topNotif

معرفی گیاه آبرون کبیر و خواص آن

2838 بازدید
02 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

گیاه آبرون کبیر :

نام های دیگر این گیاه؛ آبرون، حی العالم، پیش بهار، میش بهار، همیشه جوان، میشا، اُذُن القاسی، اُذُن القِسیس می باشد. گیاه علفی یا نیمه علفی و چند ساله که ساقه ی گل دهنده آن به ضخامت یک انگشت است و رطوبتی دارد که به دست می چسبد. برگ های آن گوشتی، سبز رنگ، یا سبز مایل به قرمز و بیضی شکل است که در قاعده پهن و نوک آن تیز می باشد و در قاعده گیاه می رویند.

گل های آن کوچک و سفید مایل به زرد یا ارغوانی است که به شکل گروهی، مانند یک دسته گل در انتهای ساقه گل دهنده به بلندی بیست تا سی سانتی متر ظاهر می شود. تمام طول بدنه ساقه گل دهنده از برگ های کوچک گوشتی بدون دمبرگ ارغوانی پوشیده شده است. این گیاه را سابقا روی بام ها می کاشتند و معمولا روی دیوارها و در گل کاری ها برای پوشیدن سنگ چین های زینتی باغچه کاشته می شود.

آبرون کبیر بومی دامنه های آلپ و پیرنه در اروپا می باشد و به سایر نقاط جهان وارد شده و پرورش داده می شود، در ایران در مناطق کوهستانی شمال ایران در کوه جلفک به طور خودرو می روید و انواعی از آن در گل کاری و باغبانی کاشته می شود.

معرفی گیاه آبرون کبیر و خواص آن

معرفی گیاه آبرون کبیر و خواص آن

خواص درمانی آبرون کبیر :

این گیاه طبیعتی گرم و خشک دارد، بعضی ها آن را سرد و خشک می دانند. بیست و پنج گرم خشک این گیاه را اگر بکوبید و بخورید اسهال مزمن را قطع می کند. برای تقویت کردن معده، کشتن کرم روده و معده، رفع سر درد، چشم درد، ورم گوش، گوش درد و سرفه مفید است، از خون ریزی جلوگیری می کند، رطوبت های رحم را خشک می کند، برای درمان باد سرخ، نقرس، دردهای مفاصل، التیام زخم ها و جراحت ها نافع است، برای این منظور بیست و پنج گرم خشک آن را بسایید و سه قسمت کرده و در سه نوبت در روز بخورید یا شانزده تا سی و پنج گرم، آب تازه ی آن را بگیرید و در سه نوبت بنوشید. اگر بیست گرم از آب تازه آن را بگیرید و بنوشید و مقداری از آن را با سرکه مخلوط کنید و به محل درد بمالید، برای تسکین سر درد گرم نافع است.

همچنین می توانید آب برگ های تازه را با کمی آب و مقداری قند مخلوط کرده و سه یا چهار مرتبه در روز بنوشید که برای رفع اختلالات عصبی رحم نافع است، برای تسکین تب های صفراوی، التیام زخم معده، رفع اسهال خونی، درمان داءالرقص، صرع و رفع سنگ کلیه مفید است. در مورد عادت ماهیانه ی دردناک زنان جوان اثر مسکن داشته و در موارد سرطان رحم توصیه می شود. هشتاد گرم آب تازه آن را جهت باز کردن انسداد مجاری کبد بنوشید، مسهل صفرا هم است. اگر بیست گرم آب تازه ی آن را با سکنجبین مخلوط کرده و بنوشید، برای تسکین حدت خون و صفرا و تقویت بدن مفید است.

 

 

همچنین بخوانید:  خواص اعجاب انگیز گل ها

 

 

استفاده از آبرون کبیر به صورت موضعی :

ضماد آن برای تسکین درد چشم مفید است، اگر هم با آرد جو ضماد کنید برای ورم چشم، التیام زخم های تازه و زخم کهنه، جراحت های بد، سوختگی از آتش و رفع ورم های گرم نافع است، برای تسکین درد مفاصل و نقرس نیز مفید است. می توانید آن را با حنا بکوبید و از ضماد آن برای رفع خارش بدن استفاده کنید. اگر تازه آن را له کنید و در مهبل شیاف کنید، برای قطع سیلان رحم نافع است.

عصاره تازه آن را بگیرید و با روغن زیتون مخلوط کنید و روی حرارت ملایم آن قدر بجوشانید تا زمانی که آب آن تمام شود و فقط روغن آن باقی بماند. آن روغن را پس از سرد شدن چند قطره در گوش بچکانید؛ درد گوش را تسکین می دهد.

تذکر : این گیاه مضر طهال است و مصلح آن گل ارمنی می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کشمش کولی را با خواص درمان و از بین بردن شپش، از بین بردن آفت، تسکین دندان درد، مورد استفاده در هومیوپاتی، رفع اضطراب، درمان عفونت غدد پلکی، رفع خستگی و ضعف اعصاب، درمان اختلالات مجاری ادرار، درمان سوزاک، رفع سردرد، درمان تورم غدد لنفاوی زیر گلو و گردن (خنازیر)، رفع ریزش مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0