معرفی گیاه نی بوریا و کاربرد آن

4695 بازدید
13 مهر 97
سمانه
,

معرفی گیاه نی بوریا و کاربرد آن در طب سنتی

به فارسی و در کتب مختلف با نام های نی بوریا و بوریا و نی حصیر و سمار نام برده می شود. در این مطلب به خواص نی بوریا، نحوه استفاده از این گیاه پرداخته می شود.

معرفی گیاه نی بوریا و کاربرد آن

معرفی گیاه نی بوریا و کاربرد آن

مشخصات نی بوریا را بدانیم

گیاهی است چند ساله دارای برگ های صاف و بدون کرک، پوشش گل به رنگ خرمایی، ساقه آن برهنه بدون کرک صاف و خیلی لیز که مغز آن یک سره پر است. میوه آن به شکل کپسول است که دارای سه خانه بوده و حاوی تعداد زیادی دانه های ریز می باشد.

این گیاه معمولا در نقاط مرطوب و در کنار و یا داخل آب می روید و در حصیر بافی کاربرد دارد. مصرف آن به عنوان علوفه برای گاوان سمی است. در مناطق مرطوب و باتلاق های مرکزی چین، سایر مناطق خاور دور و هند و قسمت های مختلف اروپا در کنار نهرها و جاهای مرطوب می روید. در ایران در لاهیجان دیده می شود.

 

همچنین بخوانید: خواص گل آذان الحمار

 

خواص نی بوریا را بدانیم.

در چین و هند از جوشانده مغز ساقه آن به عنوان خرد کننده سنگ، نرم کننده سینه، خنک کننده، مدر، خون ساز، مسکن و آرام بخش استفاده می شود. برای رفع بی خوابی نیز تجویز می شود و در موارد التهاب گلو و حلق و سرفه و کمی ادرار مفید است. برای معالجه استسقا و برای ازدیاد ترشح ادرار نیز نافع می باشد. در استعمال خارج برای بند آوردن خون مصرف می شود، ریشه گیاه نیز مدر است.

گونه دیگری از این گیاه نیز در ایران می روید. و نام محلی آن در ایران سوزی می باشد. شکل گیاه شبیه گیاه نی قبلی است و تفاوت آن این است که مغز ساقه این گیاه منقطع می باشد و مانند گیاه نی قبلی یک سره نیست. این نی برای تمام حیوانات شدیدا سمی است و در معده آن ها ایجاد تحریک و خارش و اسهال شدید می نماید. و به دنبال آن عصبانیت و کوری تدریجی در حیوان ایجاد می شود. در اغلب موارد اگر در خوردن اسراف شده باشد، ممکن است حیوان در اثر خونریزی شدید مغزی و تشنج بمیرد.

این گیاه نیز در مناطق مرطوب و باتلاقی هند در قسمت های مختلف فرانسه و سایر مناطق مرطوب اروپا در ایران می روید. در ایران در کرج، دره طالقان، آذربایجان، سراب، همدان، خراسان، دامنه کوه چاه سیاه، جنوب فارس و در دالکی و واریته هایی از آن در اراک و اشتران کوه بروجرد و در کوه تخت بلقیس افشار در کنار گودال های آب دیده می شود. مصرف دارویی ندارد و فقط از نظر توجه به سمی بودن آن درج گردید. مصرف این گیاه به علت سمی بودن باید زیر نظر پزشک و حد مجاز باشد

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه فراسیون را با خواص درمان سرماخوردگی، سرفه و ناراحتی های ریوی، ضد تشنج، تصفیه کننده خون، قاعده آور، باز کننده گرفتگی های کبد و طحال، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0