میوه رامبوتان (مژکی) و فواید بی نظیر آن

2133 بازدید
14 فروردین 98
بهاره
,

با فواید بی نظیر میوه رامبوتان (مژکی) آشنا شوید

رامبوتان (مژکی، سرخالوی مژکی، تاژین، میوه پر مو یا مودار) میوه گیاهی با نام علمی Nephelium lappaceum از خانواده سرخالو است. این میوه توپی شکل، قرمز رنگ و پوشیده از مژک است. گوشته داخلی آن سفید و گاهی مایل به صورتی است و طعم ترش و شیرین دارد. این میوه در جنوب شرقی آسیا و در مناطق گرمسیری و استوایی مانند مالزی و اندونزی می روید. از آنجایی که این میوه پر از خارهای (مژک) نرم و کوتاه است در زبان مالزیایی، نام رامبوتان به معنی پر مو، بر آن گذاشتند. این میوه غنی از آنتی اکسیدان ها، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های فراوان است که برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشند. این میوه بدن را در برابر بسیاری از بیماری ها مصون نگاه می دارد. در ادامه با فواید بی نظیر میوه رامبوتان (مژکی) آشنا شوید.

 

میوه رامبوتان (مژکی) و فواید بی نظیر آن

میوه رامبوتان (مژکی) و فواید بی نظیر آن

 

ازرش غذایی میوه رامبوتان (مژکی)

این میوه سرشار از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غذایی است. در یک فنجان (معادل 150 گرم) از میوه رامبوتان 117.06 گرم آب، 123 کالری، 0.97 گرم پروتئین، 0.32 گرم چربی، 31.30 گرم کربوهیدرات و 1.4 گرم فیبر وجود دارد. علاوه بر این، مژکی حاوی مواد معدنی و ویتامین هایی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین ث، ویتامین آ، ویتامین ب 2 و اسید فولیک (ویتامین ب 9) است.

به دلیل وجود این ترکیبات مغذی در این میوه، مصرف آن نه تنها به حفظ سلامت بدن کمک می کند، بلکه خواص دارویی بسیاری نیز دارد. علاوه بر این، پوست مژکی در برخی از مصارف پزشکی و بهداشتی استفاده می شود، زیرا غنی از تانن ها و ساپونین (Saponins) است. همچنین، پوست این میوه برای درمان تب در مالزی استفاده می شود.

میوه رامبوتان (مژکی) و فواید بی نظیر آن

محافظت از سلول ها

همان طور که می دانید، رادیکال های آزاد باعث از بین رفتن بافت ها و DNA در بدن می شوند، در نتیجه آسیب جدی به سلول های بدن وارد می کند. از آنجایی که میوه رامبوتان سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ث است که در از بین بردن این رادیکال های آزاد کمک می کند. لازم به ذکر است که رادیکال های آزاد می توانند بسیاری از بیماری های جدی مانند سرطان، التهاب و حمله قلبی را ایجاد کند. علاوه بر خود میوه، پوست این میوه حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن است.

کنترل وزن

میوه مژکی حاوی مقادیر زیادی آب و فیبر غذایی است و در ضمن کم کالری نیز می باشد. فیبر موجود در این میوه سبب می شود، معده برای طولانی مدت احساس گرسنگی نکند. در نتیجه مصرف آن باعث کاهش اشتهای کاذب و کنترل وزن می شود.

مفید برای قلب

فیبر بالا موجود در رامبوتان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد. عمدتا فشار خون بالا و کلسترول می تواند به قلب آسیب برساند. این میوه با کاهش سطح کلسترول بد خون از قلب محافظت کرده و سلامت آن را تضمین می کند.

تقویت استخوانها

میوه مژکی غنی از مواد معدنی مانند منگنز و فسفر است، که برای استخوان ها بسیار مفید است. این مواد معدنی به رشد، نگهداری و ترمیم استخوان ها کمک کرده و نقش جذب کلسیم در بدن را ایفا می کنند، در نتیجه باعث تقویت استخوان ها می شوند. همچنین، مصرف طولانی مدت این میوه به دلیل وجود کلسیم، روی، آهن و ویتامین ث سبب تقویت و حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل شده، در نتیجه از بسیاری از بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان پیشگیری می شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص بی نظیر میوه گواوا

 

مفید برای پوست

وجود آنتی اکسیدان های فراوان در میوه رامبوتان پوست را در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند. علاوه بر این، مژکی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین ث و منگنز است که تولید کلاژن را افزایش می دهددر نتیجه چین و چروک را کاهش داده و پوست را تقویت می کند. لازم بذکر است این میوه به آبرسانی (هیدراته) پوست نیز کمک می کند. طبق تحقیقات انجام شده، نه تنها خود میوه بلکه دانه آن نیز برای پوست مفید است. استفاده روزانه از ماسک دانه میوه رامبوتان سبب بهبود لکه های پوستی شده و پوست را نرم و لطیف می کند.

