مصرف مواد مخدر و اعتیاد در نوجوانان

1753 بازدید
12 اردیبهشت 97
سمانه

چرا مصرف مواد مخدر و اعتیاد در نوجوانان رواج پیدا می کند

بسیاری از اوقات نوجوانان فقط به این دلیل شروع به سیگار کشیدن می کنند که کنجکاوند خودشان بدانند با سیگار کشیدن چه احساسی به انسان دست می دهد، شاید بعضی ها این کار را سال ها بدون اینکه معتاد شوند انجام دهند اما معمولا سیگار کشیدن خیلی زود تبدیل به اعتیاد می شود و یکی از سخت ترین عادت هایی است که می توان ترک کرد، ضمنا یکی از زیان آورترین عادت ها برای سلامتی نیز به حساب می آید.

سیگار کشیدن عادتی نا به هنجار و غیر طبیعی است و تقریبا همه کسانی که به طور منظم سیگار می کشند به نیکوتین موجود در سیگار وابسته می شوند، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این عادت غالبا منجر به بیماری های وخیم و مرگ زودرس می شود که عمدتا به دلیل سرطان ریه و بیماری های قلبی است، به علاوه سیگار کشیدن موجب ناراحتی های زیاد و غیبت از مدرسه یا محل کار به دلیل زخم های دستگاه گوارش و ناراحتی های تنفسی می شود، هیچ فرد عاقلی این خطر وحشتناک را نادیده نمی گیرد.

بیشتر نوجوانان به این دلیل سیگار می کشند که می خواهند مثل بزرگسالان باشند یا وحشت دارند با دوستان دیگرشان که به این دلیل سیگار می کشند متفاوت باشند. بسیاری از دختران نوجوان هم به این دلیل سیگار می کشند که تصور می کنند این کار وزن آن ها را پایین نگه می دارد. شاید هنرپیشگان و مانکن های معروفی را دیده باشید که سیگار می کشند و می خواهید مثل آن ها باشید یکی از نکاتی که پدران و مادران باید بدانند این است که اگر والدین شما سیگاری باشند احتمال سیگار کشیدن شما هم بیشتر خواهد بود.

ترک سیگار یا شروع نکردن آن !

اگر بزرگسالانی که برای آن ها احترام قایل اید مثل والدین، معلمان، مربیان ورزش یا مشاوران شما سیگاری نباشند احتمال اینکه شما در برابر میل به سیگار کشیدن مقاومت کنید بیشتر خواهد بود. زمانی سیگار کشیدن در خانه، اداره، وسایل حمل و نقل عمومی و حتی در سالن های نمایش امری طبیعی تلقی می شد. امروزه قوانین و مقررات مربوط به سیگار کشیدن در اماکن عمومی قاطع تر شده است و این کار عادتی ضد اجتماعی تر تلقی می گردد.

حتی اگر احساس می کنید خطرات جسمی سیگار کشیدن از شما بسیار دور است و بعید است دامن گیر شما شود، حداقل یک نکته را در نظر داشته باشید که سیگار کشیدن جذابیت و زیبایی ظاهری شما را کمتر می کند. امروزه بسیاری از مردم اگر از آن ها سوال کنید خواهند گفت که سیگار کشیدن کاری مشمز کننده است مسلم است که چنین فردی به محض برخورد از شما روی گردان خواهد شد، از سوی دیگر سیگار کشیدن موجب می شود که موها، لباس ها و نفستان نیز همیشه بوی سیگار کهنه بدهد.

مصرف مواد مخدر و اعتیاد در نوجوانان

مصرف مواد مخدر و اعتیاد در نوجوانان

مصرف مواد مخدر !

از اوایل دهه 1980 میلادی که اکستازی به عنوان چاشنی میهمانی های شلوغ شبانه وارد زندگی نوجوانان غربی شد، وضعیت مصرف مواد مخدر در اجتماعات غربی تغییر شکل قابل ملاحظه ای یافت. مواد مخدری مثل آمفتامین، ال اس دی و اکستازی جا افتادند و عمل خطرناک مصرف مخلوطی از چند داروی مختلف روز به روز شایع تر شد. مواردی رخ داده است که نوجوانی صرفا با مصرف یک قرص اکستازی فوت کرده است.

ماری جوانا !

