topNotif

مشکلات خانواده های امروزی و آسیب هایی که خانواده های ایرانی را تهدید می کند

2203 بازدید
05 دی 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

نگاهی به مشکلات خانواده ایرانی

مشکلات خانواده های امروزی : هنگام بررسی مسائل و مشکلات ازدواج و زندگی مشترک همچون انتخاب های نادرست، نداشتن تفاهم همدلی کافی زن و شوهر، زندگی های سرد و بی مهر و پر از درگیری و تنش و فرساینده روح، خشونت های خانگی، خیانت، بالا رفتن سن ازدواج و آمار رو به فراوانی طلاق در کشور می توانیم به 4 ریشه برسیم.

  1. کاستی های قانونی
  2. عقب ماندگی های فرهنگی برخی آداب و رسوم کهنه و دردسرساز
  3. نداشتن آگاهی و توانایی فردی برای انجام رفتار معقول و سازنده در زندگی مشترک
  4. مشکلات اقتصادی

این عوامل می توانند تاثیر متقابل بر روی یکدیگر داشته و یکی موجب رشد، تغییر یا تکامل دیگری شود.

سستی های زنان و مردان در بهره گیری از امکانات قانونی موجود

با نگاهی گذرا به گفتار و کردار زن و شوهرها با کسانی که در آستانه ازدواج هستند می توان دریافت در بسیاری از اذهان و افکار تفکیک و تمایز روشنی بین امور قانونی، فرهنگی و شخصی وجود ندارد. اگر به دختر خانمی بگویند هنگام عقد می توانی حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق ادامه تحصیل و داشتن شغل و انتخاب محل زندگی را به شکل قانونی و محضری از آن خود کنی، ممکن است پاسخ بشنوید من نامزدم را می شناسم مرد خوبی است نیازی به این کارها نیست و ….

قانون کارکرد واکسن دارد و در حکم پیشگیری است، هر قدر هم که تغذیه سالم داشته و نکات بهداشتی را رعایت کنیم از تزریق واکسن بی نیاز نیستیم. به همان ترتیب عشق و محبت و شناخت کافی عروس و داماد از یکدیگر آن ها را از داشتن مطالبه حقوق قانونی بی نیاز نمی سازد به این دلیل ساده که هیچ یک از ما از آینده با خبر نیستیم.

مشکلات خانواده های امروزی

مشکلات خانواده های امروزی

کاستی های فرهنگی

هنگامی که پرده از بسیاری دلخوری ها و مشاجرات خانوادگی برگیریم خواهیم دید یکی از دلایل این درگیری ها، پایبندی به آداب و رسوم و سنت هایی است که چندان ریشه عقلی و اخلاقی ندارد، مراسم مفصل جسن عروسی، شرکت در میهمانی های پاگشا، الزام زوج جوان به معاشرت اجباری و کسل کننده با فامیل و اقوام همسر، مداخله خانواده ها در زندگی زن و شوهر جوان، اینکه زوج جوان پس از ازدواج و تشکیل خانواده موظف می شوند برای خانه خریدن، بچه دار شدن و سایر خانواده های فامیل هدیه ببرند و … برای حل این گونه مشکلات در کنار امید داشتن به پیشرفت فرهنگ جامعه در راستای برآوردن نیازهای حقیقی افراد و کمتر قربانی شدن آن ها به پای سنت های بیهوده خود نیز باید تلاش کنیم.

خوب است زوج های جوان به میزان آگاه تر شدن از پوسیدگی و دردسرآفرینی برخی سنت ها مقاومت بیشتری در پذیرش آن ها از خود نشان دهند.

