topNotif

مهارت های خود را بشناسید

1414 بازدید
06 شهریور 97
خانم راد
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

مهارت های خود را شناسایی کنید

اگر همین حالا از شما بخواهند تا مهارت های خود را فهرست کنید، این فهرست چه از آب در می آید ؟ شاید فهرست کوتاهی باشد نه به این علت که از مهارت بی بهره اید بلکه صرفا به این دلیل که تا به حال کسی از شما نخواسته است تا آن ها را شناسایی کنید.

بنابراین عادت ندارید راجع به آن ها فکر یا صحبت کنید. شاید هم برای شما فکر کردن درباره مهارت هایتان مشکل است. لابد به شما هم مثل آدم های دیگر یاد داده اند که متواضع باشید و منم منم نکنید. ما غالبا احساس می کنیم کاری که خوب از پس آن بر می آییم به مهارت خاصی احتیاج ندارد، به عبارتی ما استعدادهای خاص خود را نادیده می گیریم.

همین طور ممکن است احساس کنیم که اگر در حال حاضر از مهارتی استفاده نمی کنیم دیگر نمی توانیم مدعی داشتن چنین مهارتی باشیم چون به نحوی از دستمان رفته است. همین طور اگر تا به حال در قبال کاربرد یک مهارت تشویق، انگیزه یا مزد دریافت نکرده باشیم به ارزش این مهارت پی نمی بریم. همه این فرض های کاذب و نادرست باعث می شوند تا فهرست کردن صادقانه و دقیق این مهارت ها کار دشواری به نظر برسد.

در حال حاضر هدف این مطلب این است که به وجود بسیاری از مهارت هایی که دارا هستید و در زندگی کار شما را ارزشمند می سازند پی ببرید. شما صدها مهارت مختلف را صرفا با اتکا بر تجربه های زندگی کسب کرده اید و چه در قبال آن ها پول دریافت کرده باشید یا نه ؟ به هرحال بخشی از دارایی های شما محسوب می شوند.

اهمیت مهارت های زندگی !

یکی از ویژگی های آدمی شناخت طلبی و جستجوگری است که در سه بعد انجام می گیرد :

  1. جستجوی طبیعت و خلقت
  2. جستجوی فراسو و خالق
  3. جستجوی درون و روان خویشتن
مهارت های خود را بشناسید

مهارت های خود را بشناسید

مهارت های زندگی

مقوله مهارت های زندگی در جستجوی سوم نهفته است. چرا که در حقیقت همین که شناسایی مهارت های خود را آغاز کردید از هویت واقعی خود، هویتی بسیار فراتر از مرزهای تنگ نظرانه و محدودی که برای خود قائلید آگاه می شوید. ما همگی به طور ناخودآگاه گرایش داریم تا خود را به یک طبقه یا گروه خاصی محدود کنیم.

به عنوان مثال وقتی از شما می پرسند کی هستید شما با عبارت های مثل من دانشجو هستم، من معلم تاریخ هستم، یک محافظه کارم یا خانه دارم و… به این پرسش پاسخ می دهید مشکل عمده این برچسب ها این است که تعریفی قالب از شما به دست می دهند، این قضیه به ویژه هنگام انجام دادن مصاحبه شغلی مشهود است.

اگر بگویید دانشجو هستید مصاحبه گر ممکن است به طور کلیشه ای شما را جز افراد کم تجربه به حساب آورد یا اگر بگویید منشی هستید مصاحبه گر به احتمال زیاد شما را برای کار منشی گری در نظر می گیرد یا اصرار می کند که ابتدا به عنوان منشی کار خود را شروع کنید اما فرض کنید که بگویید تجربه شما شامل سخنرانی عمومی، کار تبلیغی، طراحی برنامه ها، تدریس، مشاور مذهبی، حل مشکل، دنبال کردن جزئیات کار، ایجاد انگیزش در دیگران، برطرف ساختن مسایل ناشی از روحیه پایین آدم ها یا فقدان هم آهنگی و اولویت بندی برای تخصیص زمان، بودجه و امکانات موجود است. این عبارات نه تنها تحسین شنونده را برمی انگیزد بلکه باعث می شود برای پست های بسیاری که به این مهارت ها نیازمندند واجد شرایط به نظر آیید.

