topNotif

میوه و سبزی را جایگزین مولتی ویتامین کنیم

1853 بازدید
28 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

بهتر است میوه و سبزی را جایگزین مولتی ویتامین کنیم

این روزها استفاده از کپسول های رنگارنگ مولتی ویتامین اخیرا بسیار باب شده است. آن قدر مردم در مورد خطر بیماری های مزمن، سرطان، پیری، آلزایمر و مانند آن شنیده اند که برای فرار از آن حتی شده از طرف خودشان تجویزهای مختلف می کنند که ویتامین های مختلف از همین تجویزها است. با این حال تازه ترین مطالعات فایده این ویتامین ها را زیر سوال برده اند. به خصوص وقتی به صورت مکمل مصرف شوند.

محققان چنین نتیجه گیری می کنند که بهتر است به جای اتکا به قرص ها و کپسول های رنگارنگ ویتامینی به مصرف متعادل میوه ها و سبزی های تازه حاوی این ویتامین ها روی آوریم تا از همه فواید آن به اندازه لازم بهره ببریم. یکی از این مطالعات نشان می دهد که مصرف ویتامین ث یا ای نقشی در کاهش میزان ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شامل حمله قلبی یا سکته مغزی ندارد.

بیشتر مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که این ویتامین ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و به همین علت می توانند رادیکال های زیاد حاصل از سوخت و ساز بدن را از بین ببرند. موادی که تجمع آن ها در بدن می تواند سبب تسریع فرآیندهای پیری سلولی، سرطان و بیماری های دیگر شود. همچنین مطالعات دیگر نشان داده است که مصرف میوه جات و سبزیجات از این جهت که حاوی این گونه مواد آنتی اکسیدانی هستند می توانند از احتمال ابتلا به این بیماری ها بکاهند.

 

میوه و سبزی را جایگزین مولتی ویتامین کنیم

میوه و سبزی را جایگزین مولتی ویتامین کنیم

آیا مصرف این ویتامین ها به صورت مکمل های جداگانه هم می تواند چنین خاصیت مفید داشته باشد ؟

این سوالی است که اکثرا با پاسخ منفی مواجه شده است. به عنوان مثال در برخی مطالعات مشخص شده که هیچ دلیل محکمی برای اینکه مولتی ویتامین ها بتوانند باعث افزایش طول عمر شوند، به دست نیامده است.

وقتی این محققان نتایج 20 مطالعه مرتبط تر و معتبرتر را انتخاب و تحلیل کردند به نتیجه جالب تری رسیدند و آن اینکه انواع ویتامین ها حتی ممکن است باعث مرگ زودرس شوند.

  • ویتامین “ای” مازاد بر مصرف، باعث بالا رفتن 4 درصدی احتمال مرگ زودرس می شود.
  • بتاکاروتن آنتی اکسیدان معروف و پیش ساز ویتامین آ باعث افزایش 7 درصد مرگ زودرس می شود.
  • ویتامین آ باعث 16 درصد افزایش در احتمال مرگ زودرس افراد می شود.

در این بررسی ها نتیجه قابل ارائه ای در مورد مصرف ویتامین ث و همچنین سلنیوم به دست نیامده است. مطالعه دیگری که انجام شد نشان می داد برخلاف آنچه متخصصان و ایمنی شناسان تصور می کردند مصرف ویتامین ای نه تنها تاثیر مثبتی در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه ندارد بلکه در صورت زیاده روی در مصرف ممکن است احتمال بروز آن را افزایش بدهد.

محققان بر اساس تحقیقات خود اعلام کردند استفاده روزانه 400 میلی گرم از این ویتامین یا بیشتر در دراز مدت می تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا 28 درصد بالا ببرد. بر اساس این مطالعه همچنین مشخص شده بود که این خطر به خصوص در مورد سیگاری ها به شکل جدی تری وجود دارد.

 

همچنین بخوانید:    منبع غذایی ویتامین ها

 

مطالعات پیشین نشان داده است افرادی که ویتامین های بیشتری دریافت می کنند چربی کمتری در رگ هایشان رسوب می کند و به همین علت محققان تصور کرده بودند که شاید مصرف ویتامین اضافی هم بتواند با تاثیرگذاری مثبت روی سوخت و ساز چربی ها در کاهش بروز تصلب شرایین موثر باشد. بیماری ای که از رسوب چربی ها در دیواره رگ ها ایجاد می شود و موجب حمله قلبی و سکته مغزی در تعداد زیادی از بیماران می شود.

با این حال نتایج مطالعات انجام شده خلاف این را نشان داد و محققان را از یافتن راه میان بری برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و در نتیجه کاهش مرگ و میر زودرس این بیماران ناامید کرد. زیاده روی در مصرف ویتامین ها باعث کاهش طول عمر می شود.

فراموش نکنیم:

تحقیقات نشان می دهد که با وجود مفید ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت چنانچه برخی از آن بیش از نیاز بدن مصرف شود طول عمر افراد را کاهش می دهد. برای بهره مندی از انواع ویتامین ها تمام میوه ها را بخورید. میوه ها با توجه به تنوع در رنگ، مزه و خواص مختلف منبع وسیعی از ویتامین هستند بنابراین خوردن همه آن ها برای بهره مندی از نوع ویتامین ها توصیه می شود.

حتی افرادی که بیماری دیابت دارند نیز باید با توجه به میزان انسولین که استفاده می کنند و با رعایت نظم از همه میوه ها استفاده کنند. برای مصرف نوع میوه ها افراد می توانند از سالا میوه استفاده کنند. جهت تهیه سالاد میوه می توانند از انواع میوه ها، دارچین و انواع مغزها مثل فندق و گردو استفاده کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کرچک را با خواص درمان یبوست، تقویت معده، تسکین درد آرتروز، رشد مژه ها، تسکین درد زانو و دل درد ، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0