گیاه یولاف و خواص آن

4168 بازدید
18 آذر 96
سمانه
,

معرفی گیاه یولاف و خواص آن

یولاف :

از تیره گندمیان گروه یولاف ها ریشه افشان، ساقه بند بند و تو خالی گل آذین سنبله مرکب، با شکل ظاهر خوشه مانند، هر سنبلک آن دارای پوشینه بزرگی است به طوری که آن را می پوشاند و این حالت از مهم ترین ویژگی های آن هاست، گونه های مختلفی دارد که معروفترین آن یولاف معمولی یا همان جو دوسر (جو پیغمبری) هم نامیده می شود و در محل های مختلفی می رویند. میوه ی آن باریک و دراز که نوک باریک دارد و درون پیشینه ها محفوظ می شود و دارای مقدار زیادی (حدود شصت درصد) نشاسته است و در اصفهان به دلیل شباهت خوشه آن به یال اسب آن را یال اسبی می نامند.

معرفی گیاه یولاف و خواص آن

معرفی گیاه یولاف و خواص آن

خواص دارویی یولاف :

دانه های آن محتوی نشاسته، گلو کونین ها، اسید پانتو تکنیک، ویتامین های ی، د، ب، انواع کاروتن می باشد. بیشتر دانه ها و کاه آن مصرف پزشکی دارد، معمولا دانه آن را پس از رسیدن خوشه ها به دست می آورند و آسیاب می کنند و پس از الک کردن، آرد بدون سبوس آن را به صورت دانه های ریزی به نام گرانول در می آورند و آن را برای تهیه سوپ و فرنی به کار می برند.

فرنی یولاف را برای افراد مریض و آنهایی که دوره نقاهت پس از جراحی های سخت را می گذرانند، مورد استفاده قرار می دهند. برای افرادی که دچار اسهال (درمان اسهال) سخت و طولانی شده اند هم مفید می باشد.

ممکن است به صورت دم کرده هم مصرف شود که به نسبت 3 قاشق از گرانول را در یک فنجان آب جوش برای مدت پانزده دقیقه دم می کنند و آن را روزی سه فنجان مصرف می کنند که محرک اشتها و رفع دردهای سینه و گلو می باشد و برای تقویت اعصاب و برطرف کننده خستگی های عصبی، اضطراب و بی خوابی هم اثر بسیار خوبی دارد. در رژیم های غذایی برای چاقی مصرف می گردد، زیرا ترشحات غده تیروئید را کاهش داده و موجب چاقی می شود. به عنوان داروی کمکی در فشار خون بالا و تصلب شرایین هم تجویز می گردد و موثر است. سبوس آن داروی بسیار مناسبی و موثری برای کلسترول خون است.

 

همچنین بخوانید:  ذرت خوشه ای یا سورگوم چیست و در طب سنتی چه کاربردی دارد؟

 

دیگر خواص یولاف :

کاه یولاف هم خواص درمانی دارد و برای تسکین دردهای روماتیسمی و سیاتیک و ناراحتی های کبدی از آن استفاده می شود. در قدیم کاه آن را دود می کردند و دود آن را به نام دینه یا دودینه به اندام هایی که ورم کرده یا دارای درد بود مخصوصا درد مفصل زانو و مچ دست و آرنج می دادند و جوشانده کاه یولاف برای رفع اگزما و ورم حاصل از سرمازدگی و سودا هم مصرف می شود، در بعضی نقاط ایران کاه آن را گرم کرده و در کیسه ای می ریزند و به محل درد یا مفصل درد دار می بندند.

امروزه آرد آن را در تهیه نان مخصوصی به نام جو دسر در نانوایی ها می فروشند که برای کمک به کاهش قند خون و کاهش چربی های خون و تقویت کننده مصرف دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

جو دوسر را با خواص كاهش كلسترول خون، مقوی اعصاب، ضد عفوني كننده بدن، تقويت كننده بدن، ادرار آور و ملين، مقوی قلب و خون، تسكين دهنده درد، درمان اگزما، کاهش وزن، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0