مواد معدنی مورد نیاز بدن چیست؟

4011 بازدید
18 شهریور 97
سمانه

آیا می دانید مواد معدنی مورد نیاز بدن چیست؟

مواد معدنی مانند سایر مواد مغذی، بر زندگی، سلامت و بهبودی از بیماری ها موثر هستند. بدن حاوی مقدار کمی مواد معدنی است و به مقدار جزیی از آن ها احتیاج دارد. از سایر مواد به استثنای آب کاملا متفاوت هستند زیرا آلی نمی باشند. قرن هاست وجود مواد معدنی در موجودات زنده شناخته شده به دلیل اینکه پس از مرگ یا سوزاندن گیاهان و حیوانات باقی می مانند با این وجود شناخت تمام اعمال آن ها از قرن بیستم شروع شد. امروزه با وسایل پیشرفته آزمایشگاهی می توان نقش آن ها را در سلامت و بیماری دقیق تر بررسی نمود و اعمال متعدد آن ها را بهتر شناخت.

کلسیم

کلسیم فراوان ترین کاتیون در بدن انسان است 99 درصد از 1200 میلی گرم کلسیم بدن یک فرد بزرگسال در استخوان ها قرار دارد. مقدار عمده کلسیم بخشی از ساختمان محکم دندان ها و استخوان ها را تشکیل می دهد. 1 درصد باقی مانده اعمال حیاتی مهمی برای بدن انجام می دهد به طوری که بر معدنی شدن استخوان ها اولویت دارد. کلسیم به حفظ نفوذپذیری دیواره سلول کمک می کند تا مواد بتوانند وارد سلول یا از آن خارج شوند. برای فعالیت طبیعی عضله و عصب مثل انقباض قلب ضروری است.

منابع و رژیم غذایی پایه کلسیم

کلسیم در مواد غذایی زیادی وجود دارد. بدون شک شیر و محصولات شیری دارای بیشترین مقدار کلسیم هستند. آب سخت که به غذاها اضافه می شود یا نوشیده می شود نیز حاوی کلسیم است. فراهمی زیستی کلسیم باید مورد توجه قرار گیرد. شیر ماده غذایی است که بالاترین دسترسی حیاتی را دارد. سبزی های برگ دار سبز تیره مثل کلم، شلغم منابع خوب کلسیم با فراهمی زیستی خوب هستند. سبزی های دیگر مثل اسفناج، کنگر فرنگی، چغندر و کاکائو دارای اسیداگزالیک هستند که به کلسیم می پیوندد و کمپلکس نامحلول تولید می کند که جذب کلسیم را کاهش می دهد.

بنابراین محتوای کلسیم سبزی های مذکور نباید در نظر گرفته شود. به همین ترتیب اسید فیتینگ که یک اسید آلی موجود در سبوس غلات است، با کلسیم، کمپلکس تشکیل می دهد. حبوبات نیز کلسیم دارند، اما مقدار کلسیم جذب شده از حبوبات به خاطر اسید فیتینگ و فیبر آن ها کاهش می یابد.

مواد معدنی مورد نیاز بدن چیست؟

مواد معدنی مورد نیاز بدن چیست؟

فسفر

حدود 85 درصد فسفر در استخوان ها و دندان ها و بقیه در عضلات، اندام ها، خون و مایعات دیگر قرار دارد. این ماده معدنی هم به صورت یون و هم به صورت متصل مثل فسفولیپیدها و فسفوپروتئین ها می باشد. فسفر اعمال متعددی دارد. علاوه بر نقش در تشکیل استخوان ها و دندان ها، جزیی از بسیاری از آنزیم ها و برای انقباض عضلاتی و فعالیت عصبی ضروری می باشد. فسفر بخشی از ترکیب آدنوزین تری فسفات و آدنوزین دی فسفات است که انرژی را بر اساس نیاز بدن ذخیره یا آزاد می کند. فسفر در ترکیب دی ان آ و آر ان آ نیز وجود دارد.

