موانع قدرت زنان مهم ترین مساله امروز جامعه و مبارزه با آن

1252 بازدید
18 دی 97
سمانه
,

مشکلات زنان در جامعه امروزی

موانع قدرت زنان

ترس و انتقاد

در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا درصدد کاهش هزینه های جاری خود هستند و در این میان از تعداد کارمندان خود نیز می کاهند. به این ترتیب و به طور اجتناب ناپذیری هم کارفرمایان و هم کارمندان به چالشی در افزایش توانایی ها و شایستگی های خود فراخوانده می شوند. البته این مسئله موجب افزایش فشارهای عصبی بیشتری بر آنان خواهد شد. بدیهی است در چنین شرایطی ترس نیز شخص را با سوالاتی از این قبیل آیا می توانم از عهده مسئولیت های جدید برآیم و… درگیر می سازد.

ترس یکی از بزرگترین موانع کسب قدرت است زیرا آنگاه که باید به جلو حرکت کنیم عقب می نشینیم و آن گاه که باید متمرکز شویم به پریشانی ذهن گرفتار می شویم. هنگامی که اعمال ما بر پایه ترس باشند نمی توانیم با استدلال و منطق، با الهام یا با توانایی های خود با دیگران ارتباط برقرار کنیم. تمامی این نکات می تواند سنگ بنای کسب قدرت برای زنان باشد.

رهایی از قید کمال گرایی

یکی از عواملی که مانع قدرتمندتر شدن زنان می گردد کمال گرایی است چرا که تلاش برای کامل بودن، در حقیقت عامل سرکوب کننده خلاقیت و پویایی است. برخی از ما ممکن است چنان گرفتار انجام دقیق کارهایی که دیگران از ما انتظار دارند باشیم که عملا از هیچ یک از توانایی ها و استعدادهای خود بهره نبریم و صرفا نگران انجام دقیق آن عمل باشیم.

بعضی از زنان تصور می کنند برای پذیرفته شدن حتما باید دو برابر مردان همکار خود کار کنند یا بسیار بهتر و بالاتر از آنها باشند. این فشار روانی می تواند منجر به کمال گرایی شود. اشکال این دیدگاه آن است که در چنین شرایطی نمی توانیم حتی کوچکترین خطاهای خود را امری بدیهی بدانیم و به محض بروز اشکال در کار اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم و راه را برای ورود ترس هموار می کنیم. باید بدانیم هر انسانی ممکن است اشتباه کند و نباید اجازه دهیم ترس از اشتباه خلاقیت و توانایی ما را مختل سازد.

به یاد داشته باشیم رهایی از قید کمال بخشی از جریان تسلط بر خویش است. از لحظه ای که اعتماد به نفس را در خود تقویت کنیم و توانایی ها و ضعف های خود را بپذیریم به خود اجازه خواهیم داد تا بهترین استعدادهایمان از درون به بیرون تراوش کنند و خود را ظاهر سازند.

موانع قدرت زنان

موانع قدرت زنان

فشار یا انعطاف

امروزه بسیاری از زنان به شکلی غیر معقولانه انتظارات و توقعات بسیار بالایی از خود و نزدیکان خود دارند. به تدریج زنان یاد می گیرند تا در حوزه های مختلف مثل زندگی خانوادگی، شغل، ورزش، روابط اجتماعی و … انعطاف پذیر باشند. انعطاف پذیری مفهومی کاملا متفاوت با تحمل فشار دارد. انعطاف پذیری یعنی نوعی توسعه که به ما می آموزد تا رفتارها و واکنش های مثبت از خود نشان دهیم. در عین حال فشار به معنای توقع بیش از حد از خود، میل به رشد هر چه سریع تر و حس غیر منطقی است.

ما چگونه می توانیم گام های کوچک اما مثبت برای جلوگیری از وارد آمدن چنین فشارهایی به خود برداریم؟ همواره باید مراقب باشیم و ببینیم چه زمان هایی احساس عصبی بودن، خسته بودن یا کلافگی می کنیم هنگامی که از این لحظات آگاه شدیم بی درنگ باید مسیر خود را تغییر دهیم. مثلا با بروز چنین علایمی به هیچ وجه برای اضافه کار در محل کارتان نمانید بلکه به منزل بروید کمی استراحت کنید.

