معرفی گیاه گل حنا و خواص و مضراتش

4037 بازدید
13 آبان 96
سمانه

در این مقاله به معرفی گیاه گل حنا و خواص و مضراتش می پردازیم.

گل حنا که با نام های بلسان، بادرنجبویه و ترنجان نیز شناخته می شود. گیاهی است پایا معطر به طول 30 تا 100 سانتی متر که هرسال بزرگ تر می شود. ساقه آن چهار گوش و گاهی کرک دار است. در ابتدا انشعابات جزیی دارد ولی در منطقه گل دار بسیار منشعب می شود. برگ های بیضوی یا مثلثی شکل به طول 3-5 سانتی متر دارد اما برگ شاخه های گل دار کوچیک تر هستند. این برگ ها گاهی کرک دار است و حاشیه دندانه ای عمیق دارد، طول برگ های آن بین 0/8 تا 1/5 سانتی متر می رسد. جام گل برگ سفید رنگ است و گل ها به شکل دسته های 3-6 تایی روی یک دم گل کوتاه در محور برگ ها قرار دارد.

معرفی گیاه گل حنا و خواص و مضراتش

معرفی گیاه گل حنا و خواص و مضراتش

گل حنا گیاه بومی مناطق مدیترانه ای شرقی است، در اروپای جنوبی به عنوان گیاه زینتی و گاهی نیز در مناطق سنگی پراکنده است. معمولا در جنوب انگلستان دیده می شود و در برخی محل ها پرورش داده می شود. کشت آن به وسیله دانه که به آهستگی رشد می کند و یا با تقسیم گیاه در خاک خوبی که زیاد خشک نباشد انجام می گیرد. اما در ایران این گیاه را در اطراف تهران، نواحی شمالی و شرقی ایران و آذربایجان می توانید پیدا کنید.

 

همچنین بخوانید:  گیاهی مفید به نام حنا با خواص فراوان

 

خواص گل حنا :

  • گل حنا حاوی اسانس فرار است.
  • با مقدار کم یک داروی بادشکن است.
  • مقادیر زیاد آن خاصیت خواب آور ملایم دارد و جزو داروهای خواب آور می باشد.
  • باعث کاهش فشار خون می شود و نبض را کاهش می دهد.

خواص دم کرده گل حنا :

دم کرده گل حنا (5-25 گرم گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزید ولی نجوشانید) را برای اختلالات معدی، تهوع، درد شکم و تسکین حالات عصبی و در برونشیت به عنوان خلط آور ( این اثر مورد تردید است) مصرف می شود.

معمولا از برگ های خشک شده و گاها نیز از پا جوش های گل دار  این گیاه استفاده می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

حنا را با خواص تقویت رشد مو، کاهش ریزش مو، پیشگیری از شوره سر، درمان موخوره، جلوگیری از ترک خوردن ناخن، تسکین سریع سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0