topNotif

مزایای عجیب و غریب یخ درمانی

2741 بازدید
24 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با مزایای عجیب و غریب یخ درمانی آشنا شویم

یخ موجب از بین رفتن التهاب و تورم می‌شود و به همین دلیل در جراحات وارده درد را به سرعت تسکین می دهد. علاوه بر آن خون را بند می‌آورد، زخم را التیام می دهد و دردهای اسپاسمی را خنثی و عضلات را تحریک می کند. در درمان هایی که به منظور تجدید قوا انجام می‌گیرند اکثرا از حمام یخ و ماساژ یخ استفاده می شود.

جراحات حاد :

زخم های باز را ابدا نباید با گرما درمان کرد، زیرا حرارت نسبت به سرما دقیقا تاثیر معکوس دارد و خونریزی را تشدید می کند و ترشحات زخم را افزایش می دهد. اما یخ برعکس فشار در مویرگها را کند می کند و مانع از هجوم خون به عضلات می شود. سرما دمای بدن را پایین می آورد و فعالیت متابولیسمی در سلولها را کاهش می دهد و در نتیجه نیاز عضو مجروح به اکسیژن و مواد غذایی را کم می‌ کند. همین کاهش فعالیت متابولیسمی مانع از تورم می شود. در زخم های مفصلی استفاده از کیسه یخ بسیار ضروری است زیرا مانع از خونریزی می‌شود.

مزایای عجیب و غریب یخ درمانی

مزایای عجیب و غریب یخ درمانی

موارد استفاده از کیسه یخ :

بند‌آورنده خون، مسکن درد، معالج عضوی، کاهش خون ریزی های زیر پوستی، جلوگیری از تورم و آماس، مسکن دردهای مفصلی، جلوگیری از هجوم خون به مغز، حفاظت قلب از شرایطی که عضوی دیگر باید با گرما درمان شود.

کیسه یخ یکی از قدیمی‌ترین وسایل خنک کننده در جهان است که در فوریتهای پزشکی موثرترین وسیله درمانی نیز محسوب می‌شود، کیسه یخ چیزی نیست غیر از یک کیسه پلاستیکی غیرقابل نفوذ که در آن حبه‌های یخ یا یخ خردشده می‌ریزند.

چنین چیزی را می‌توان شخصا نیز درست کرد و تکه‌های یخ را در پارچه‌ای قرار داد و روی پوست یا محل آسیب دیده را با آن پوشاند. کیسه یخ باید با پوست تماس پیدا کند، اما بر آن فشار وارد نیاورد. در ضمن عضو آسیب دیده که کیسه یخ روی آن قرار دارد باید بالا نگهداشته شود، مدت قرار دادن کیسه یخ بستگی به نوع و شدت آسیب‌دیدگی دارد و باید براساس امکانات و نحوه خونریزی عمل کرد.

روش استفاده از کیسه یخ :

در اکثر موارد دوبار در روز به مدت 20 تا 30 دقیقه کیسه یخ را بر عضو آسیب دیده قرار می‌دهند. گاهی نیز استفاده کوتاه مدت کافی است، در این حالت 4 بار تکرار عمل در روز کفایت می کند. در اکثر موارد اثر معالجه با کیسه یخ پس از 24 تا 48 ساعت آشکار می شود و گاهی نیز پس از 72 ساعت نتیجه مثبت به دست می‌ آید.

اگر قرار است که کیسه یخ روی پیشانی یا سینه قرار گیرد، کیسه را تا نیمه یخ می‌ریزند و اگر باید گلو و سر را بپوشاند، کیسه بزرگتری را انتخاب می‌کنند، در هر حال هوا را باید از کیسه خارج کرد. مهم این است که قسمت خارجی کیسه یخ کاملا خشک باشد. یک کیسه یخ مرطوب ممکن است به پوست بچسبد. در ضمن پس از ذوب شدن یخ های موجود در کیسه باید دوباره آن را از یخ پر کرد، زیرا در غیر اینصورت دمای بدن آن را به کمپرس گرم تبدیل می کند.