ماری جوانا یا حشیش ماده ای اعتیاد آور نیست و به تنهایی حتی ضرر آن از سیگار کمتر است زیرا هنوز هیچ موردی از مرگ در اثر مصرف آن گزارش نشده است، حال آنکه هر سال هزاران نفر در اثر مصرف الکل و سیگار می میرند. اما بسیاری از افراد ماری جوانا را همراه با سیگار مصرف می کنند که ممکن است منجر به اعتیاد به نیکوتین شود و نیز دود حشیش جرم بیشتری نسبت به توتون دارد. همچنین شواهدی به دست آمده است که مصرف زیاد حشیش می تواند منجر به از دست دادن موقت حافظه شود و نیز نباید پس از مصرف آن رانندگی کرد. بسیاری افراد معتقدند مصرف حشیش دروازه اعتیاد به مواد خطرناکتری مثل هروئین یا کوکائین است. هرچند الکل یا سیگار دروازه های اعتیاد خطرناک تری هستند. ضمن اینکه مصرف حشیش غیر قانونی است و نیز چون مدتی در بدن می ماند مصرف مکرر آن موجب تجمع آثار منفی در بدن می شود.

خطر مصرف مواد مخدر !

همه مواد مخدر غیر مجاز می توانند بسیار خطرناک باشند، هیچ کس نمی داند قرص اکستازی که می بلعد دقیقا چه چیزهایی در خود دارد، خیلی امکان دارد که مواد شیمیایی خطرناکی با آن مخلوط کرده باشند. واکنش بدن در قبال یک ماده مخدر غیر مجاز کاملا غیر قابل پیش بینی است. افرادی که بیش از یکبار یا بیش از یک قرص مصرف می کنند و نیز افرادی که ترکیبی از چند ماده را مصرف می کنند گویی خطری بزرگ را به جان خود می خرند زیرا با این کار احتمال بروز واکنش منفی شدید از سوی بدن خود را چند برابر می کنند. کمتر کسی از افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند می دانند که پیشگیری های احتیاطی لازم چیست یا کمک های اولیه لازم در صورتی که اتفاق بدی رخ دهد چگونه است مثلا گر کسی اکستازی مصرف کرده در حال رقص باشد مهم است که هر نیم ساعت حدود یک چهارم لیتر آب را کم کم بنوشد نه اینکه یک باره 2 لیتر آب بنوشد که ممکن است منجر به مرگ شود. همچنین در فواصل منظم استراحت کرده و از گذاشتن کلاه خودداری نماید.

 

  همچنین بخوانید: با درمان اعتیاد به مت آمفتامین (شیشه) آشنا شویم  

 

حقایقی در مورد مواد مخدر !

مصرف مواد مخدر و نگهداری آن غیر قانونی است. مصرف مواد مخدر می تواند بسیار خطرناک باشد و حتی شاید شما را بکشد. ممکن است به مواد مخدر وابسته شوید. مصرف مواد مخدر مانند پرش در تاریکی است، هرگز نمی توان مطمئن بود در آنچه مصرف شده است چه موادی وجود دارد. مواد مخدر بر ذهن و جسم شما اثر منفی می گذارد. یک تجربه بد ممکن است آسیب دایم به بار آورد. هر قدر بالاتر بروید سخت تر سقوط خواهید کرد. اگر وضعیت ذهنی ناپایدار دارید مواد مخدر وضعیت شما را بدتر می سازد.

توصیه هایی به نوجوانان عزیز !

اگر دوستان شما که مواد مخدر مصرف می کنند سعی دارند حس فردی عقب مانده و بی عرضه را به شما منتقل کنند با آن ها همراه نشوید و به یاد داشته باشید همیشه در زندگی خود با افرادی مواجه خواهید شد که مثل شما فکر نمی کنند، مصرف مواد مخدر کار باحالی نیست بلکه کاری خطرناک و غیر قانونی است. به یاد داشته باشید همیشه حق انتخاب با شماست بگویید نه، از رفتن به محافلی که مواد مخدر مصرف می کنند خودداری کنید و روی افکار مثبت و آینده تان تمرکز داشته باشید مثلا ادامه تحصیل دادن، یادگیری ورزش جدید، مطالعه کتاب جدیدی که توسط نویسنده دلخواه تان به بازار آمده و… از بدن خود مراقب کنید و به طور مرتب ورزش کنید این کار عزت نفس شما را تقویت می کند و احساس لذت و سرخوشی طبیعی به شما می دهید. دوستان جدیدی پیدا کنید که شباهت زیادی به شما و طرز فکرتان دارند و در کنار آن ها لحظات خوش و سودمندی برای خود رقم بزنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مرمکی را با خواص التیام بخش زخم ها، تقویت عمومی بدن، رفع بوی بد دهان، تسکین دهنده سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. 091588**98
    13 اسفند 1402

    دارویی واسه زود انزالی شدید میخواستم دارید

    • عطارک
      15 اسفند 1402

      عرض ادب و احترام

      از لینک پایین برای خرید پکیج زود انزالی اقدام نمایید.
      خرید پکیج زود انزالی
      شاد و سلامت باشید

0