مثلا حتی در صورت داشتن توان مالی از برگزاری مراسم پرزرق و برق و …. خودداری کنند و با عملکرد خود الگوی مناسبی به سایر جوانان نشان دهند یا در حالی که خانواده ها و بزرگان فامیل در پی نوبت گرفتن از ایشان برای شرکت در مراسم پاگشا هستند بگویند ما در زمان مناسب برای دیدار و همنشینی با هر کسی که معاشرت با او لذت بخش و مفید می دانیم اقدام خواهیم کرد و نیازی به تدارک مهمانی شام و تجملات و … نیست و منطقی، منصفانه و انسانی است که زن و شوهر یکدیگر را ملزم ندانند که با همه اقوام و فامیل طرف مقابل معاشرت کنند.

ناتوانی های روحی زنان و شوهران

چنان چه گفته شد یکی از لوازم رسیدن به زندگی مشترک موفق و شاد و آرام یافتن آگاهی و توانایی و مهارت کافی در داشتن تعاملات و اخلاق و رفتار درست است. به میزانی که زن و مرد اراده و پویایی بیشتری در اصلاح رفتار خویش و ساختن رابطه سالم با همسر داشته باشند به هدف یاد شده، نزدیکتر خواهند بود.

 

همچنین بخوانید:  معیارهای انتخاب همسر

 

مطالعه

مشورت با افراد متاهل موفق دوست و فامیل و استفاده از تجارب دیگران می تواند راهکار مفیدی باشد اما برای گشودن گره های پیچیده تر باید از مشاور و متخصص امور زنان یاری گرفت. نکته شایسته توجه در این میان این است که هنگام رو به رو شدن با سوتفاهم ها و یا کاستی های اخلاقی و رفتاری همسر در زندگی مشترک، قهر و آشتی های مکرر و گله گذاری نزد خانواده و درد دل و قول دادن و قول گرفتن و عذرخواهی و شیرینی و دسته گل می تواند موجب تداوم زندگی مشترک شود.

اما مشکل رابطه زن و شوهر را حل نمی کند و کاری است شبیه استفاده از داروی مسکن برای بیماری که نیاز به عمل جراحی دارد. رفتن نزد مشاور در چنین مواردی سپردن کار به دست کاردان است، روشی که هنوز به قدر کافی در اذهان پذیرفته نشده. افراد هنگام بیماری جسمی سراپا نیاز و بدون هیچ گونه تردید به پزشک مراجعه می کنند اما در مورد مشکلات روحی معمولا تا به عجز کامل نرسیده و سختی بن بست را با تمام وجود حس نکنند به سوی مشاور نمی روند.

مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی و دور از دسترس بودن امکانات ابتدایی زندگی، تاثیرات ویرانگر و نامطلوبی بر شکل و شیوه انتخاب همسر داشته و آرامش روحی افراد خانواده را تهدید می کند، دشواری های یاد شده گاه موجب می شود جوانان هنگام انتخاب همسر معیار توان مالی را بیش از آنچه که باید مورد توجه قرار دهند تا حدی که به زندگی های مرفه اما بدون عشق و تفاهم تن دهند. کمترین بهای چنین زندگی هایی گذراندن لحظات عمر با رنج و تحمل و مدارا به جای عشق و آرامش و لذت است. بی پناه شدن فرزندان، جدایی، خیانت و …پیامدهای دیگر است. از سوی دیگر عدم موفقیت پدر در رساندن امکانات رفاهی به خانواده، آستانه تحمل اخلاقی او و سایر افراد خانواده را پایین آورده و افزایش تنش و درگیری را به دنبال می آورد.

برای دورماندن از پیامدهای منفی مشکلات اقتصادی بر انتخاب همسر و روابط اعضای خانواده، روانشناس و فرهنگ ساز تنها می توانند انسان ها را به مقاومت روحی بیشتر فرا خوانند، در این میان مسئولیت اصلی بر عهده برنامه ریزان اقتصادی در سطح کلان جامعه است و گرنه همچنان که آدم گرسنه را ایمان نیست، پدر بی پول و خانواده اش را آرامش و شادی نیست.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسپند را با خواص پاکسازی خانه، تقویت مغز و اعصاب، موجب فرار حشرات و ضد عفونی کردن و میکروب کشی و خوشبویی هوا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0