مزایای عجیب و غریب یخ درمانی

مزایای عجیب و غریب یخ درمانی

کمپرس یخ یا بستن با یخ :

موارد استفاده : وقتی کیسه یخ در دسترس نباشد، در مواردی که قسمت وسیعی از بدن نیاز به یخ درمانی داشته باشد، وقتی تمام قسمت گلو باید یخ درمانی شود، هنگام نیاز شقیقه ها به یخ درمانی (سربند یخ) وقتی نمی توان عضوی را با کیسه یخ بست یا استفاده از کیسه یخ با مشکلاتی همراه است.

روش استفاده از کمپرس یخ :

تقریبا سه قالب جا یخی را خالی کنید و یخ های موجود را بکوبید و در وسط یک حوله مستطیل شکل بریزید و آن را از طول تا بزنید، در این صورت یک گلوبند یخ دارید که از آن می توانید برای بستن مفاصل و سایر قسمت های بدن استفاده کنید، به منظور حفاظت از پوست، پیش از قرار دادن حوله یخ، محل آسیب دیده را با یک پارچه بپوشانید و مرتبا در فواصل تعویض کنید.

سربند یخ :

موارد استفاده : هنگام خستگی های شدید جسمانی و روانی، سردردهای شدید، احساس گیجی و بی حوصلگی، ضعف و سستی، پس از سونا و یا یک حمام داغ به منظور سرحال شدن و رفع گرمازدگی می توان از سربندیخ استفاده کرد.

استفاده کوتاه مدت از سربند یخ محرک و سرحال آورنده است. در ضمن مانع از هجوم خون به مغز می شود. استفاده طولانی تر از آن حرارت مغز و فعالیت های شدید درونی و حرارت جسمانی را کاهش می دهد.

طرز تهیه سربندیخ :

پارچه طویل و سبکی را در آب یخ فرو برید و محکم بفشارید و از طریق پیشانی دور سر ببندید، آنگاه یک کیسه نایلون پر از خرده‌های یخ را روی آن در قسمت پیشانی قرار دهید. بلافاصله پس از آب شدن یخ ها مجددا یخ جدید بریزید تا سربندیخ تبدیل به کمپرس گرم نشود. این درمان زمانی بسیار موثرتر خواهد بود که بیمار مایعات زیادی نیز بنوشید.

 

همچنین بخوانید:  معجزه ماسک یخ برای پوست صورت

 

بانداژ یخ :

موارد استفاده : رگ به رگ شدن، آسیب های جزیی هنگام ورزش، اسپاسمهایی که در برابر حرارت واکنش مثبت نشان نمی دهند و هیجانات از موارد استفاده از بانداژ یخ هستند.

توصیه می شود همیشه چند باند یخ آماده داشته باشید. برای تهیه آن کافی است پارچه های باند مانند را در فریزر قرار دهید و در موارد اورژانس آنها استفاده کنید. این باندها گاهی بهتر از یخ بر بدن تاثیر می گذارند، بخصوص در مواردی که باید دمای درونی بدن را کاهش داد. باندهای یخ به تدریج حرارت را از جسم می‌گیرند و کودکان در مقایسه با سایر روش های یخ درمانی آنها را بهتر تحمل می کنند.

طرز تهیه بانداژ یخ :

باندها را در آب یخ فرو برید و سپس فشار دهید تا آب آنها گرفته شود. در این حالت باندها را چند تاه بزنید تا کمی کوچکتر شوند، حال آنها را به حالت صاف در یک جعبه بگذارید و روی هریک را با نایلون بپوشانید و در فریزر قرار دهید. هنگام استفاده نایلون را از باند جدا کنید. البته باندها خشک و یخ زده خواهند بود، اما گرمای بدن فورا روی آنها اثر می کند و پارچه را نرم و انعطاف پذیر می سازد، در اکثر موارد دوبار استفاده پی در پی از این باندها بهبودی را به دنبال می آورد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

عرق افسنتین را با خواص مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و بسیار انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، اسهال های سرد مزاج، دافع صفرا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0