مزایای شیردهی برای مادران

1613 بازدید
29 فروردین 97
سمانه

مزایای شیردهی برای مادران چیست ؟

شیردهی فقط برای کودک مفید نیست بلکه برای خود مادر نیز مزیت هایی دارد. در حقیقت، پزشکانی که درباره ی اثرات مفید شیر مادر بر کودکان تحقیق می کنند، شواهد جدیدی مبنی بر مزایای اصلی شیردهی برای مادر به دست آورده اند. این مزایا از اولین لحظه تولد نوزاد شروع می شود. گذاشتن نوزاد بر سینه مادر در همان ساعت ها و روزهای اول زایمان، به انقباض رحم و بازگشت آن به اندازه ی طبیعی و بازگشت آن به اندازه ی طبیعی کمک می کند و خطر خونریزی پس از زایمان را کاهش می دهد.

کم کردن وزن با شیر دادن در مادران شیرده :

شیردهی همچنین به مادر کمک می کند به وزن قبل از بارداری برگردد و مهم تر از آن روی همان وزن باقی بماند. برخی مطالعات نشان می دهد که مادران شیرده ظرف یک ماه وزنشان کم می شود و مطالعات دیگر حاکی از آن است که این کاهش وزن در صورتی که مادر به شیردهی خود ادامه دهد، پس از سه ماه سریع تر می شود. جای تعجبی برای این کاهش وزن، وجود ندارد، زیرا شیردهی به کودک، در هر روز ۵۰۰ کالری از بدن مادر انرژی می گیرد، پس قدر دوران شیردهی خود را بدانید.

ایجاد روحیه خوب با شیر دادن :

مزایای شیردهی برای مادران

مزایای شیردهی برای مادران

از نظر روان شناسی هم اکسی توسین، هورمونی که در هر بار شیردهی آزاد می شود، مسکنی طبیعی است که به احساس آرامش مادر کمک می کند و حتی می تواند پس از شیردهی شبانه، به خوابیدن سریع مادر کمک کند. هیجان انگیزتر از هر خبر دیگر آن که، مطالعه ای از کشور ژاپن نشان می دهد همین هورمون، یعنی اکسی توسین، در واقع مادران شیرده را خوش فکرتر می سازد! دانشمندان دریافته اند ترشح اکسی توسین در مغز موجب بهتر شدن توانایی های ذهنی شده و به حافظه ی کوتاه مدت کمک می کند.

فایده ی طولانی مدت برای تندرستی :

بنابر تحقیق انجام شده بر روی چهارده هزار زن در آمریکا، در زنانی که حداقل به یک کودک شیر داده بودند، سرطان پستان قبل از دوران یائسگی، ۲۲ درصد پایین تر از آن هایی بود که اصلا هیچ شیردهی ای نداشتند. دانشمندانی که این مطالعه را انجام داده اند، معتقدند اگر همه ی مادران به فرزندان خود بین چهار تا دوازده ماه شیر بدهند، سرطان پستان یازده درصد کاهش می یابد و اگر همه ی مادران، این زمان را به بیست و چهار ماه افزایش دهند، میزان کاهش سرطان پستان به بیست و پنج درصد خواهد رسید. امروزه که سرطان پستان به سرعت در حال افزایش است و ما هم اغلب فکر می کنیم برای حفظ سلامتی خود در مقابل بیماری ها کار زیادی نمی توانیم بکنیم، این مطالعات باعث می شوند که ما با استفاده از دستاوردهای علمی آن ها بهتر از خود محافظت کنیم.

 

 

همچنین بخوانید:  تغذیه مادران شیرده و شیردهی به نوزاد از دید طب نتروپت

 

 

فواید دیگر برای تندرستی :

خطر ابتلا به سایر سرطان ها مثل سرطان تخمدان در زنانی که پس از هر زایمان حداقل دو ماه به نوزاد خود شیر داده اند، بیست و پنج درصد کاهش یافته است، همچنین خانم های شیرده در باقی عمر خود استخوان های قوی تری دارند. رابطه معنی داری میان شیردهی و کاهش مرگ بر اثر التهاب مفاصل وجود دارد.

دلایل خوب دیگر برای شیردهی :

شیر مادر غذای ایده آل و راحتی است که همیشه در دسترس است و دمای کاملا مناسبی دارد. مجبور نیستید موقع گرسنگی کودک به گریه های او که هر لحظه شدیدتر می شود، گوش کنید تا شیرش آماده شود. شیر مادر نه تنها از منابع محیطی استفاده نمی کند، بلکه نیازی به بسته بندی و سایر کارهای اضافه هم ندارد. در واقع سبزترین غذایی است که احتمال خوردن آن برای بشر وجود دارد. همچنین در شب بدون آن که حتی نیازی باشد برق اتاق را روشن کنید، می توانید شیردهی را آغاز کنید و مهم تر از همه اینکه در خلقت انسان، شیر مادر غذای نوزاد تعیین شده و این غذای سرشار از ویتامین ها و املاح، به رشد عالی کودک کمک فراوانی می کند و به حق نمی توان جایگزینی با این مشخصات برای نوزاد پیدا کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شیرافزا را با خواص زیاد کننده شیر مادران، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0