topNotif

معرفی گیاه تاج ریزی سیاه

3305 بازدید
18 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

تاج ریزی سیاه و خواصش را بشناسیم !

به فارسی تاج ریزی، تاج ریزی سیاه، روباه تورک، روباه تربک و انگور روباه و در کتب طب سنتی با نام های عنب الثعلب و عنب العلی مجنن نام برده شده است.

مشخصات گیاه تاج ریزی سیاه

تاج ریزی سیاه گیاهی است علفی، یک ساله، کوتاه، بلندی آن کمتر از نیم متر است. برگ های آن سبز تیره، بیضی شکل، کامل، نوک تیز، کناره های برگ دارای دندانه های درشت با دمبرگ بلند به ساقه متصل است. گل های آن سفید است و در طول تابستان ظاهر می شود، میوه آن کروی و در ابعاد و شبیه آلبالوی کوچک ابتدا سبز است ولی پس از رسیدن سیاه رنگ می شود، دارای دم کوتاه که در بن میوه به شکل پنج گوشه سبزی شبیه بن بادمجان دیده می شود.

این گیاه در اروپا و آسیا در هندوستان و بعضی نقاط آمریکای شمالی به طور خودرو می روید. در ایران در گرگان، بندر گز، در مازندران در بابل، تمیشان، دره شیرگاه، دره چالوس در گیلان، لاهیجان، جنوب هشت پر در آذربایجان در فارس در حسن آباد در 40 کیلومتری شیراز و سیستان دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی گیاه تاج ریزی سیاه

در گیاه و در میوه های آن آلکالوئید سولانین و ساپونین وجود دارد. نمونه ای از گیاه که در آذربایجان روییده مورد تجزیه قرار گرفته است از آن 0/04 درصد آلکالوئید سولانین و 1/8 درصد گلی کوزید جدا شده است. در تجزیه دیگری از گیاه آلکالوئیدی به نام سولامارجین جدا شده است. در میوه آن حدود 4/4 درصد و در تخم آن در حدود 22/18 درصد روغن یافت می شود.

معرفی گیاه تاج ریزی سیاه

معرفی گیاه تاج ریزی سیاه

در گزارش بررسی های دیگری آمده است که در گیاه سولانین و ساپونین و روغن شامل دی هایدروکسی ستثاریک اسید و لینولئیک اسید و اولئیک اسید و تتراهایدوکسی ستئاریک اسید و پالمیتیک اسید و استثریک اسید وجود دارد. در بررسی هایی که در مورد حدود سمیت گیاه به عمل آمده، مقداری از گیاه مخلوط با علوفه به گوسفند داده شده است و هیچگونه مسمومیتی نشان داده نشده است. معمولا از برگ و سرشاخه های گلدار گیاه و تخم آن به عنوان دارو در طب سنتی استفاده می شود.

خواص و کاربرد گیاه تاجریزی سیاه

در مناطق خاور دور برای تخم تاج ریزی سیاه و سر شاخه های گلدار آن یک نوع خواص قایل هستند. این گیاه برای اسهال خونی نافع است و هجوم خون در یک عضو را از بین می برد و پراکنده می کند. برای التیام زخم گلو و عفونت در یک عضو را از چرکی نرمه بند دور انگشت ها که به نام بیماری ویتلا شناخته می شود مفید است.

در هند از ریشه گیاه برای نرم کردن سینه و از برگ های خشک آن برای تسهیل در تخلیه مزاج و از میوه آن به عنوان مسهل و ملین استفاده می شود. در اندونزی از عصاره میوه رسیده آن برای معالجه زخم چشم مرغان استفاده می شود. در فیلیپین برگ های له شده گیاه را روی ورم و تاول های پوست می گذارند و از تنتور برگ ها برای تسکین دردهای عصبی استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با گیاه تاج ریزی و خواص و مضراتش

 

تاج ریزی سیاه از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی خیلی سرد و خشک است، در موارد مختلف اغلب از استعمال خارجی آن استفاده می شود. ضماد ساییده برگ آن برای سردرد، ورم پرده دماغ و کمپرس دم کرده آن و بخور آن برای زکام، نزله و سردرد مفید است. ضماد برگ و سر شاخه های گلدار آن برای تحلیل ورم های ظاهری و تسکین دردهای روماتیسمی و دردهای مفصلی حاد نافع است و همچنین برای سوختگی آتش، زخم آبله، ورم ها و دردهای سرطانی مفید است.

تهیه دم کرده برای کمپرس:

15 گرم برگ خشک تاج ریزی سیاه را با 15 گرم پوست کوکنار مخلوط کرده در 1 لیتر آب جوش به مدت یک ساعت دم می کنند و سپس صاف می کنند و روی عضو می گذارند.

50 گرم برگ و سر شاخه گلدار خشک آن را در 1000 گرم آب می جوشانند. این جوشانده برای ضرب دیدگی و کوبیدگی اعضا مفید است و همچنین برای تسکین خارش عضو تناسلی زنان آن را بر روی عضو می مالند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تاجریزی را با خواص درمان یبوست، التیام سوختگی، کاهش فشار خون بالا، درمان درد دل و سوزش معده، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0