topNotif

معرفی گیاه دارواش و خواص آن

4932 بازدید
28 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

معرفی گیاه دارواش و خواص آن

در شمال ایران واش و دارواش و در تهران به آن گی گفته می شود. در کتب طب سنتی با نام داروش و عربی آن شجره دبق ذکر شده است.

مشخصات گیاه دارواش

دارواش گیاهی است انگلی خیلی پر شاخه و منشعب، برگ هایش سبز، ضخیم، ساده، بیضی دراز، متقابل سفت و چغر مثل چرم و شاخه های آن برحسب این که روی چه درختی زندگی انگلی را می گذارند، دارای اشکال مختلف می باشد. بعضی سبز و برخی چوبی هستند. گل های آن دو پایه و زرد رنگ، میوه آن سته در ابعاد نخود سفید رنگ که داخل آن را گوشت چسبنده ای با دانه های ریز آن مانند خشخاش پر کرده است و تا ارتفاع 1100 متر از سطح دریا می روید.

معرفی گیاه دارواش و خواص آن

معرفی گیاه دارواش و خواص آن

دارواش یا گی روی انواع درختان زندگی می کند و مثل این است که به درخت پیوند شده است. از شیره گیاهی درخت میزبان استفاده می کند و رشد آن را کاهش می دهد. معمولا انگل درخت سیب، تبریزی و گلابی می باشد ولی روی انواع متعدد دیگری نظیر بادام، غان، ممرز، شاه بلوط، توت، فندق، گردو، کاج، اقاقیا، زیرفون و… نیز دیده شده است. در هندوستان، ایران و مناطق اروپا و شمال آفریقا انتشار دارد.

در ایران روی تاج درختان ممرز، اوجاد، ملج، انجیلی و گاهی بید می روید. در جنگل های شمال ایران در سردشت دیده می شود. برگ دارواش علوفه خوبی برای دام است و دارواش را در اروپا برای تزیینات درخت کریسمس اغلب به کار می برند.

خواص و کاربرد دارواش را بدانیم.

در هند از گیاه و برگ های آن در مصارف داخلی در موارد بزرگ شدن طحال استفاده می شود. میوه آن ملین و مدر و مقوی است و برای افزایش نیروی جنسی و تقویت قلب آن را می خورند. در کره شاخه های سبز و برگ های آن به عنوان تونیک و برای معالجه سرماخوردگی عمومی به کار می رود و دارویی برای لومباگو روماتیسم و عضلات ضعیف است.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه جاشیر و خواص درمانی آن در طب سنتی

 

در چین مرسوم است و قسمت های خشن آن را بر می دارند و قسمت های نرم شاخه ها را خشک می کنند که پس از خشک شدن سیاه رنگ می شود. این دارو تونیک است و برای تقویت کلیه ها مفید می باشد و رحم زنان حامله را آرام می کند و استخوان ها را استحکام می بخشد و برای افزایش ترشح شیر موثر است. فشار خون را پایین می آورد، ضد اسپاسم، باد شکن و آرام بخش است.

کاربرد گیاه دارواش در طب کهن

در طب قدیم چین از این دارو برای رفع التهاب کبد و تسریع رشد موی سر استفاده می شده است. برای این گیاه خاصیت متوقف کردن پیشروی سرطان قایل هستند. اما طبق نظر حکمای طب سنتی ایرانی میوه گیاه یا دبق از نظر طبیعت گرم و خشک است و در مورد خواص آن معتقدند که محلل و ملین است. رطوبت های رقیق و غلیظ را رفع می کند و اگر در آب گرم بخیسانند و پوست و تخم آن را گرفته و عسل آن را خارج کنند و صاف نمایند و آن را با مغز گردو و یا با مغز دانه کرچک مخلوط کرده و بخورند برای پاک کردن سودا، بلغم و باز کردن گرفتگی ها، انسداد مجاری، سیاتیک و مراض سرد نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دارواش را با خواص کمک به درمان سرطان، بهبود سلامت قلب و عروق، کنترل بیماری های پوستی، کاهش افسردگی یا اضطراب، تعادل هورمون ها و مقابله با سرماخوردگی، تب و مشکلات تنفسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0