topNotif

مقایسه سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی

3305 بازدید
21 اسفند 96
سمانه

انواع سیب زمینی ها را بشناسیم !

مقایسه سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی

در این مقاله مفصلا انواع مختلف سیب زمینی، خواص و مضرات آن ها را برای شما عزیزان شرح خواهم داد، اگر به سیب زمینی علاقه مند هستید این مطلب را حتما بخوانید.

سیب زمینی گیاهی چند ساله با ساقه های هوایی زاویه دار و منشعب به ارتفاع 40 -60 سانتی متر، برگ ها مرکب و برگچه های آن با ابعاد غیر مساوی است گل ها در راس شاخه های گل دهنده و به رنگ سفید، صورتی و بنفش که رنگ آن ها به تدریج تا رسیدن میوه کمرنگ هستند میوه آن کوچک به رنگ سبز یا سبز مایل به زرد است. معمولا انواع واریته های مختلف سیب زمینی بر مبنای رنگ گل آن ها و همچنین رنگ پوست غده های سیب زمینی آن ها تقسیم بندی می شود. سیب زمینی دارای غده های زیر زمینی متورمی است که در حقیقت قسمتی از ساقه زیر زمینی آن محسوب می شود و از نظر گیاه شناسی ساقه تغییر شکل یافته ای است که پر از ماده فکول است.

در روی پوست غده سیب زمینی گودال های کوچکی دیده می شود که در حقیقت جوانه هایی در آن قرار دارد و همین جوانه هاست که هر یک مستقلا در صورتی که کاشته شود منشا یک ساقه هوایی و یک گیاه جدید خواهد بود. سیب زمینی به طور وحشی و خودرو بومی آمریکای جنوبی می باشد ولی به سایر مناطق دنیا گسترش یافته و در اغلب کشورها کاشته می شود. مقایسه سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی

ماده فکول در سیب زمینی 

فکول که در غده سیب زمینی به مقدار زیاد وجود دارد ماده معمولا سفید پودر شونده ای است که در عده زیادی از گیاهان ولی بیشتر در غده سیب زمینی درست می شود. فکول در حقیقت از نظر شیمیایی نشاسته است ولی نشاسته عموما به ماده سفید رنگی که از دانه غلات مانند گندم، برنج، ذرت و .. گرفته می شود اطلاق می گردد ولی ماده محتوای غده سیب زمینی را به جای نشاسته معمولا فکول می گویند.

جوانه های سیب زمینی و عامل مسمومیت در بدن

برگ و گل و میوه سیب زمینی سمی است و با خوردن آن مسمومیت ایجاد می شود، مقدار سولانین موجود در غده آن خیلی کم است و از 0/10 درصد نیز خیلی کمتر است ولی اگر غده ها در اثر بد نگهداشتن و مدتی در مقابل نور بودن به رنگ سبز در آیند مقدار سولانین آن ها زیاد می شود و تا 5-4 برابر بیشتر می گردد و به حدود 0/50 درصد می رسد در این حالت خوردن غدهای سیب زمینی مسمومیت ایجاد می کند، زیرا اگر مقدار سولانین از 0/20 درصد بیشتر باشد عوارض مسمومیت در بدن دارد.

سولانین در سایر اندام سبز گیاه به مقدار بیشتر موجود است به علاوه زیر پوست سیب زمینی که چشمک ها خارج می شود و دارای سبزینه است مقدار زیادی سولانین دارد. بنابراین خوردن جوانه های سیب زمینی که روی سیب زمینی در اثر بد نگهداری کردن یا در مقابل نور بودن یا مدت درازی در هوای مناسب رشد سیب زمینی نگهداشتن ایجاد می شود، مسلما مسمومیت ایجاد می نماید و مسمومیت آن با عوارض سردرد، تهوع، ضعف و ضربان نبض آغاز می شود که فورا باید برای خنثی کردن مسمومیت اقدام کرد و به پزشک مراجعه نمود.

خواص و کاربرد سیب زمینی !

از اعضای سبز سیب زمینی از جمله برگ و ساقه آن که سولانین دارد و اثر آن تخذیر کننده است، در استعمال خارجی برای تسکین دردهای رماتیسمی و عصبی استفاده می شود. از غده سیب زمینی که دارای مقدار نسبتا خوبی ویتامین ث است می توان برای مقابله با اسکوربوت یعنی کمی ویتامین ث در بدن استفاده کرد. سیب زمینی نارس دارای ویتامین ث بیشتری است، سیب زمینی خام تازه رنده کرده را معمولا به عنوان ضماد برای تسکین سوختگی های سطحی بدن به کار می برند. اگر سیب زمینی را با گیاهان لعابدار بپزند و ضماد درست کنند برای تسکین ورم های حاد و کوبیدگی و ضرب خوردگی مفید و اثر آرام بخش دارد.

