معرفی گیاه شبدر و هر آنچه که باید در مورد این گیاه پرخاصیت بدانید

8040 بازدید
29 اردیبهشت 99
سمانه

معرفی گیاه شبدر و هر آنچه که باید در مورد این گیاه پرخاصیت بدانید

شبدر ها معمولا عمری کوتاه دارند و معمولا در اوایل فصل بهار برداشت می شوند. دارای برگ های مرکب متناوب، معمولا با سه گلبرگ دندانه دار هستند. گل های آن بسیار معطر و تقریبا کروی شکل هستند و می توانند به رنگ سفید، صورتی، قرمز یا زرد باشند. گل ها برای زنبورها بسیار جذاب هستند و عسل شبدر محصول ثانویه شبدر است.

از نظر علوفه ای و مرتعی دارای ارزش بسیار زیادی است و در تغذیه دام ها نقش بسزایی دارند. شبدر برای حیوانات بسیار خوشبو است و سرشار از پروتئین، فسفر و کلسیم است. شبدر، گیاهان با ارزش و قابل نگهداری خاک هستند. به دليل وجود غده های تثبيت كننده ازت كه در ريشه آن وجود دارد، اين گياه نقش مهمی در حاصلخيزی خاک ايفا می كند. در حدود 55 تا 170 کیلوگرم در هکتار ازت به خاک اضافه می کند و سایر مواد مغذی برای محصولات را افزایش می دهد.

شبدر دارای انواع مختلفی نظیر شبدر آبی، شبدر قرمز، شبدر سفید، شبدر شیرازی، شبدر بیابانی، شبدر خزنده، شبدر چمنی و … دارد. در بین همه آن ها برگ شبدر بیابانی یا وحشی را می توان مانند سایر سبزی های خوراکی تناول نمود. طبع این گیاه گرم و خشک می باشد.

 

معرفی گیاه شبدر

معرفی گیاه شبدر

 

معرفی گیاه شبدر سفید

شبدر سفید مورد علاقه زنبورها است و اغلب در باغ ها و حیاط ها یافت می شود. به طور کلی، شبدر سفید به عنوان علف های هرز دیده می شود اما مانند بیشتر “علف های هرز” خواص زیادی برای ما دارد و پیشنهاد می کنم برای غذا و دارو در آشپزخانه خود استفاده کنید.

استفاده از شبدر سفید برای غذا

تمام قسمت های هوایی گیاه شبدر قابل خوردن است: برگ، ساقه، گل و غلاف دانه. برگ ها و گل های خشک شده کمی شیرین هستند و می توانند عطر و طعمی مانند وانیل ضعیف به جای بگذارند. از برگ های خام و تازه در سالادها استفاده کنید یا می توانید آن را خشک کنید و در آشپزی استفاده کنید. همچنین برای یک دمنوش خوشمزه بسیار مناسب هستند.

خشک کردن شبدر سفید

شکوفه ها و برگ ها را روی سینی ها یا پارچه های سفید پهن کنید و بگذارید تا خشک شود؛ البته برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن بهتر است هر چند ساعتی یکبار آن ها را زیر و رو کنید.

روش دیگری که می توانید آن را امتحان کنید این است که شکوفه ها و برگ ها را با کمک یک تکه نخ به هم وصل کنید و سپس آن ها را آویزان کنید تا کاملا خشک و ترد شود. گیاهان خشک شده را در شیشه های در بسته، نگهداری کنید. من شخصا فقط شکوفه های شبدر سفید که بیشتر در تهیه دمنوش و پخت و پز استفاده می کنم، را خشک می کنم، اما برگ ها نیز خوب هستند.

خواص شبدر سفید

به نظر می رسد بیشتر در مورد شبدر قرمز نسبت به شبدر سفید نوشته شده است. با این حال، شبدر سفید (Trifolium repens) خواص درمانی فراوانی نیز دارد. به طور سنتی برای تصفیه و پاکسازی خون مورد استفاده قرار می گیرد. برای جلوگیری از ریزش مژه و ابرو شبدر خشک را با گلاب مخلوط و به موضع بمالید. برگ ها را به عنوان پماد برای نقرس استفاده کنید. برای مبارزه با تب و سرماخوردگی از دمنوش شبدر استفاده کنید.

  • شبدر سفید حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی می باشد و همچنین این خوراکی طبیعی اثر خلط آور، ضد قارچ، اشتها آور و ملین دارد.
  • برای درمان تنگی نفس توصیه شده است که شکوفه های شبدر سفید را دمکرده و میل کنید تا نتیجه مثبت آن را مشاهده نمایید.
  • استعمال جوشانده برگ شبدر سفید در روغن زیتون در مورد ورم بیضه ها موثر است، این نسخه در مورد ورم مفاصل نیز مفید است.
  • جوشانده شبدر، شربت و عصاره شکوفه شبدر همگی اثر ضد تشنج و خلط آور داشته و به این علت در موراد برونشیت و سیاه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مصرف تخم شبدر در درمان کک و مک مفید بوده و هچنین در رفع ضعف نیروی جنسی می تواند اثر بخش باشد.
مصرف شبدر برای افرادی که بیماری هایی مانند:

دل پیچه، سرفه، تپش قلب، میگرن، سردرد، کولیت، زگیل، یرقان، آسم، صرع و کم اشتهایی مبتلا می باشند می تواند اثر سودمندی داشته باشد. مصرف آب مقطر شبدر که به نام عرق شبدر معروف می باشد اثر نیکوئی در درمان استسقاء دارد.