آرام کردن منتقد سختگیر درون

آیا متوجه شده اید آنگاه که منتقد سختگیر درون ذهن ما پا به عرصه بیرون می گذارد چه روی می دهد؟ تمامی انرژی ما را می مکد. در چنین شرایطی تمرکز ما از کاری که در حال انجام آن هستیم منحرف و به سمت گفتگویی درونی و غالبا بی نتیجه حرکت می کند و به این ترتیب قدرتی که برای به پایان رساندن کار به آن نیاز داریم کاملا از دست می رود. گاهی اوقات انتظارات غیر واقعی یا عجولانه ما از دیگران سبب خشک شدن توانایی های افراد می گردد.

ما باید توجه داشته باشیم که انسان ها همه با هم فرق دارند و نباید اجازه داد تفاوت ها در نگاه ما نسبت به افراد تاثیر گذار باشد. از سوی دیگر باید تفاوت میان انتقاد و بازخورد را به درستی درک نماییم. مردم معمولا مایل به شنیدن انتقاد نیستند. به هر شکلی که بتوانند سعی می کنند از آن بگریزند. آن چه بازخورد را از انتقاد متمایز می سازد شیوه و حالت بیان آن است.

ما باید چگونگی برخورد با احساسات و حالات درونی خود را نیز فرا گیریم تا از وارد آوردن صدمات ذهنی انتقاد از خود بکاهیم. هر چه قدر کمتر از خود انتقاد کنیم بینش ما نسبت به موقعیت های مختلفی که با آن سر و کار داریم عمیق تر و ابتکار عمل بیشتر خواهد بود. انتقاد به شیوه نادرست چه از خود و چه از دیگران به جای تاثیرگذاری مثبت اثراتی بسیار سو در زندگی ما و دیگران خواهد داشت.

 

همچنین بخوانید:  خشونت علیه زنان و انواع آن

 

قدرت نهفته در بازی ها

برخی از ما هرگز مایل نیستیم برنامه های همیشگی و روزانه خود را کمی تغییر دهیم و فرصتی را برای بازی کردن اختصاص دهیم حتی ممکن است فکر کنیم این کار نوعی تلف کردن وقت است. متاسفانه ما فراموش می کنیم که نیازمند شادی و تفریح نیز هستیم. نیازهای یک زن محدود به غذا، لباس و سرپناه نمی شود بلکه توجه، دوستی و نشاط را نیز در بر می گیرد. تفریح می تواند نتایج شگفت آوری در زندگی ما داشته باشد. تفریح می تواند بارهای ما را سبک تر سازد و چشم اندازهای تازه ای بر ما بگشاید.

تفریح قادر است ذهن ما را چنان دستخوش تحول سازد که با موقعیت های سخت، با طراوت و نشاط تازه ای رو به رو شویم. آیا تا به حال به منزل آمده اید که فقط بخواهید دندان های خود را مسواک بزنید و به رختخواب بروید؟ حالا تصور کنید در همین اثنا یکی از دوستان با نشاط و بذله گوی شما تلفن بزند و چنان شما را به خنده وا دارد که نه تنها خستگی خود را فراموش کنید بلکه حاضر شوید با او بیرون بروید و ساعات مفرحی داشته باشید، قطعا هم چنین مواردی برای شما پیش آمده و تاثیر مثبت آن را باور دارید. بازی کردن فقط مختص بچه ها نیست.

البته بازی های بزرگترها کمی با بازی های کودکان تفاوت دارد اما همیشه همان تاثیر مثبت را داراست. شنیدن چند لطیفه، نوشیدن قهوه در کنار یک دوست پر نشاط، شنا کردن، جمع آوری صدف در کنار ساحل و … همه می تواند ما را از مرحله خستگی و بی حوصله گی به مرحله ای از نشاط و سرزندگی برساند. همه ما در درون خود کودکی داریم که نیازمند تفریح است اما نکته این جاست که به او اجازه ظاهر شدن و بازی کردن نمی دهیم. می دانید اگر این اجازه را به او ندهید چه اتفاقی می افتد، روح شما به تدریج بی حوصله، خسته و منزوی می شود.

به این ترتیب ما می توانیم توازن و تعادل مورد نیاز در حیطه کار و تفریح را به زندگی خود بازگردانیم. این تعادل می تواند سلامت را به روحیه ما بازگرداند و ما را از مضرات کار طاقت فرسا محفوظ بدارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گلبرگ گل محمدی را با خواص پاک کننده پوست، پاکسازی سموم از بدن، افزایش متابولیسم بدن، کاهش دمای بدن و ضد تب، رفع بوی بد دهان، غلبه بر استرس و افسردگی، درمان سرفه خشک، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0