 

همچنین بخوانید:  با خواص سیب زمینی آشنا شویم

 

نظری به تحقیقات علمی جدید در مورد خواص درمانی سیب زمینی !

سیب زمینی با این که ممکن است در لیست رژیم غذایی اشخاصی که کمتر به سرطان مبتلا می شوند نباشد، مع هذا تحقیقات علمی نشان می دهد که دارای پتانسیل ضد سرطانی و ضد ویروسی است. سیب زمینی سفید به خصوص در حالت خام دارای مقدار قابل ملاحظه مهارکننده است و مطالعات و تحقیقات دانشمندان که در بین خوراکی های متعددی مورد بررسی قرار گرفته است، سیب زمینی قوی ترین نیروی ضد ویروسی را دارا بوده است. ترکیبات شیمیایی موجود در سیب زمینی در متوقف کردن فعالیت ویروس ها حتی از مهارکننده های موجود در دانه سویا که از نیرومندترین عوامل ضد ویروس می باشند نیز مقتدرتر است.

سیب زمینی به خصوص پوست آن منبع بسیار غنی از مواد کلروژنیک اسید و پولی فنول است، این دو ماده از موادی هستند که در جلوگیری از موتاسیون های سلولی که به ایجاد سرطان ختم می شود بسیار نیرومندتر و موثرتر هستند. در تحقیقاتی پوست سیب زمینی دارای فعالیت ضد اکسید کننده می باشد معنی آن این است که می تواند از فعالیت های رادیکال های آزاد در بدن که از عوامل مخرب و آسیب زای سلولی بوده و اختلالات سلولی منجر به سرطان را ایجاد می کنند جلوگیری نماید. البته باید توجه شود که مصرف سیب زمینی به خصوص به عنوان دارو باید با نظر کارشناس گیاه درمانی و پزشک متخصص باشد زیرا در سیب زمینی مقدار زیادی گلیسمیک ایندکس وجود دارد که مقدار قند خون را به سرعت بالا می برد و برای اشخاص مبتلا به بیماری قند مفید نیست.

سیب زمینی شیرین !

گیاهی است چند ساله دارای شاخه های دراز خزنده روی زمین، ریشه آن متورم و دراز و شیرین می باشد. برگ های آن قلبی شکل مخروطی موجدار با دمبرگ دراز و به رنگ های بنفش، ارغوانی و گاهی سفید، گل های آن منظم جام گل ها به شکل قیف است. محصول این گیاه معمولا قسمت زیرزمینی آن است که نوعی غده کاذب می باشد چون متورم است و حاوی نشاسته و مواد غذایی و مواد شیرین است.

این گیاه دارای ارقام مختلفی است که بر حسب رنگ و بزرگی و کوچکی غده آن ها مشخص می شود. از جمله سیب زمینی شیرین با غده قرمز و غده زرد رنگ می باشد. نگهداری سیب زمینی شیرین در انبار خیلی مشکل است زیرا زود فاسد می شود و در درجه حرارت کمتر از 5 درجه در مجاورت رطوبت هوا خراب می شود و در درجه بالا و رطوبت زیاد به صورت غده آن را نمی توان نگهداشت. به همین دلیل برای نگهداری غده ها به منظور کشت بهترین راه این است که در ماسه و جای بسیار سالم و مناسبی حفظ شود تا در بهار سال بعد مورد استفاده قرار گیرد.

سیب زمینی شیرین بومی آمریکاست ولی در چین و هندوستان و سایر مناطق آسیا و آفریقای شمالی و اروپا نیز کاشته می شود، در ایران در بلوچستان می روید و در برخی مناطق دیگر ایران نیز به مساحت محدود کاشته می شود. مقایسه سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی

خواص و کاربرد سیب زمینی شیرین !

در چین از غده آن به عنوان مقوی برای معده و طحال و کلیه استفاده می شود. در هند و چین برای تقویت اشخاصی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند و همچنین برای اشخاص مبتلا به بیماری دریا گرفتگی تجویز می شود، در شبه جزیره مالایا از آن مشروبی درست می کنند که برای رفع تشنگی در موارد تب می خورند. در اندونزی برگ های خرد شده آن را روی محل سوختگی و مفاصل سفت شده می مالند، ساقه ها و شاخه های آن را روی مفاصل روماتیسمی سفت شده می بندند.

نوعی از آن که دارای غده قرمز قهوه ای رنگ است برای اسهال خونی مفید است، و شیره غده خام گیاه را روی سوختگی می مالند تسکین می دهد، از غده ارغوانی رنگ آن در موارد بیماری قند به کار برده می شود، در هندوستان از ریشه گیاه به عنوان ملین استفاده می شود و از سرشاخه های له شده گیاه به صورت ضماد برای رسانیدن دمل استفاده می شود.

سیب زمینی هندی !