 

همچنین بخوانید:  انواع شبدر و خواص آن

 

معرفی گیاه شبدر آبی

برگ های شبدر آبی حاوی یک گلوگوزید تلخ، منیانتین، تانن و مواد دیگر مثل مواد معدنی (آهن، منگنز، ید) می باشد، مواد موثره این نوع شبدر بر روی ترشحات معده اثر گذاشته و معده را نیز تقویت می کند و علاوه بر این خاصیت موجب ازدیاد اشتها شده و کار جهاز هاضمه را تنظیم می کند، ضمنا مسهل صفرا نیز می باشد. از این گیاه در ترکیبات بسیاری از داروها مانند تنتور تلخ مقوی معده و جوشانده ها، استفاده درمانی می شود و همچنین اغلب در تهیه لیکورها (یک نوع نوشیدنی الکلی) کاربرد دارد.

معرفی گیاه شبدر قرمز

که به نام شبدر کوهی معروف می باشد دارای برگ های بزرگ و بد طعم نسبت به سایر انواع خود دارد، قسمت مورد استفاده آن عمدتا گل ها و شکوفه های خشک شده آن می باشد که بوی نسبتا مطبوعی دارد، این نوع شبدر تنها در زمین های پر قدرت رشد می کند و برای کمک به رشد آن باید به آن کودهای مقوی نظیر کودهای پتاسیمی و فسفوری داد، این نوع شبدر دارای ویتامین های ب1، ای، کا و املاح معدنی مفیدی مثل آهن، کلسیم، فسفر، گوگرد، سیلیس، سدیم، سرب، مس، منگنز، پتاس، نیکل، کبالت و منیزی بوده و حاوی نوعی روغن، قند و مواد سفیده ای می باشد.

برای درمان ورم و درد گلو توصیه شده است که شبدر نوع قرمز را جوشانده و با آب صاف شده آن غرغره کنند، خوردن آن موجب تصفیه خون شده و همچنین ممکن است که از سکته قلبی و تشنج جلوگیری کند.

معرفی گیاه شبدر چهار برگ

کارشناسان به شما می گویند که شانس یافتن یک شبدر چهار برگ حدود 1 در 10،000 است. با توجه به نادر بودن شبدر چهار برگ، جای تعجب نیست که برگ شبدر چهار برگ نماد موفقیت و خوش شانسی باشد. شما باید واقعا خوش شانس باشید که یکی از آن ها را پیدا کنید!

شبدرهای چهار برگ (یا بیشتر) نتیجه جهش یا ژن های مغلوب در DNA ( دی اکسیریبونوکلئیک اسید) گیاهان شبدر است. شبدر چهار برگ نادر و شبدر با پنج یا شش برگ نادرتر هستند. در حال حاضر، رکورد جهانی بیشترین برگ های روی ساقه تک شبدر 56 است. این نمونه باورنکردنی در سال 2009 در ژاپن یافت شد.

ارتباط شبدرهای چهار برگ با خوش شانسی ریشه های باستانی دارد. در حقیقت، یک افسانه مسیحی باستان معتقد است که حوا هنگام خروج از باغ عدن یا بهشت زمینی، یک شبدر چهار برگ را با خودش گرفت تا بتواند بهشت را بیاد آورد. تصور می شد كه برگ چهارم نمادی از فضل خدا است.

مضرات شبدر

زیاده روی در مصرف شبدر آبی موجب ناراحتی حس بینایی شده و ممکن است که باعث حساسیت به نور شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شبدر را با خواص جلوگیری کننده از لخته شدن خون در رگ ها و مسکن سرفه، خواب آور و اشتهاآور، تقویت کننده نیروی جنسی و ضد استسقاء، صفرابر و تصفیه کننده خون،  درمان بیماری های پوستی بخصوص کک مک، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. طاهر
    5 مهر 1402

    سلام خسته نباشید دمنوش شبدر سفید چجوریه همه ی قسمت های شبدر رو میشه استفاده کرد یا فقط قسمت گل و گلبرگ و ………

  2. شمس
    11 اردیبهشت 1402

    سلام یکی از دوستان خوردن شبدر را برای تقویت دید چشم مخصوصا شب کوری پیشنهاد داده ولی در مطالب ارائه شده اشاره ای نشده است،لطفا راهنمایی فرمائید.سپاس.

  3. ناشناس
    11 فروردین 1402

    سلام شبدر برای تخمدان های ضعیف چطوره

  4. زعیم نیا
    16 اردیبهشت 1401

    سلام
    خواص شبدر خشگ شده تاچند سال می تواند درشبدر باقی بماند مثلا یونجه را گفته اند تا ۵سال خواصش ماندگار است؟

    • عطارک
      17 اردیبهشت 1401

      درود بر شما

      در صورتیکه در شرایط مناسب و به دور از نور و گرما نگهداری شود، ممکن است تا 2 سال ماندگاری داشته باشد.

      شاد و پیروز باشید

0