مفید در دیابت

فیبر موجود در این میوه به کنترل قند خون کمک می کند. همچنین، ترکیبات موجود این میوه بر روی ترشح انسولین تاثیر می گذارد به همین علت این میوه به کنترل سطح قند خون کمک کند. البته توجه به این نکته ضروری است که مژکی، حاوی فروکتوز است که می تواند ترشح انسولین را افزایش دهد. بنابراین، مصرف بیش از حد آن، می تواند سطح قند خون را بالا برده و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. در واقع این میوه هم می تواند عامل بیماری دیابت شود و هم عامل پیش گیرنده آن، تنها نکته مهم، کنترل میزان مصرف آن است. لازم بذکر است که بر اساس یک مطالعه چینی، پوست این میوه نیز دارای خواص ضد دیابتی است.

بهبود هضم

فیبر موجود در این میوه سبب بهبود هضم غذا می شود و به درمان یبوست نیز کمک می کند. خواص ضد باکتریایی موجود در مژکی، باکتری های مضر موجود در روده را از بین می برند، در نتیجه می تواند از اسهال نیز جلوگیری کند. مصرف رامبوتان برای افرادی که دچار اسهال شدند، به ویژه کودکان، توصیه می شود، زیرا اسهال باعث کاهش شدید آب بدن شده و آب موجود در این میوه به جبران کم آبی بدن کمک می کند.

 

میوه رامبوتان (مژکی) و فواید بی نظیر آن

میوه رامبوتان (مژکی) و فواید بی نظیر آن

 

مفید برای مو

وجود برخی ویتامین ها در این میوه به ویژه ویتامین ث و ویتامین آ به تقویت مو کمک کرده و مواد معدنی مانند مس باعث جلوگیری از ریزش مو می شود. همچنین، خواص ضد باکتریی مژکی برای درمان خارش و رفع شوره سر بسیار مفید است. شما می توانید آب رامبوتان را 15 دقیقه قبل از حمام روی مو و پوست سر خود بمالید. ویتامین ث موجود در آن علاوه بر تغذیه پوست و موی سر، سبب درخشندگی مو نیز می شود.

پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان های فراوان موجود در میوه مژکی به درمان و پیشگیری از بیماری های جدی مانند سرطان کمک می کند. همچنین، ویتامین ث موجود در آن، بدن را دربرابر آسیب رادیکال های آزاد در بدن که منجر به می شوند، محافظت می کند. طبق یک مطالعه، غشای نازک این میوه از تشکیل سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کنند. بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی، با مصرف رامبوتان، خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان کبد کاهش می یابد.

افزایش سطح انرژی

مژکی منبع خوبی از کربوهیدرات ها و قندهای طبیعی و سالم مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز است که بدن می تواند به آسانی آن ها را جذب کرده و سبب افزایش انرژی در بدن شود. علاوه بر این، حاوی چربی، پروتئین و همچنین حاوی مقادیر زیادی آب است، بنابراین یک میان وعده مناسب برای ورزشکاران است.

کاهش خطر ابتلا به کم خونی

رامبوتان حاوی مقادیر زیادی آهن و مس است که به تولید گلبول های قرمز که وظیفه انتقال اکسیژن به سلول های بدن را دارد، کمک می کند. علاوه بر این، این میوه حاوی ویتامین ث است که به بدن کمک می کند که آهن را بهتر جذب کند، در نتیجه خطر ابتلا به کم خونی نیز کاهش می یابد.

نکته: همان طور که در بالا اشاره شد، مصرف بیش از حد این میوه سبب افزایش انسولین در قند خون شده و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، لذا از مصرف بی رویه آن جدا خودداری نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر کم خونی را با خواص نیرو بخش، رفع ضعف و بی حالی، رفع کم خونی (خون ساز)، رفع خستگی ، نشاط آور، بسیار مقوی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    28 مهر 1401

    درخت رامبوتان چند هست ایا در ایران وجود دارد

    • عطارک
      1 آبان 1401

      درود بر شما

      خیر درخت رامبوتان در ایران نیست؛

0