topNotif

مواد زاید را تبدیل به کود کنید و در خانه کود کمپوست تولید کنید

1859 بازدید
21 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

مواد زاید را تبدیل به کود کنید

کودسازی پروسه تبدیل مواد آلی از علف های زائد چمن ها گرفته تا تفاله سیب که معمولا دور انداخته می شود به کودی غنی است. این عمل به معنی خالی کردن مواد زائد تازه آشپزخانه به طور مستقیم به داخل خاک نبوده بلکه قرار دادن مواد زائد آلی درون مخزن هایی مخصوص و نگهداری از آن هاست. در ادامه به شما خواهیم آموخت که چگونه مواد زاید را تبدیل به کود کنید:

"<yoastmark

 

این کار چگونه انجام می گیرد؟

در یک کپه کود میلیاردها ارگانیزم مواد آلی را به فرم هایی که بهتر می توانند توسط گیاهان مصرف شوند، تجزیه می کنند. کود بار آمده مواد غذایی و هوموس به خاک اضافه کرده بافت خاک را بهتر و قابلیت نگهداری هوا و آب را در خاک افزایش خواهد داد. غیر از استفاده به عنوان کود، کمپوست سازی از مقدار مواد زائد جامد که راهی محل های شلوغ دفن زباله هستند می کاهد. به علاوه ما نیاز به فراغت خاطر داریم.

آیا می دانید!؟

سالانه ما 24 میلیون تن برگ و علف دور می ریزیم. در فصل پاییز برگ ها 75 درصد مواد زائد را تشکیل می دهند. به طور متوسط هر خانواده سالانه بیش از 550 کیلوگرم مواد زائد آلی تولید می کند. حدود 70 درصد زباله های تولیدی که شامل زباله باغچه، مواد زائد غذایی و کاغذ می باشد قابلیت تبدیل به کود را دارد.

هزینه تخلیه یک تن زباله بسیار بالاست. داستان های موفق کودسازی همراه با جمع آوری قابل بازیابی ها در آشغال به نصف گردیده است.

چگونه مواد زاید را تبدیل به کود کنید ؟

شروع به جمع آوری توده کمپوست خودتان بکنید. ساده ترین کار این است که برگ ها و علف های چیده شده هرز را در گوشه باغچه روی هم انباشته کنید. گرچه این کار از نظر کودسازی کار ایده آلی نیست و فضای زیادی می گیرد ولی به هر صورت آن ها تجزیه شده و فضای محل دفن زباله را اشغال نخواهند کرد.

 

همچنین بخوانید: دمنوش برای آلودگی هوا

 

برای توده کود بزرگتر و کاری اساسی تر چه باید کرد!؟

مواد آلی موجود در زباله را از بقیه جدا کنید. مخزن مخصوص کمپوست سازی خریداری کرده و یا آن را بسازید. طرز انباشتن و لایه لایه کردن کمپوست را یاد بگیرد. گاهی آن را زیر و رو کنید تا از تولید بوهای بد جلوگیری کرده و امکان گردش هوا به درون آن داده شود.

اگر حیاط دارید ولی باغچه ای ندارید.

ساختن کود باز هم با ارزش است. آن را می توانید به دوستانی که باغچه دارند هدیه کنید. آن ها از شما خیلی ممنون خواهند بود. اگر بخواهید مواد آلی خود را بدون زحمت نگهداری توده کود بازیافت کنید، می توانید در طرح های کودسازی محله شرکت کنید. این کار معمولا با جمع کردن برگ ها در کنار خیابان یا در یک مرکز کودسازی صورت می گیرد. در مورد وجود چنین طرح هایی از شهرداری منطقه خود سوال بکنید. هم اکنون بیش از 500 واحد از این مراکز وجود داشته و تعداد آن ها هنوز رو به افزایش است. در دفترچه تلفن خود دنبال کودسازان تجاری بگردید.

طلای کثیف را دریابید و برای حفظ محیط زیست در خانه مواد زاید را تبدیل به کود کنید .

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نعنا را با خواص درمان کننده کلیه اختلالات گوارشی از جمله تهوع، درمان سو هاضمه، ترش کردن، دل درد و نفخ معده، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0