مهر سلیمان و گل یخ را بشناسیم

5417 بازدید
28 شهریور 97
سمانه
مهر سلیمان و گل یخ را بشناسیم

مهر سلیمان و گل یخ را بشناسیم

گیاه مهر سلیمان و گل یخ را بشناسیم

*مهر سلیمان

به فارسی مهر سلیمان و نگین سلیمان و خاتم سلیمان گفته می شود.

مشخصات مهر سلیمان

مهر سلیمان گیاهی است چند ساله با ساقه قوی و محکم و زاویه دار، بلندی آن 50-30 سانتیمتر و در بعضی گونه ها ساقه ها استوانه ای است. شاخه های آن خمیده افقی می باشد و برگ ها معمولا در قسمت بالای شاخه ها می رویند. بیضی نوک تیز بدون دمبرگ، پهن و برگ، رنگ قسمت زیرین برگ کم رنگ تر از روی برگ است. گل های آن سفید و معمولا در یک طرف دیگر شاخه ها در مقابل برگ ها می رویند. ساقه زیرزمینی آن ضخیم و افقی است و هر ساله یک ساقه هوایی از آن خارج شده و در پاییز پس از ثمر دادن می افتد و اثری شبیه به مهر از خود روی ساقه زیرزمینی به جای می گذارد.

ترکیبات شیمیایی مهر سلیمان

از نظر ترکیبات شیمیایی در ساقه زیرزمینی مقدار زیادی مواد گلوتینوز و همچنین کونوالارین و کونوالامارین یافت می شود. ماده کونوالامارین یک ماده تقویت قلبی است و قند خون را نیز پایین می آورد.

خواص و کاربرد مهر سلیمان

در چین و ژاپن از ساقه زیرزمینی به عنوان مبرد و خنک کننده، بزاق آور و در عین حال شیرین و تسکین دهنده تشنگی استفاده می شود. معمولا یک تونیک عمومی است که برای بیماران مبتلا به سل تجویز می شود. برای معالجه بیماری قند به کار می رود و برای رفع اختلالات مجاری تناسلی و ادرار نیز مصرف می شود. نرم کننده و مسکن و آرام بخش است و برای معالجه و تسکین روماتیسم، تب های آنفولانزایی بسیار نافع است.

 

همچنین بخوانید: سوختگی و مهارت های لازم آن

 

مهر سلیمان برای تسکین سرفه و رفع ناراحتی های ریه نیز مفید است. از له شده ساقه زیرزمینی آن و یا از گرد ساقه زیرزمینی خشک شده آن برای بسته بندی و پانسمان شکستگی ها و لومباگو و تسکین درد ساق پا استفاده می شود. بیماری شینگلس و برای شست و شو و حمام چشم در رفع ناراحتی های چشم نیز کاربرد دارد.

برای تهیه دم کرده 20-30 گرم ساقه زیرزمینی در یک لیتر آب جوش دم می شود که برای کنترل نقرس می خورند. در استعمال خارجی و به منظور تهیه پماد آن 60 گرم ساقه زیرزمینی خشک را با 60 گرم پیه خوک در 250 گرم آب ریخته می جوشانند که پخته شود تا پماد درست می کنند.

*گل یخ

گل یخ گیاهی است چند ساله به صورت بوته یا درختچه بوته ای کوچک با ساقه های چوبی به بلندی 2-3 متر، برگ های آن تخم مرغی نوک تیز در تماس با انگشتان زبر و خشن و فوق العاده معطر است. گل های آن زرد کم رنگ و داخل گل قرمز ارغوانی می باشد. گل های آن معطر است و در زمستان شکفته می شود. میوه آن کوزه ای شکل درشت خاکستری مایل به قهوه ای و اوایل تابستان می رسد. برگ های گل یخ نیم خزان است و معمولا تا اواسط زمستان روی شاخه ها می ماند و برگ های تازه در اوایل بهار ظاهر می شوند. تکثیر گل یخ از طریق کاشت بذر و خوابانیدن آن صورت می گیرد که پس از چند روز معمولا جوانه از خاک خارج می شود.

گل یخ از خطه چین و ژاپن برخاسته و در سایر مناطق دنیا انتشار یافته است. در ایران در باغ ها پرورش داده می شود. گل یخ به آفتاب زیاد و مستقیم احتیاج دارد و معمولا در کنار پرچین یا دیوار کاشته می شود که متکی شود. چند سال پس از کاشت شروع به گل دادن می نماید.

خواص و کاربرد گل یخ

در چین جوشانده گل های گیاه را برای معالجه زخم ها و جراحت داخل گلو می خورند. گل های آن را در روغن زیتون می خوابانند و پس از آن مانند مرهم برای معالجه سوختگی به کار می برند. گل های گیاه به عنوان بزاق آور نیز جویده و خورده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل ساعتی را با خواص تسکین استرس و افسردگی، کاهش فشارخون، درمان بی خوابی، تسکین التهاب، مهار اعتیاد، ضد درد، ضد اسپاسم، تقویت قلب، گشاد کننده عروق خونی، ضد تشنج، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سلام
    11 اردیبهشت 1401

    باسلام خیلی عالی خوب باتشکر میوه. گل یخ چه خواصی دارد ممنون.

    • عطارک
      12 اردیبهشت 1401

      درود بر شما

      داخل متن بالا در مورد خواص گل یخ توضیحاتی داده شده است

0