ملاک و معیارهای انتخاب شغل چیست؟

1986 بازدید
12 شهریور 97
خانم راد

مهارت های انتخاب شغل

آیا دوست دارید شغلی داشته باشید که نیازهایتان را برآورده سازد، شخصیتتان را کامل کند و به شما روحیه و قوت قلب دهد تا استعدادهای خود را بپرورید ؟ آیا آدمی هستید که به جای قناعت کردن به شرایط بی دردسر موجود آگاهانه و با قصد و نیت قبلی شیوه زندگی خود را انتخاب کنید ؟ در این صورت لازم است اهدافی تعیین کنید که راه را از جایی که هم اکنون در آن هستید به جایی که می خواهید باشید نشان دهد. با این همه برای این که واقع بینانه عمل کنید اهداف شما باید تجربه ها، خواسته ها، نیازها، علاقه ها، ارزش ها و دورنمای آینده تان را منعکس سازد.

شغل

روان شناس مشهور دونالد سوپر می گوید : شغل این امکان را فراهم می آورد تا شما آن تصویری را که از خود در ذهن دارید به فعل در آورید یا آن را ابراز کنید. این خود پنداشت در اصل بدین معناست که شما خود را چگونه می بینید. اصول نظریه سوپر را درباره ایجاد و گسترش مشاغل مورد توجه قرار دهید و ببینید که این اصول به چه نحو با شما ارتباط می یابند. معلم سرخانه کار خود را آغاز و برای مدتی سر کلاس رفتن را تمرین می کند و سپس پیش از استخدام تمام وقت معلم یار می شود. بدین ترتیب لازم است شما درباره اهداف شغلی به مفهوم اهداف کوتاه مدت و دراز مدت فکر کنید.

ملاک و معیارهای انتخاب شغل چیست؟

هدف شغلی کوتاه مدت !

هدفی است که خیلی زود قابل دستیابی است به عنوان مثال در فرآیند برنامه ریزی شغلی ممکن است کشف کنید که می خواهید وکیل شوید و معمولا رشته حقوق را به عنوان هدف دراز مدت در نظر می گیرید، زیرا به طور کلی این رشته سال ها مطالعه و داشتن آمادگی لازم را طلب می کند با این همه یک هدف شغلی کوتاه مدت در ارتباط با حقوق می تواند اشتغال به کار به عنوان دفتردار حقوقی یا یک وکیل یار باشد.

هر یک از این دو با فراهم آوردن فرصت کار در محیطی مناسب می تواند مدت ها قبل از دستیابی به هدف شغلی نهایی تان، هیجان و انرژی لازم را در شما ایجاد کند. به علاوه با کسب تجربه مرتبط با این رشته باعث می شود به چم و خم کار بیشتر آشنا شوید و تقاضای واقع بینانه تر و مناسب تری از کارفرمایان آتی خود داشته باشید.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با مهارت های زندگی

 

اهمیت تجارب شغلی

اگر در طول فرآیند برنامه ریزی شغلی تعدادی از انتخاب ها را امتحان کنید می توانید از تجربه های شغلی خود برای ورود به زمینه های شغلی مرتبط استفاده کنید. یک دلیل بسیار مهم و بی چون و چرا برای تلاش به منظور ارزیابی شخصی به عنوان اولین گام در فرآیند برنامه ریزی شغلی وجود دارد :

همین که بدانید چه کسی هستید، چه سلیقه هایی دارید و در چه زمینه هایی استعداد دارید بهتر می توانید از اطلاعاتی که مدام شما را در ارتباط با دنیای کار بمباران می کنند سر درآورید. تقریبا غیر ممکن است که شما روزنامه ای را بخوانید به برنامه ای رادیویی گوش دهید، وب سایتی را بازدید یا برنامه تلویزیونی ای را تماشا کنید که تا حدی به شما یا شغلتان مربوط نباشد. در حقیقت ممکن است شما از اضافه بار اطلاعات احساس ناراحتی کنید، نگاه کردن به آگهی های استخدام و مطالعه درباره روندها و پیش بینی های استخدامی علاوه بر ایجاد سرخوردگی، گیجی و بلاتکلیفی، غالبا به پشت گرم نبودن شما در مورد جایگاه خود در این بازار کار آشفته و مبهم منجر می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مرمکي را با خواص التيام بخش زخم ها، تقويت عمومي بدن، رفع بوي بد دهان، تسکين دهنده سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0