مقابله با اختلال اضطراب و استرس

2021 بازدید
23 اسفند 97
بهاره
,

روش های مقابله با اختلال اضطراب و استرس های موجود در زندگی

اضطراب غير عادي يا اختلال اضطراب يك احساس عزم توانايي در كنترل و مقابله با وقايع (تهديد) پيش رو است و از آنجايي كه زندگي ما هر لحظه با مسئله يا استرسي همراه است، تنها راه حل مقابله با استرس و اضطراب، آگاهي و ارزيابي دقيق از عامل، شدت و احتمال تهديد، به كار بستن حداكثر توان درست و منطقي در رفع و حل مسئله، پذيرش واقعيت هاي خارج از حد كنترل و توان و تخفيف علائم و نشانه هاي اضطراب است. براي رسيدن به اين هدف بايستي دست به يك خانه تكاني كامل در شيوه زندگي و افكار خود (شناخت، رفتار درماني) بزنيم و در موارد شديد براي مدتي از دارو استفاده كنيد. لذا در این مقاله به بررسی مقابله با اختلال اضطراب می پردازیم.

 

مقابله با اختلال اضطراب و استرس

مقابله با اختلال اضطراب و استرس

 

مقابله با اختلال اضطراب

1-تغيير و اصلاح شيوه زندگي

رژيم غذايي

اصلاح رژيم غذايي باعث بهبود اضطراب نمي شود بلكه بدن ما را در مقابل استرس ها آماده تر مي كند. رعايت برخي نكات تغذيه اي عبارتند از:

  • به مقدار كم و دفعات بيشتر بخوريد.
  • به جاي كربوهيدرات ساده (قند و شكر) بيشتر از كربوهيدرات هاي مركب (سيب زميني، نان، ماكاراني و غيره) استفاده كنيد.
  • مصرف قهوه (حداكثر ٢تا ٣ فنجان در روز) و چاي سياه (حداكثر ٣تا ٤ فنجان) را محدود كنيد. چاي سبز و سفيد جايگزين بهتري هستند.
  • برخي از افراد نسبت به برخي از مواد غذايي حساسيت دارند و مي تواند موجب اضطراب و يا تشديد آن شود. در صورت يافتن چنين ارتباطي مصرف ان ماده غذايي را محدود كنيد. تخم مرغ، ذرت، سويا، تنقلات، محصولات لبني و برخي از غذاهاي دريايي بيش از بقيه در اين زمينه نقش ايفا مي كنند.
  • مصرف مواد غذايي غني از تريپتوفان را افزايش دهيد.(شير، موز، بلوط، سويا، ماكيان، پنير، هسته سنجد، ميگو)
  • از مصرف الكل خودداري كنيد.
  • استعمال دخانيات را كنار بگذاريد.
اصلاح خواب

تمامي تمهيدات لازم براي تامين خواب خوب، كافي و خواب آرام را به كار ببنديد. داشتن خواب کافی و مناسب یکی از راه های مقابله با اختلال اضطراب است.

فعاليت بدني

روزانه ٣٠ دقيقه فعاليت بدني (ورزش) از جمله ورزش هاي سبك مانند پياده روي و ورزش هاي هوازي مانند ايروبيك، داشته باشيد.

 

همچنین بخوانید:  ریشه و علائم اضطراب در چیست؟

 

2-بازنگري افكار و واقعيت نگري

تقريبا تمامي موارد اضطراب هاي شديد و بيمارگونه ريشه در باورها، افكار و نحوه نگرش به مسائل دارد و بايستي يك بازنگري كامل و دقيق در اين زمينه به عمل آورد.

3-افزايش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس نقش بسزایی در مقابله با اختلال اضطراب دارد. سعی کنید برای افزایش اعتماد به نفس خود دست از مقایسه و مسابقه بردارید، در مورد خودتان واقعیت ها را بپذیرید، نه گفتن را بپذیرید، احساس گناه و تقصیر را از بین ببرید، مسئولیت زندگی و کارهای خود را بپذیرید و در نهایت یک هدف مشخص داشته باشید.

4-تكنيك هاي آرام سازي و تمدد اعصاب

به كمك برخي از ورزش ها مانند يوگا، مديتيشن و تكنيك هاي آرام سازي مي توان بسياري از واكنش هاي فيزيولوژيك و حتي احساسي اضطراب را به كنترل در آورد و توان فرد را در برابر مواجهه با استرس و اضطراب افزايش داد. روش هاي بسيار متعددي براي آرام سازي وجود دارد كه در هر فرد ممكن است تاثير گذاري متفاوتي داشته باشند. شما مي توانيد از تكنيك هاي تتفس شكمي، تكنيك تمركز و رهاسازي، تكنيك آرام سازي هدايت شده و غيره استفاده كنيد.

5-هيپنوتراپي

در بسياري از مواردي كه علت اضطراب ناشناخته و غالبا ريشه در حوادث و وقايع دوران كودكي دارد. هيپنو تراپي ممكن است بسيار كمك كننده باشد.

6-درمان تخصصي

انواع اختلالات اضطراب نياز به روان درماني (توسط روانشناس) و غالبا درمان موقت دارويي (توسط روانپزشك) دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل گاوزبان خشک را با خواص تصفیه کننده خون، آرام کننده اعصاب، عرق آور، ادرار آور، مقوی کلیه ها، درمان سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0