منابع و رژیم غذایی پایه فسفر

فسفر در گروه های غذایی مختلف وجود دارد، لبنیات بهترین منابع آن هستند. حبوبات، مغزها و مواد غذایی حیوانی منابع عالی فسفر می باشند. بنابراین اگر رژیم غذایی، کلسیم و پروتئین کافی داشته باشد مقدار کافی داشته باشد مقدار کافی فسفر نیز دارد. بسیاری از فرآورده های غذایی مثل نوشابه های گازدار دارای فسفر هستند.

منیزیم

بدن دارای 20 تا 40 گرم منیزیم است. حدود 60 درصد آن در استخوان ها و دندان ها، 40 درصد در عضلات و ارگان ها و بقیه تقریبا 1 درصد در مایعات خارج سلولی قرار دارد.

گوگرد

گوگرد در سه اسید آمینه متیونین، سیستین و سیستئین وجود دارد. بنابراین تمام پروتئین های بدن حاوی گوگرد می باشد. بافت پیوندی، پوست، مو و ناخن ها غنی از گوگرد هستند. همچنین تیامین، بیوتین و کوانزیم آ در مولکول خود این عنصر را دارند. گوگرد به عنوان بخشی از پروتئین در ساختمان سلول نقش دارد. یکی از الکترولیت های داخل سلولی است و بنابراین تعادل اسید باز را حفظ می کند. در حال حاضر هیچ مقدار توصیه شده دریافتی وجود ندارد، رژیم های غذایی دارای پروتئین کافی مقادیر زیادی گوگرد دارند.

سدیم

تقریبا نیمی از صد گرم سدیم موجود در بدن یک فرد بالغ در مایع خارج سلولی، 40 درصد در استخوان و حدود 10 درصد در مایع داخل  سلولی قرار دارد. سدیم، پتاسیم و کلر فراوان ترین الکترولیت های بدن هستند. این سه عنصر یون های اصلی در حفظ فشار اسمزی و تعادل آب بدن می باشند. سایر اعمال عمده سدیم شامل مواردی همچون حفظ نفوذپذیری سلول، انقباض عضلاتی، انتقال تحریکات عصبی و تعادل اسید باز، سدیم جذب مواد معدنی مثل گلوکز و اسیدهای آمینه را تسهیل می کند.

 

همچنین بخوانید: گروه های غذایی خطرناک برای سلامتی بدن

 

پتاسیم

یک الکترولیت عمده در بدن است، تقریبا تمام آن در درون سلول جای دارد، یکی از اعمال ضروری پتاسیم در انقباض طبیعی تمام ماهیچه ها مثل قلب می باشد. سنتز پروتئین و گلیکوژن، حفظ تعادل مایعات و پ هاش و انتقال تحریکات عصبی سایر اعمال پتاسیم هستند.

آهن

کل آهن بدن بزرگسالان در حدود 2 تا 4 گرم می باشد، به همین دلیل در دسته مواد معدنی کم مقدار قرار می گیرد. بیشتر آن در هموگلوبین خون وجود دارد. آهن در حمل اکسیژن از ریه ها به تمام سلول ها و برگرداندن دی اکسید کربن از آن ها نقش حیاتی دارد. مقدار کمی از آهن در میوگلوبین عضلات وجود دارد که اکسیژن را برای تامین نیاز عضلات نگاه می دارد. همچنین کوفاکتوری برای بسیاری از آنزیم ها می باشد مثل آنزیم های لازم برای آزاد کردن انرژی از مواد مغذی زیاد مقدار، تبدیل بتاکاروتن به ویتامین آ و تشکیل کلاژن، آهن و فرآیند ایمنی شرکت دارد.

روی

به طور گسترده اما نابرابر در گیاهان و حیوانات و انسان وجود دارد. بیشترین غلظت آن در استخوان ها، کبد، مو، پوست و غده پروستات وجود دارد. روی اعمال زیادی دارد که هنوز بعضی از آن ها شناخته نشده است. روی برای رشد و تکامل طبیعی، التیام زخم و بلوغ جنسی، برای رها شدن ویتامین آ از کبد، حس چشایی، ساختمان دیواره سلول و پاسخ های طبیعی ایمنی لازم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام زمینی را با خواص ضد سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، تنظیم فشارخون، درمان یبوست، جلوگیری از آلزایمر، افزایش وزن، درمان جوش و آکنه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0