مهارت های غذایی را بشناسید

1432 بازدید
15 شهریور 97
سمانه

با مهارت های غذایی آشنا شوید

ترکیب صحیح مواد غذایی

محققان دانش رژیم غذایی در یک صد سال گذشته، ترکیب مناسب جیره غذایی را کانون توجه قرار داده و مطالعات گسترده ای را در این زمینه به عمل آوردند. پاولوف اولین کسی بود که ترکیب صحیح مواد غذایی را مورد توجه قرار داد. او قاطعانه ثابت کرد که هضم هر نوع غذا توسط شیره گوارشی خاصی صورت می گیرد و در نتیجه حضور هم زمان سه غذای جامد ناسازگار موجب ترشح شیرابه های گوارشی متناقضی می شود که بکدیگر را خنثی می کنند.

در حقیقت شکستن هم زمان غذاهای جامد ناسازگار به تکه های کوچکتر از نظر فیزیکی و به ترکیب های ساده تر از نظر شیمیایی برای غدد معده و روده امری ناممکن است. آیا باید هر گونه مواد غذایی را بدون توجه به نیاز بدن و چگونگی هضم و جذبش بخوریم ؟

عادت های مدار بسته

رژیم غذایی اغلب مردم را عادت های غذایی مدار بسته ای تشکیل می دهد که از کودکی به آن خو گرفته اند. برای رعایت بهترین رژیم غذایی و در نتیجه کسب انرژی و تندرستی می بایستی مدار این عادات را در هم شکست. برای مثال از روزی که خود را شناخته ایم شاهد خوردن گوشت با سیب زمینی و یا ماهی با برنج در خانواده یا مردم پیرامون خود بوده ایم. این قبیل ترکیبات مواد غذایی، کار اندام های هضم کننده را کند می کند و در نتیجه تجزیه آن را به ذرات غذایی حیاتی (اسید آمینه، شکرها، ویتامین ها، مواد معدنی) دچار اشکال می سازد.

مهارت های غذایی را بشناسید

مهارت های غذایی را بشناسید

به علاوه تخمیر و پوسیدگی آن منجر به تولید گازهای سمی و نفخ معده می شود. این مواد سمی فشار زیادی را بر بافت ها و سلول های بدن و اندام های دفن کننده وارد می آورد و آن ها را خسته و فرسوده می کند. ادامه این شیوه تغذیه به بیماری هایی از قبیل سردرد، نارسایی های خونی و روده ای، ترشی معده، کمبود اکسیژن و سرانجام از دست دادن اندام های سالم می انجامد. اگر شرایط غیر طبیعی ترکیب نامناسب مواد غذایی به مدت طولانی ادامه پیدا کند، بیماری های حاد و خطرناکی را در پی خواهد داشت.

مهارت رعایت تناسب ترکیب غذایی

به عکس رعایت ترکیب مناسب و سازگار مواد غذایی بر طبق آنچه قانون حیات برای ما تدارک دیده، کمترین فشار را بر سیستم گوارشی بدن وارد می آورد. چرا که عمل هضم و جذب غذا به سهولت انجام می گیرد، مواد زائد به سادگی دفع می شود و مصرف انرژی به کمترین حد ممکن کاهش می یابد. هضم و جذب مواد غذایی در اندام گوارشی با چنین شیوه ای جریان خون را از مواد خارجی تصفیه می کند و برای شما تندرستی، نیرومندی و نشاط را به ارمغان می آورد. به هر تقدیر ما باید ارزش غذایی خوراکی هایی را که به دهان می بریم به درستی بشناسیم و هدف از صرف آن را به خوبی بدانیم و نسبت به ترکیب مواد غذایی متنوع تعادل را رعایت کنیم.

 

همچنین بخوانید: منظور از خوردن غذای زنده یا غذای مرده چیست؟

 

طبقه بندی مواد غذایی

پروتئین ها، این ترکیبات بنیادی در ساختمان تمام موجودات زنده نقش فعال دارند. منشا بعضی از پروتئین ها حیوانی و برخی دیگر گیاهی است. مواد عمده پروتئینی شامل پنیر، سویا، انواع غلات، تخم مرغ، ماست، انواع باقلای خشک، گوشت قرمز، آجیل خام، سویا، گوشت سفید، نارگیل، نخود خشک، زیتون و شیر می شود.

کربوهیدرات ها، تامین سوخت اندام های بدن به عهده کربوهیدرات هاست. این ترکیبات به صورت قند، نشاسته و یا گلیکوژن در مواد غذایی یافت می شود و بر حسب میزان قند و یا نشاسته موجود در آن به چهار گروه زیر تقسیم می گردند.

  • کربوهیدرات های نشاسته دار، نان، لپه، سیب زمینی، کدو حلوایی، انواع غلات، بادام زمینی، انواع باقلاها به جز سویا، شاه بلوط، عدس و نخود خشک.
  • کربوهیدرات های کم نشاسته، هویج، گل کلم، چغندر، کنگر فرنگی، ذرت، نخود.
  • قندها و شیره ها، شکر سفید، شیره نیشکر، شکر قهوه ای، شیره افرا، شکر شیر، عسل.
  • میوه های شیرین، انواع انگور، آلوی شیرین، گلابی شیرین، موز، خرما، انجیر.

چربی ها و روغن ها، این ترکیبات منشا حیوانی یا گیاهی دارند و مصرف بی رویه آن ها موجب انواع بیماری ها از جمله قلبی و انسداد شریان ها می شود. کره، گوشت های چربی دار، روغن بادام زمینی، خامه، شیر، روغن آفتاب گردان، آجیل، انبه، روغن زیتون، ذرت، پیه، روغن لوبیای سویا، کنجد، روغن ذرت، روغن ماهی.

فیبرها، فیبرهای خوراکی در برخی از سبزیجات غلات و میوه ها یافت می شوند. اگر چه فیبرها از نظر تولید انرژی ارزش چندانی ندارند اما در هضم غذا نقش قابل ملاحظه ای به عهده دارند. انواع معمول خوراکی های فیبر دار شامل، کاهو، کرفس، بادمجان، کلم، کنگر فرنگی، تره فرنگی، گل کلم، قارچ، انواع جوانه، کلم بروکسل، جعفری، کدو حلوایی، کلم قمری، اسفناج، فلفل شیرین، کاسنی، خیار، گوجه فرنگی، کدو، شلغم، آرتیشو.

میوه ها، سرشار از انواع ویتامین ها و املاح معدنی بوده و بیش از هر خوراکی دیگری حاوی آب هستند. میوه را هرگز نباید با سایر مواد غذایی از قبیل پروتئین ها و چربی ها صرف کرد، در غیر این صورت به جای اینکه به سرعت راهی روده باریک شده و هضم و جذب شود در معده باقی می ماند و همراه با سایر مواد تخمیر می شود و می گندد. میوه ها را می توان به سه طبقه ترش (توت سیاه، انار، تمشک، نارنگی، گوجه فرنگی، پرتقال و…) ترش و شیرین (سیب، زرد آلو، گیلاس، هلو و…)، صیفی جات هندوانه، طالبی، گرمک و… طبقه بندی کرد. میوه های شیرین به جهت قند فراوان در خانواده کربوهیدرات ها جای دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون معده و گوارش را با خواص مقوی معده، رفع دل درد و دلپیچه، ضد نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0