topNotif

مهارت شناخت مراحل مختلف زندگی

1862 بازدید
11 شهریور 97
خانم راد
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

مراحل مختلف زندگی

در این مطلب در مورد مراحل زندگی که حاصل تحقیقات در زمینه مراحل زندگی بزرگسالی است، می باشد و پیشنهاد کننده آن است که ما در زمان های مختلف زندگی خود بر نیازهای متفاوتی تاکید داریم. برنامه ریزی برای یک شغل مستلزم اندیشیدن درباره گذشته، حال و آینده است. مرور اطلاعات مربوط به مراحل زندگی این زمینه را فراهم می آورد تا فردی که در صدد یافتن یا تعویض شغل است نسبت به برخی از مسائل شخصی و عاطفی که احیانا بر ارزش ها، برنامه ریزی و هدف گذاری وی تاثیر می گذارند بینش به دست آورده و آن ها را تصدیق کند.

16 تا 22 سالگی – اواخر دوران نوجوانی

در حال ترک دنیای والدین، پایه ریزی استقلال و عدم وابستگی اما نه به شکل پایدار، نا مطمئن از این که آیا می تواند در دنیای بزرگسالان روی پای خود بایستد یا خیر؟ پذیرای عقاید و افکار جدید می باشد.

22 تا 28 سالگی – جوانی

کسب استقلال در کار، ازدواج، آزمایش همه بایدها و اجبارهای وضع شده از جانب پدر و مادر و این انتخاب که کدام را در بزرگسالی برای خود حفظ کند. در عین حال نشان دادن لیاقت و شایستگی خود به پدر و مادر، داشتن اتکا به نفس بیشتر، خودسازی برای آینده، در نظر گرفتن ملاحظات خانوادگی و زناشویی.

28 تا 32 سالگی – مرحله گذرای دهه سی (جوانی دوم)

زیر سوال بردن تعهدات اولیه در روابط، ازدواج، خانواده و شغل، احتمال وقوع ارزیابی های مجدد و تغییرات مختلف، مرحله ای به ویژه آسیب پذیر برای تداوم موقعیت فعلی، هر چند انتخاب برخی از افراد این است که همچنان به گزینش های پیشین خود ادامه دهند.

مهارت شناخت مراحل مختلف زندگی

33 تا 39 سالگی – زمان نضج گیری

درگیری در کار، کمک به رشد و پویایی فرزندان، اولویت دادن به پرورش فرزندان، تصدیق و به رسمیت شناختن پیام ها و نکات اخلاقی در نقش پدر یا مادر، تعدیل شخصیت، باور کردن و تن دادن به انتخاب ها، توجه بیشتر به موضوعات کسب و کار، تثبیت وجهه و اعتبار تا تقریبا 35 سالگی، زمانی که این سوال در ذهن فرد شکل می گیرد که آیا وقت آن را خواهم داشت تا به همه این کارها برسم ؟ آگاهی بیشتر نسبت به زمان و احیای این موضوع مهم در ذهن که من واقعا می خواهم کی باشم ؟ شاید برای یک زن این نخستین فرصتی باشد که فارغ از مسائل مربوط به بچه داری و تربیت فرزند در صدد انتخاب شغل برآید.

39 تا 43 سالگی – سال های نقطه عطف در زندگی

تجربه دوره ای از آشوب درونی و بحران میان سالی، شاید معلوم می شود که رویاهای اولیه قابل دست یابی نیستند، تحیر و بلاتکلیفی در این باره که چرا اینجا هستم ؟ به کجا می روم ؟ تغییرات بالقوه در شیوه زندگی و اغلب بدون طراحی قبلی، این احساس که در زندگی چیزی کم است، پیدا کردن افکار احتمالی درباره تشکیل خانواده، شروع یا تعویض شغل.

43 تا 50 سالگی – تثبیت مجدد به بار نشستن

آسودگی خیال بیشتر از نظر سوالات مربوط به فنا و مرگ، تحولات شغلی و تغییر شیوه زندگی، فرزندان در حال به آزمایش گذاردن استقلال خود هستند، مروری شخصی بر الگوهای پرورشی کودک، شکوفایی شغلی، توجه به رشد شخصیتی، فعالیت در جامعه، ارزیابی مجدد روابط خود با بلوغ فرزندان و رسیدن آنان به دوره بزرگسالی.

 

همچنین بخوانید:  انگیزه زیستن در همه بخش های زندگی

 

50 تا 65 سالگی – شروع مجدد

در حال لذت بردن از آرامش نسبی، خستگی، داشتن یقین و انبساط خاطر نسبت به زندگی یا رویارویی با چالش های جدید به دلیل تغییر ناگهانی شغل، برنامه ریزی برای دوران بازنشستگی، احتمالا کاهش انرژی و قدرت جسمانی، مرگ همسر یا دوستان، پیدایش خاستار یک زندگی جدید، کاهش احتمال تن دادن به کارهای مخاطره آمیز، پذیرش نقش پدر یا مادر در زندگی فردی دیگر، مطرح شدن سوالات معنوی، امکان رشد خلاقیت و نوآوری، آزاد شدن از قید مفهومی به اسم کار هرچند برخی از افراد در این زمان به شغل جدیدی روی می آورند، پرداختن به مسئولیت های مراقبت از پدر و مادر سالخورده، بحران روحی و جنگ اعصاب احتمالی بین زنی که پس از خلاص شدن از پرورش فرزند در عنفوان زندگی شغلی خود به سر می برد و شوهری که مشتاق کناره گیری از کار و شروع مرحله جدیدی از زندگی است.

65 سالگی به بالا – دوره انتقال به سوی بازنشستگی

وقتی عمر طولانی شد و بازنشستگی اجباری نبود این دوره به صورت سال های طلایی واقعی از نظر ادامه سودمندی برای اجتماع و رشد شخصیتی در می آید.

بازنشستگی

خاتمه دادن به الگوهای قدیمی کار برای در اختیار داشتن وقت بیشتر برای سرگرمی، کارهای تفننی و علایق شخصی، فرصت هایی برای افزایش فعالیت های اجتماعی و محلی، لذت بردن از مسافرت، خانواده و اوقات فراغت، به خاطر داشته باشید که این مراحل زندگی بر پایه عرف های اجتماعی گذشته و حال قرار دارد. دنیا با چنان سرعتی در حال تغییر و دگرگونی است که در مطالعات آینده این عرف ها و هنجارهای اجتماعی یقینا متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال خانواده های دو شغله، بالا رفتن سن ازدواج، خانواده های تک والد، طول عمر بیشتر، محدودیت در عرصه کارهای سطح پایه، نیاز به آموزش مادام العمر و … همگی بر مسیر زندگی افراد تاثیر می گذارند و متعاقب آن مراحل زندگی آنان را تحت الشعاع قرار می دهند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک دریاچه را با خواص  درمان سردردهای مزمن و میگرن، درمان بیماری های پوست، درمان شوره سر و افزایش رشد مو، تسکین درد مفاصل، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0