نوعی غده زیرزمینی گیاهی است که خیلی شبیه سیب زمینی می باشد، آن را سیب زمینی هندی و در جنوب آمریکای شمالی و برخی مناطق دیگر آن را نیز سیب زمینی شیرین نامند.

مشخصات سیب زمینی هندی :

دیوسکور با گیاهی است پایا از پیچک های بالا رونده دارای ساقه زیرزمینی ضخیم و غده زیرزمینی آن مملو از نشاسته و کمی قند است و در مناطق گرم هر دو نیمکره شمالی و جنوبی می روید و اغلب به عنوان گیاه غذایی کاشته می شود، در آفریقا و آمریکای جنوبی و هندوستان و برخی مناطق دیگر غده آن به مصرف تغذیه می رسد، غده های شبیه سیب زمینی این گیاه که در ابعاد یک تخم مرغ یا کوچکتر است و همچنین ریشه های ضخیم آن دارای تانن و ساپونین و چند آلکالوئید سمی است، در بعضی گونه ها مقدار آلکالوئید بیشتر و در برخی کمتر است و به هر حال لازم است که قبل از خوردن با تمهیداتی سمیت غده ها رفع شود.

برای این کار معمول است غده ها را خرد کرده چندین بار خوب بشویید و پس از آن خوب بپزید که در اثر شستن مکرر و پختن آلکالوئید از بین روند شستن آن باید متناوبا با آب نمک و آب خالص انجام گیرد و پس از آن پخته شود. روش دیگر این است که در آب مخلوط با خاکستر چوب آن را مدت زیادی می جوشانند تا سمیت آن رفع شود.

خواص و کاربرد سیب زمینی هندی !

در هندوستان غده های این سیب زمینی به عنوان ضد کرم و برای کنترل جذام و بواسیر و سوزاک خورده می شود، در موارد بواسیر و اسهال خونی و سیفیلیس توصیه می شود. در چین آن را تونیک و بازساز و در عین حال غده های این گیاه را سرد و خنک کننده و تونیک می دانند و معتقدند که اگر مدت مدیدی در رژیم غذایی وارد شود و مرتبا خورده شود برای طول عمر و افزایش قوای فکری خوب است. قابض است و در موارد اسهال تجویز می شود و ضماد آن را در استعمال خارجی روی آبسه و زخم های کفگیرک و جوش و کورک می اندازند.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه چند نوع غذای ساده با سیب زمینی

 

سیب زمینی ترش !

در ایران و کتب سنتی با نام های سیب زمینی ترش و یرآلماسی و قلقلاس با ضم یا فتح قاف می نامند. گیاهی است علفی پایا که ارتفاع آن 2 – 1/5 متر می رسد، ساقه های آن چوبی و یک ساله است و برگ های آن بیضی و نوک تیز با دندانه های ریز، گل های آن زرد و شبیه گل آفتابگردان ولی خیلی کوچکتر که در مهر و آبان ماه ظاهر می شوند. ریشه آن به صورت غده های گوشتی است که شبیه به نشاسته می باشد.

سیب زمینی ترش در اغلب شرایط آب و هوایی می روید و در مقابل خشکی مقاوم است، غده های آن در صورتی که برداشت نشوند به خوبی در زمین می مانند و سرمای تا 15 درجه سانتی گراد زیر صفر را تحمل می نمایند. کاشت آن از طریق کاشت غده های آن خیلی زود یعنی اوایل اسفند البته در روزهایی که رطوبت خاک مناسب برای به هم زدن و کاشت باشد صورت می گیرد.

خواص و کاربرد سیب زمینی ترش !

سیب زمینی ترش حاوی موادی شبیه به نشاسته است ولی همچون نشاسته معمولی به سادگی در معده تبدیل به قند نمی شوند. مزه آن کمی شیرین و شبیه سیب زمینی معمولی است خیلی سریع الهضم و زودپز می باشد، به طوری که سیب زمینی ترشی ظرف 15 – 10 دقیقه در آب جوش پخته می شود. در ایران معمولا به طور ناپخته و خام با سرکه و ترشی آن را می خورند ولی پخته آن نیز خیلی لذیذ است و چون نشاسته آن به خصوص در غده های تازه به سختی تبدیل به قند می شود برای اشخاصی که بیماری قند دارند در رژیم غذایی جانشین خوبی برای سیب زمینی هستند، سیب زمینی ترشی باید تازه مصرف شود زیرا اگر مدتی بماند ممکن است اینولین آن تبدیل به قند بشود و خاصیت رژیمی خود را از دست بدهد.

از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی غده آن کمی گرم و تر است برای چاق شدن خوب است و محرک نیروی جنسی است و برای سرفه و خشونت – خس خس سینه نیز نافع می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نشاسته را با خواص  تنظیم قند خون، تقویت معده، درمان جوش، عفونت دندان، درمان سرفه و گرفتگی صدا، رفع خشکی و درد گلو، رفع یبوست، بهبود گزش حشرات، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0