 

همچنین بخوانید:  بازی ها و تله ها در رابطه عاطفی

 

مشکلی که افراد خانه دار ممکن است با آن رو به رو باشند این است که احساس می کنند چون از بازار کار بیرون بوده اند هیچ مهارت انتقال پذیر یا مفیدی ندارند. برعکس خانه داری کاری تمام وقت و مستلزم داشتن طیف وسیعی از مهارت ها است که می تواند به استخدام با حقوق تعبیر شود. کارفرمایان به دنبال کارکنان وظیفه مداری هستند که قادرند فکر کنند یا به زبان بیاورند که پس از استخدام چه کاری برای سهولت، بهبودی و بازدهی بیشتر فعالیت کارفرمای خود از دستشان ساخته است.

صحبت درباره مهارت ها !

بهترین راه برای توصیف کارهایی که می توانید ارائه دهید این است که درباره مهارت های خود و نحوه کاربرد آن ها صحبت کنید. متاسفانه ما همه به این گرایش داریم که کمالات، پیشرفت ها و مهارت های کسب کرده خود را دست کم بگیریم.

هر چند بالا رفتن از کوه و دویدن با سرعت چهار مایل در ساعت دستاوردهای چشم گیری به حساب می آیند اما مهارت هایی همچون بزرگ کردن بچه، ورود به دانشگاه، ارائه مقاله بر طبق منوالی خاص، تعمیر یک وسیله، استفاده از یک برنامه نرم افزار، طراحی یک لباس، آموختن یک زبان دیگر، تبلیغ، تدریس، سخنرانی، فارغ التحصیل شدن از مراکز علمی و…. جز این موفقیت ها هستند.

با مرور فهرست بالا شما ممکن است فکر کنید که برخی از این فعالیت ها ساده اند و همه از پس آن ها بر می آیند. البته برخی از فعالیت ها را می توان بدون فکر کردن یا داشتن آمادگی لازم انجام داد. با این همه تنها به این دلیل که این فعالیت ها به آمادگی چندانی احتیاج ندارند نمی توان گفت که پیشرفت یا موفقیت محسوب نمی شوند. کافی است به اهدافی که برای خود در نظر گرفتید و بعدها به عنوان اهداف تحقق یافته به آن ها رسیدید فکر کنید تا منظور اصلی را بهتر درک کنید.

دستاوردهای خود را تجزیه و تحلیل کنید !

شما با شناسایی و بررسی رضایت بخش ترین دستاوردهای خود در زندگی می توانید شناسایی مهارت های خود را آغاز کنید، زیرا همین مهارت ها بودند که شما را به این موفقیت ها رساندند. شما با تجزیه و تحلیل این دستاوردها احتمالا الگوی مهارت هایی را که به کرات مورد استفاده قرار داده و از کاربردشان لذت برده اید، کشف می کنید. یادآوری این نکته ضروری است که دستاوردها همان فعالیت ها، اهداف و پروژه های تکمیل شده با کارهای به انجام رسیده اند.

چندین راه برای تجزیه و تحلیل موفقیت ها وجود دارد. یک راه این است که موفقیتی را که مایه مباهات و افتخار شماست شرح دهید و سپس مهارت هایی را که برای عملی ساختن آن احتیاج داشتید فهرست کنید. سپس مشاهده کنید که ما انسان ها دارای فهرست های بالایی از مهارت های مختلف هستیم و هنوز هم ظرفیت یادگیری مهارت های بیشتر را دارا هستیم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام شيرين را با خواص تقويت اعصاب، رفع بي خوابي، پرپشت شدن ابرو و مژه، رفع التهاب معده، تميزکننده پوست و مو، رشد مجدد مو، حاوي ويتامين هاي Eو B، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0