topNotif

مضرات و خواص سنبل ختایی و سنبل رومی

8772 بازدید
11 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

مضرات و خواص سنبل (ختایی و رومی)

سنبل (ختایی) را که با نام حشیشه الملک نیز می شناسند از تیره چتریان می باشد، سنبل گلی است پر دوام که در کوهستان های خوش آب و هوا و یا سواحل رودخانه ها در نواحی ساحلی اروپا و آسیا کاشته می شود. ساقه آن گرد و تو خالی است، ریشه سنبل ابتدا قهوه ای و سپس به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تغییر رنگ می دهد.

ریشه سنبل را به عنوان یک ادویه خوب با طعم و بوی مورد قبول می شناسند. مزه آن ابتدا شیرین و پس از مدتی تلخ و تند می شود، گیاه حاوی گل های سبز مایل به سفید بزرگ دارد که  اغلب بویی شبیه به بوی عسل می دهد، سنبل در ماه های تیر الی شهریور گل می دهد.

مضرات و خواص سنبل ختایی و سنبل رومی

مضرات و خواص سنبل

خواص سنبل :

طبع سنبل گرم و خشک است از خواص آن می توان به مدر، درمان تب، مقوی، محرک، تصفیه کننده خون، عرق آور، التیام زخم، تسکین درد قاعدگی، تهوع، سرگیجه، رفع میگرن، درمان رماتیسم، درمان جوش صورت، جلوگیری از ریختن مژه (مصرف آن به صورت سرمه)، انسداد کبد و معده، رفع سکسکه (مصرف جوشانده)، از بین بردن ورم معده، تقویت نیروی جنسی (مصرف سنبل با شیر)، افزایش طول عمر (در صورت جویدن آن)، رفع خستگی عمومی، اشتها آور، از بین بردن تورم پا (مصرف جوشانده ریشه آن)، افزایش شیر مادران شیرده  و رشد ابرو (سنبل را با آب گشنیز بر روی ابرو بمالید) می باشد.

ریشه و دانه سنبل در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، دم کرده دانه های سنبل اشتها را تحریک می کند و درد های گرفتگی عضله را تسکین داده و گاز های اضافی معده و روده را رفع می کند هم چنین برای تمامی ناراحتی های روده و معده همچون زخم معده، درمان استفراغ، قولنج معده موثر است.

ضمنا محرک کلیه بوده و باعث افزایش ادرار می شود، از طرفی برای تشنج اعصاب، سردرد، کولیت و ضعف های عمومی بدن نیر مورد استفاده قرار می گیرد.

مضرات استفاده بی رویه سنبل :

مصرف زیاد سنبل فشار خون و ضربان قلب و تنفس را بالا می برد، عصاره ریشه سنبل برای خارش داروی موثری است و کمپرس آن برای درد نقرس نیز تجویز می گردد.

طرز تهیه دم کرده سنبل :

یک قاشق چایی خوری از دانه های ساییده سنبل را در یک لیوان آب داغ به مدت یک ساعت خیس کرده و سپس با حرارت کم آن را دم کنید و هر بار نصف فنجان آن را در مواقع لزوم مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گل زنبق و خواص آن

 

تهیه عصاره ریشه سنبل :

عصاره ریشه سنبل را بدین صورت تهیه می کنند که :

  • یک قاشق مربا خوری از ریشه خشک و ساییده را در یک لیوان آب سرد به مدت یک ساعت خیس کنید
  •  سپس آن را بر روی اجاق قرار دهید تا به مدت ده دقیقه بجوشد
  • آن را از روی اجاق برداشته و بگذارید خنک شود
  • سپس آن را صاف کنید
  • در طول روز دو نوبت هر بار نصف فنجان آن را مصرف کنید.

معرفی و شناخت سنبل رومی :

سنبل دارای نوع دیگری نیز می باشد که به نام سنبل رومی، سنبل اقلیطی، نارد، ناردین هندی شناخته شده است، طبع سنبل رومی گرم و خشک است و از خواص آن می توان به کاهش درد مثانه، تقویت کبد، کلیه، داروی تقویت کننده حافظه، شل کننده عضلات بدن، برای بیماری های مالاریا، انگل آسکاریس مفید بوده و مصرف ساقه زیر زمینی سنبل رومی ضد میکروب بوده و خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

نکته : از مضرات مصرف زیاد سنبل رومی می توان به ایجاد ناراحتی ریوی اشاره کرد

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سنبل ختائی را با خواص پاک کننده کلیه و جلوگیری کننده از انسداد کبد، محرک و نرم کننده سینه، مقوی و مفید برای روماتیسم، تصفیه کننده خون و بازکننده قاعدگی، ضد تشنج و نیرو دهنده، بادشکن و مقوی معده، خلط آور و هضم کننده غذا، التیام بخش زخم های داخلی و آرام کننده سیستم اعصاب، خون ساز و ضد تب، ضد میگرن و مسکن سرفه های مقاوم، ضد آسم و تسکین دهنده دردهای عمومی بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0