topNotif

مکانیزم عطسه و خمیازه

2240 بازدید
29 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

مکانیزم عطسه و خمیازه چگونه است؟

صوت و طرز تولید آن :

عبور و جریان هوا در لوله های نای، تار آواهای خشک نای را مرتعش نموده و از این ارتعاش صدا تولید می گردد، نظر به این که ساختمان تار آوا در سلسله ی بشر مختلف می باشد، صدای حاصله آن هم متفاوت خواهد بود. بعضی صداها نرم، بعضی خشن، بعضی کلفت و صدای اغلب بانوان آرام و نرم می باشد و علت آن همان اختلاف تار آواها می باشند.

کلیه ی بیماری ها و تغییرات ناگهانی خشک نای، طنین صدا را تغییر می دهد. در ورم خشک نای و لوله ی نای صدا کلفت و در ورم نزله ی این عضو صدا به کلی حذف می گردد. ولی تغییر مهم و قابل ملاحظه ی آن در بیماری های گریپ شدید و سرماخوردگی سخت و برونشیت و زکام و لوزه و لوزتین بسیار مشهود است، اگر نای و تار آواها مبتلا به فلج خشک نای گردند، صدا قطع می گردد.

برای باز شدن صدا و جلوگیری از سکته ی حنجره از پرسیاوش و زوفا و بادرنجبویه و مرزنجوش و ریشه علیسا و عنبر نسارا از هر کدام یک مثقال جوشانده و صاف نمایند و با نبات میل کنند تا سه روز روزی سه استکان میل شود.

خمیازه :

خمیازه عبارت است از یک دم ملایم و طولانی که غالبا در موقع گرسنگی و خستگی و بیماری های معده و روده و بعضی مواقع در موقع بروز و ظهور تب مخصوصا تب مالاریا و گاهی در اثر کم خوابی و بی خوابی در اشخاص دیده می شود. اشخاص مبتلا به دود و یا چای و همچنین تریاکی ها اگر از ساعت های معمولی همیشگی دود و یا چای آن ها دیر شود مرتبا شروع به خمیازه می نمایند.

هنگام خمیازه دهان نیمه باز و گاهی دست ها به عقب و سینه حالت کشیدگی و باز شدن و حرکت غیر عادی به شخص دست می دهد. علاج خمیازه را فقط باید به وسیله همان نوع که عارض شده است معالجه نمود یعنی اگر در اثر دود بوده و یا چای باید میل نمود و دود بکشد که اثر مرفین کوکایین و نیکوتین جبران گردد و یا اگر در اثر خستگی باشد باید استراحت نمود و بخوابد و یا اگر مقدمه تب می باشد، عصاره بید یا هر چه دکتر قبلا تجویز نموده میل نماید.

مکانیزم عطسه و خمیازه

مکانیزم عطسه و خمیازه

عطسه :

عطسه عبارت است از بازدم سریع و مقطع غیر ارادی که در نتیجه تحریک مخاط بینی از قبل ؛ زکام، برونشیت، سرماخوردگی، گرد و خاک و … حاصل می گردد. پس از اولین عطسه قدری آب سرد میل شود. عطسه فقط در انسان و سگ و میمون دیده می شود و در سایر جانوران و حیوانات ملاحظه نشده است. نای لوله ای است به طول دوازده سانتی متر که طول عقب آن مسطح است. نای برخلاف مری همیشه باز است زیرا در داخل آن غضروف دارد که نمی گذارد بسته شود، در داخل نای غده های کوچکی است که مایع نرم و لزجی ترشح می کند تا درون نای همیشه مرطوب باشد.

 

همچنین بخوانید: درمان آلرژی فصلی با گیاهان دارویی

 

در موقع زکام این غده ها مایع اولیه ی خود را از دست داده و مبدل می شود به مایع غلیظ که به مرور جمع شده، اخلاط سینه را تشکیل می دهد. در سطح نای مژه های نازک وجود دارد که دائما از پایین به بالا حرکت می کند و ترشحات غده ها را به طرف حلق می آورد. نای در قسمت پایین به دو شاخه تقسیم می گردد که هر شاخه را یک نایژه می گویند.

هر نایژه درون یک شش وارد می شود که مانند درخت به شاخه های بسیار زیاد منشعب می گردد. آخرین انشعاب نایژه ها که بسیار نازک می باشد و در حدود نیم میلی متر قطر دارد وارد کیسه های کوچکی می شوند که به آن ها کیسه های هوایی می گویند. دیواره های کیسه های هوایی بسیار چین خورده است و از کاغذ زرورقی نازکتر می باشد و تعداد آن ها یک میلیون تخمین زده اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گل زوفا را با خواص ضد سرماخوردگی، ضد سرفه، خلط آور، دفع سموم، ضد قولنج، رفع عفونتهای ریوی، پادزهر قوی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0