدی برای کشف و کاربردهای جدید انجام دهند.

خار مریم دارای یک رابطه ساختاری با مولفه‌های فعال در فرآیندهای متابولیکی کبدی دارد که منجر می‌شود بتوان حدس زد خارمریم قند خون را کاهش می دهد. از ارزیابی‌های بعدی نیز نتیجه گرفتند که تاثیرات بر متابولیسم گلوکز کبد باعث کاهش قند خون می شود.

عصاره دانه خار مریم دارای اثرات استروژنی و اثراتی بر حافظه به وسیله استروژنی که دارند می باشد. مطالعه ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که سیلیبین در طول حاملگی موجب تغییرات مثبت مغز و حافظه بهتری می شود. آیا این موجب می شود که تحقیقات بیشتری از سیبیلین و بیماریهای اختلال حافظه صورت گیرد؟

مکملی همراه خار مریم

خار مریم می تواند به صورت یک عصاره در مکمل های مایع یا کپسولی یافت شود. همانطور که در بالا اشاره شد این داروی گیاهی باعث سلامتی می‌شود و کار اصلی آن حمایت و محافظت از کارکرد عادی کبد است.‌ به دلیل این مزیت ها، خارمریم ارگانیک یکی از مهمترین مواد در لیواترکس است، لیواترکس ترکیبی از داروهای گیاهی قدرتمند است که به هضم و گوارش کمک می کند و از کیسه صفرا و کبد محافظت می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم خار مریم را با خواص کمک به سلامت کبد، بهبود سلامت پوست، کاهش کلسترول، کمک به کاهش وزن، کاهش مقاومت به انسولین، بهبود علائم آسم آلرژیک، محدود کردن پیشرفت سرطان، کمک به حفظ سلامت استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0