مسمومیت با دی اکسید کربن چه زمانی رخ می دهد؟

2301 بازدید
28 تیر 97
سمانه

مسمومیت با دی اکسید کربن

مسمومیت با دی اکسید کربن چیست ؟ چه زمانی رخ می دهد ؟ آیا اصلا با این نوع مسمومیت آشنایی داشته اید ؟ برای درمان این نوع مسمومیت چه کار کنیم ؟ و … جز سوالاتی هستند که در این مطلب به آن ها پاسخ داده می شود.

علل این نوع مسمومیت ممکن است با یا بدون کاهش اکسیژن به وجود آمده و می تواند ناشی از حالت هایی همچون تهویه نامناسب و ناکافی برای غواصی با تجهیزات استاندارد که باعث افزایش غلظت دی اکسید کربن در کلاهخود غواصی می گردد، باشد. شستشو و برداشت ناکافی دی اکسید کربن در سیستم های مدار بسته، تنفس غلط و یا سطحی غواصی خصوصا تنفس پاندولی، مقاومت تنفسی شدید و یا وجود فضای مرده در دستگاه، استفاده از گاز سنگین مثل هوا و یا نیتروکس در عمق های بیشتر از 30 متر آب دریا جز علل این نوع مسمومیت هستند.

علایم و نشانه ها

تنگی نفس، گیجی، تهوع، سردرد، اضطراب، احساس ناراحتی عمومی همچون تعریق و تپش قلب، پرش های عضلانی، تشنج، از دست دادن هوشیاری جز این علایم هستند.

توجه

اگر فشار نسبی اکسیژن بیش از 0/5 باشد تنگی نفس همراه مسمومیت با دی اکسید کربن چندان شدید نخواهد بود. در این حالت ها خصوصا اگر تنفس به علت فعالیت شدید مشکل باشد غواص ممکن است هیچ اخطاری در خصوص هیپرکانه دریافت نکرده و یا احتمال دارد که قبل از بیهوشی دچار گیجی و یا سرخوشی خفیف شود.

مسمومیت با دی اکسید کربن چه زمانی رخ می دهد؟

مسمومیت با دی اکسید کربن چه زمانی رخ می دهد؟

درمان مسمومیت با دی اکسید کربن

اگر غواصی در عمق آب است باید سعی کند که استراحت نماید. در صورت استفاده از سیستم مدار بسته ریه ی مصنوعی شستشو داده شده و غواص بهتر است قبل از رسیدن به سطح، تنفس عمیق نماید. در صورت استفاده از تجهیزات استاندارد غواصی هوای بیشتر و تهویه ی کلاهخود درخواست شود. (اگر این کار نیز نتیجه نداشت غواص باید به سطح آید) در سطح، بیمار را به استراحت تشویق کنید. بهبودی باید سریع باشد، در غیر این صورت اقدامات پزشکی باید به سرعت اعمال گردد.

توجه

سردرد ضربان دار دائمی یک علامت شایع بعد از بهبود می باشد.

کمبود دی اکسید کربن (هیپو کاپنه)

علت هیپرونتیلاسیون ارادی (تنفس عمیق و سریع) قبل از غواصی حبس نفس در تلاش برای افزایش مدت غواصی می باشد.

پیشگیری از کمبود دی اکسید کربن

قبل از غواصی حبس نفس اقدام به هیپرونتیلاسیون نکنید. پرهیز از این کار مانع بروز هیپرکاپنه (نارسایی تنفسی) و نیز بی هوشی در هنگام صعود خواهد شد. هیپرونتیلاسیون می تواند در حالت های اضطراب و یا ترس به وجود آید. غواص باید قادر باشد که علایم هیپرکاپنه را شناسایی کرده و به صورت ارادی ریتم تنفس خود را تنظیم نماید.

 

همچنین بخوانید:  چند نکته ایمنی برای شنا در دریا

 

علایم هیپرکاپنه چیست؟

علایمی همچون گیجی، اشکال در هماهنگی، احساس سوزن سوزن شدن، سردرد، تهوع، اسپاسم های عضلانی خصوصا در مچ و فک می باشد.

توجه : علایم هیپرکاپنه شبیه برخی نشانه های بیماری برداشت فشار می باشد. تشخیص صحیح در این مورد ها بسیار حائز اهمیت است.

درمان هیپرکاپنه

بعد از تشخیص اکثر موارد را به راحتی می توان با تنظیم ارادی تنفس درمان نمود. اگر علایم علی رغم تلاش برای کنترل ریتم تنفس باقی بمانند تنفس مجدد از یک پاکت کاغذی برای حدود 5 دقیقه می تواند باعث محو آن ها گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه باباآدم را با خواص برطرف کننده جوش صورت، پایین ‌آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضد روماتیسم، ضدنفخ، ضدعفونی کننده، مسهل، کاهش دهنده کلسترول و چربی خون، محرک ایمنی بدن و دارای خاصیت پروبیوتیک، درمان کم ‌خونی و رنگ ‌پریدگی ناشی از آن، ضد سنگ کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0