topNotif

موارد استفاده جعفری فرنگی و فواید آن در سلامت

2893 بازدید
20 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

جعفری فرنگی یا سرفویل را بشناسیم !

این گیاه در ایران نام خاصی ندارد ولی عده ای آن را جعفری فرنگی و نوع برگ های موج دار آن را جعفری فری گویند.

مشخصات جعفری فرنگی !

گیاهی است یک ساله ساقه آن به ارتفاع 30 – 50 سانتی متر با مقطع مربع برگ های آن سبز روشن مثلث شکل و با بریدگی های عمیق به طوری که به صورت رشته های باریک در می آید، گل های آن کوچک سفید و به صورت گروهی و چتری شکل در انتهای ساقه گل دهنده دیده می شود، نوع چتر دار آن دارای برگ های سبز تیره و موج دار و فر دار و پر پشت است. میوه آن از زیره کمی بلند تر باریک با رنگ تیره و در نژادهای وحشی پوشیده از مو می باشد. تکثیر گیاه از طریق کاشت تخم آن صورت می گیرد که معمولا در ماه های فروردین و اردیبهشت در زمین با خاک غنی و مرطوب و با زهکش خوب کاشته می شود.

موارد استفاده جعفری فرنگی و فواید آن در سلامت

موارد استفاده جعفری فرنگی و فواید آن در سلامت

معمولا بذر آن باید تنگ کاشته شود و فاصله بین خطوط کاشت 70 سانتی متر و فاصله بین بوته ها در حدود 15 سانتی متر گرفته شود. چون گیاه گرما و خشکی را کم تحمل می کند باید مرتبا آبیاری شود. محصول برگ آن معمولا 90 روز پس از کاشت آماده برداشت است و برای این که هرچه بیشتر محصول برگ برداشته شود قاعده این است که مرتبا باید برگ ها را چید تا از گل دادن آن جلوگیری شود و در مواردی که منظور استفاده از خواص دارویی آن است که سر شاخه های گل دار آن مورد نظر است از برگ های آن باید کمتر استفاده شود.

این گیاه بومی آسیا و جنوب شوروی سابق است و توسط رومی ها به اروپا و به فرانسه و انگلستان برده شده است و در حال حاضر در اغلب مناطق اروپا و آمریکا کاشته می شود در ایران در مناطق شمال ایران در دیلمن به طور خودرو شناسایی شده است. از نظر ترکیبات شیمیایی گیاه دارای اسانس روغنی فرار و گلوکوزیدی به نام آپی ئین است و از نظر ویتامین ث نسبتا غنی است و در هریک صد گرم خام آن حدود 9 میلی گرم ویتامین ث وجود دارد.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با خواص و مضرات جعفری

 

خواص و کاربرد جعفری فرنگی !

برگ های جعفری فرنگی شیرین تر و معطر تر از برگ های جعفری است و عطر آن شبیه عطر رازیانه با کمی بوی تند فلفل و برای تزیین غذاهای گوشتی و به عنوان یک سبزی معطر و خوشمزه به کار می رود. در اروپا از خوردن برگ های آن غالبا برای آرام کردن سکسکه استفاده می شود. برگ های آن از نظر خواص دارویی کمی مدر و مقوی معده و اشتها آور است. خوردن عصاره برگ و سر شاخه های گل دار آن برای تصفیه خون و استسقا و یرقان و نقرس مفید است و ضماد له شده برگ های آن التیام زخم و جراحت را تسریع می کند.

مقدار مجاز مصرف جعفری فرنگی :

مقدار خوراک آن، برگ های آن به صورت دم کرده 50 گرم در هزار گرم آب که در هر روز 200 – 300 گرم از آن خورده شود، در استعمال خارجی از جوشانده 50 گرم برگ در هزار گرم آب برای ریختن روی جراحت و شستن زخم ها می توان استفاده کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جعفری خشک را با خواص اشتها آور، از بین برنده خون مردگی، رفع کننده گرفتگی صدا، رشد قد، از بین برنده جوش مژه، رفع کننده چسبندگی پلاکت های خون، از بین برنده سیاهی دور چشم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0