مهارت های اساسی زندگی

1388 بازدید
19 تیر 97
سمانه

مهارت های اساسی زندگی چیست ؟

امروز در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت پیشرفت های علمی به واسطه ارتباطات و تعامل ها به قدری زیاد شده که تا به حال نظیر نداشته و از سویی پیچیده و پیچیده تر شده آنچنان که دانشمندان علوم تربیتی نیز برای ارایه راه ها و طرح هایی جهت سازگاری با چنین محیطی نتوانسته اند همگام و همسو اظهار نظر و پیشنهاد داشته باشند. در عین حال باید راه با سرعت و با دقت پیموده شود، بی تردید طی طریق هرچه آگاهانه تر باشد آسیب پذیری کمتر خواهد بود.

انسان ها به ویژه نوجوانان باید بر دانش و مهارت های فراوانی مسلط شوند. آنان لازم است دانش و مهارت های ضروری را از بزرگترها بیاموزند و تمرین کنند. فنون اساسی زندگی را درونی نمایید تا بتوانید به خوبی با چالش های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی رو یا رو شوند.

تعریف مهارت های اساسی زندگی :

مهارت های زندگی باید از توانایی رفتار سازگار و مثبت که افراد را توانمند می سازد تا به طور موثر با نیازها و چالش های زندگی روزمره برخورد نمایند، مهارت های زندگی بسته به محیط های به کار گیری آن متفاوت است. به همین ترتیب تعریف آن هم می تواند متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم هر جامعه ای بیان گردد.

مهارت های اساسی زندگی

مهارت های اساسی زندگی

انواع مهارت ها

با توجه به تعریف و بر مبنای یافته ها و نیازسنجی های موجود انواع مهارت ها را در سه طبقه دسته بندی می کنند.

مجموعه مهارت های روانی : کنار آمدن با خود و نیروهای درون (بدانیم که هستیم ؟ چه ارزش هایی داریم ؟ چه می خواهیم و چگونه باید زندگی کنیم ؟)

مهارت های اجتماعی : کنار آمدن با دیگران و بهره وری از نیروهای اجتماعی (راه های برقراری ارتباط با دیگران، سود جستن از ساختارهایی مانند وحدت، همدلی و همنشینی، هم آموزی و هم زیستی برای پیشبرد اهداف متعالی اجتماعی)

مهارت های اقتصادی : کشف و بهره وری از استعدادها و تمایلات فردی برای انجام فعالیت های شغلی در جهت کسب و تامین منافع اقتصادی، انسان برای ادامه حیات لزوما باید فعالیت هایی در جهت تامین نیازها داشته باشد چه بهتر این فعالیت ها مطلوب و دلپسند فرد باشد تا با انجام آن بر سلامت روانی و جسمی خود افزوده، برای جامعه سودمند و مفید بوده و در پیشرفت و تعالی زندگی اجتماعی (دیگران) اثر گذار باشد.

با توجه به انواع مهارت های گفته شده آموزش و کسب مهارت در هر کدام برای انسان ضروری می باشد.

 

همچنین بخوانید:  آیا رویایم برایم رضایت به ارمغان می آورد؟

 

ضرورت آموزش و یادگیری مهارت های اساسی زندگی

از مجموعه مهارت هایی که برای هر کس لازم است تا آن ها را کسب نماید مجموعه مهارت های روانی و مقابله ای از اهمیت و ضرورتی خاص برخوردار هستند. این مجموعه از مهارت ها زیر ساخت مهارت های بعدی محسوب می شوند و کسب مهارت های اجتماعی و اقتصادی بدون داشتن این مهارت امکان پذیر نیست. تا فرد نداند چه توانمندی ها و نیروهایی را در اختیار دارد و به کجا می خواهد برود انجام فعالیت های سه بعدی برای او بسیار سطحی و کم ارزش جلوه خواهد کرد.

ممکن است حسب فشار موجود اقدام به انجام آن ها نماید ولی هیچ گاه از انجام آن لذتی عایدش نمی گردد و احساس فشار و تحمیل خواهد داشت. وقتی فرد با خودش کنار آمد می تواند با دیگران نیز رابطه خوبی داشته باشد، بنابراین ضرورت آموزش مهارت های اساسی زندگی انگار ناپذیر است. به وسیله آن انسان می تواند خود را بشناسد، شیوه کنار آمدن با دیگران را بداند و با اتحاد و مشارکت، استعدادهای بالقوه را کشف کرده و برای تامین منابع اجتماعی و اقتصادی به خدمت بگیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق کلپوره را با خواص نيروبخش، ضد تشنج، تسکين آسم، ضد آفت، کاهش سريع قند خون، رفع دل درد و استفراغ، مقوی اختلالات عصبی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0