topNotif

معرفی گیاه دارویی پای گرگ

2841 بازدید
01 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

پای گرگ را بشناسیم !

در کتب طب سنتی با نام رجل الذئب و در برخی کتب پای گرگ نوشته می شود.

مشخصات پای گرگ را بدانیم !

پای گرگی ها از دسته گیاهان بی گل ولی دارای ریشه و ساقه و برگ هستند. تکثیر آن ها مانند سرخس ها از طریق هاگ یا اسپر انجام می شود. پای گرگ گیاهی است چند ساله به حالت خزنده و قایم هر دو حالت دیده می شود. بلندی آن به 50 سانتیمتر می رسد. قسمت خوابیده آن پوشیده از برگ های ریز و سبز است و در قسمت انتهای ساقه قایم آن 2-3 سنبله دیده می شود که از فلس های کوچک مثلثی شکل پوشیده شده و در کنار فلس ها کیسه یا کپسول یا هاگ وجود دارد و همین گرد هاگ هاست که پس از رسیدن از هاگدان ها خارج شده و به صورت گرد در طب سنتی به عنوان دارو مستعمل است.

این گیاه در جنگل های مرطوب و اغلب مناطق مناسب اروپا، آمریکای شمالی و آسیا و آفریقا انتشار دارد. معمولا در مناطق معتدله می روید و در مناطق حاره در ارتفاعات دیده می شود. در اکثر مدارک اشاره ای به وجود این گیاه در ایران نشده است ولی طبق نظر گیاه شناسان به نظر می رسد که در ایران وجود داشته باشد. معمولا برای تهیه گرد لیکوپود، سنبله های دارای هاگ گیاه را کمی قبل از رسیدن کامل چیده و روی پارچه ای تکان می دهند. سپس هاگ های خارج شده که روی پارچه ریخته شده جمع آوری می شود.

معرفی گیاه دارویی پای گرگ

معرفی گیاه دارویی پای گرگ

مشخصات گرد هاگ های گیاه پای گرگ

این گرد که به عنوان دارو مصرف می شود به رنگ زرد روشن و سبک وزن است. اگر در آب ریخته شود بدون اینکه خیس شود در سطح آب قرار می گیرد ولی اگر در آب جوش بریزند در آن فرو می رود. الکل، اتر، اسانس ها و روغن ها را سریعا آغشته می سازد. اگر در شعله آتش فرا گیرد به خوبی می سوزد و شعله آبی نورانی ایجاد می کند. بدون طعم است ولی دارای بوی ضعیفی می باشد.

خواص –کاربرد پای گرگ را بدانیم.

گرد هاگ های گیاه لیکوپود مهمترین قسمت آن است که به عنوان دارو مصرف می شود و چون خاصیت جذب رطوبت دارد در داروسازی برای این که قرص ها و حب ها در محیط های مرطوب به هم نچسبند از این گرد استفاده می کنند. این گرد زرد رنگ چون به شدت قابل اشتعال است لذا به آن گوگرد نباتی یا کبریت نباتی نیز می گویند. از این گرد برای معالجه قسمتی از پوست بدن که در اثر زخم از بین رفته باشد و یا ناراحتی ها و خراش های پوست و ناراحتی های قارچی پا به کار می رود.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی گیاه پای خر

 

از جوشانده قسمت فوقانی ساقه این گیاه که حامل هاگدان ها می باشد به عنوان مقوی و تونیک و به عنوان بی حس کننده یا آنالژریک برای کاهش درد مفاصل، درد پشت و کمر مصرف می شود. در بعضی مدارک آمده است که برای معالجه روماتیسم نیز مفید است. از این جوشانده به صورت کمپرس برای شستن عضو دردناک نیز استفاده می شود. ممکن است گیاه خشک شده را نرم ساییده و از گرد آن برای آبسه ها و زخم ها استفاده نمود. از جوشانده گیاه به عنوان مدر، ضد اسپاسم، ضد احتلام شبانه و منظم کننده عادت ماهیانه استفاده می شود.

طرز تهیه جوشانده پای گرگ

برای تهیه جوشانده گیاه 90 گرم گیاه خشک را در 2 لیتر آب آن قدر می جوشانند تا حجم محلول به 1400 گرم برسد و هر ده دقیقه  100-150 سانتیمتر مکعب یا در حدود یک فنجان می خورند، برای ازدیاد ترشح ادرار بسیار موثر است و این جوشانده روی کبد و دستگاه دفع ادرار اثر قطعی دارد و عدم دفع ادرار یا حبس البول را که با تشنج همراه است و همچنین نزله مثانه را در اشخاص بزرگسال رفع می کنند.

اگر له شده گیاه تازه که به نسبت 10 درصد با قند شیر یا لاکتوز مخلوط شده باشد مصرف شود برای معالجه نزله مثانه، سوزش مجاری ادرار و در مورد نقرس های کهنه اثر محسوس دارد. مصرف 4 گرم از گرد لیکوپود مخلوط در یک شربت با کمی  لعاب و صمغ عربی مخلوط کنید  برای درد مثانه و ناراحتی دفع ادرار موثر است و پس از خوردن آن ادرار غلیظی همراه با مواد زاید دفع می شود. حجم ادرار بالا می رود و اسید اوریک دفع می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوگرد سفید را با خواص درمان بیماری های پوستی، درمان بیماری برص و پیسوریازیس، پیشگیری از ریزش مو، تقویت ناخن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0